![]() |
![]() |
För de som inte behärskar det kinesiska skriftspråket kan det vara svårt att komma igång med detta trevliga spel men det är värt besväret. Pokerspelaren som tröttnat på kort finner här något som är minst lika spännande och samtidigt sällskapligt. Reglerna är okomplicerade och bra men det brukar vara lättare att lära sig av någon annan.
Leta upp ett par glada entusiaster och låt blocken stå för underhållningen.
Skriven av: sardukar - 2005-08-19 13:11:57
Om du funderat på att börja med rollspel men tröttnat när du sett hur mycket tid som går åt när man skapar sin karaktär ska du titta hit. Allt är klart och det är bara att börja. Tärningar och annat oviktigt är borttaget så att man kan koncentrera sig på det som är viktigt: Döda monster, stjäla skatter och förråda sina vänner.
För de av er som inte gillar att åka runt i rymden och jaga kriminella grismutanter kan det vara svårt att se charmen med spelet, men då det är enkelt att lära sig och 103% oseriöst så är det ett perfekt utfyllnadsspel som man kan ta fram när rundorna i det spel som man planerat att spela.
Spelmekaniken är enkel och undantagen få så ta med dig starmunchkin till nästa spelkväll så ska du se att det blir mer och mer uppskattat allt eftersom rundorna drar ut på tiden.
Skriven av: sardukar - 2005-08-18 16:57:39
Roborally påminner lite om första gången man satte sig bakom ratten för att övningsköra i pappas nya bil. Ända skillnaden här är att pappa kommer skjuta och bränna dig om du kör fel. Har du riktigt otur kommer han kasta ut dig i rymden.
Spelet är kortdrivet och med hjälp av dina kort ska du styra din robot genom banan framför dig. Planlösningen är ofta rätt enkel, men hål, fällor, rullband och de andra robotorna gör det hela svårare än man först kan tro. Lägg till tidspress, en dålig hand och din egen tävlingsinstinkt så får du en upplevelse som kan jämföras med den nervkittlande känslan av att kissa på ett strömförande staket (Varning: Sker på egen risk).
RoboRally spelas snabbt och är fyllt med skadeglädje vilket gör det till en bra start på kvällen.
Skriven av: sardukar - 2005-08-16 22:01:33
Blokus passar in under samma "slogan" som Othello's - "A minute to learn, a lifetime to master".
Tar bara några minuter att lära sig men är ändå tillräckligt avancerat för att spelas om och om igen...
Passar de flesta, både stora som små.
Gäller bara att försöka spela mot likvärdiga motståndare så blir det roligare...
Helt enkelt ett mycket bra spel.
Skriven av: lubic - 2005-08-14 19:38:12
Detta är ytterliga en av de varianter på Axis & Allies som dök upp för ett par år sedan och som erbjuder något nytt. I denna version utspelar sig kriget på den östra delen av världen och man märker snabbt att det finns en mängd nya faktorer att ta ställning till. Istället för att spela tills den ena parten är utplånade är det istället poäng som avgör. Japanen får ett visst antal poäng per runda beroende på hur många (och vilka) områden han kontrollerar och de allierades uppgift är att hindra honom från att komma upp i ett visst antal poäng. Detta skapar en tidspress vilket resulterar i att en mängd obekväma beslut måste tas och varje förflyttnig måste planläggas extra noga så att man ser vad det kommer att ha för konsekvenser om ett par rundor. Om de allierade gör ett försök att anfalla det japanska fastlandet kommer de få en otrevli överrasknig - Japan har nämligen tillgång till Kamikaze-piloter vika tappert offrar sina liv för att sänka amerikanska stridsfartyg.
Skriven av: sardukar - 2005-08-01 14:20:05
På en särskild hylla i mitt spelskåp förvarar jag spel som går att spela med min flickvän. Det här är det senaste i samligen och passar bra då det går snabbt att lära sig, inte har en massa specialregler och undantag samt går att spela på ca en timme.
Bygg många små pyramider eller satsa på att bygga en stor som kan överglänsa de andras samlade skapelser. Genom att stjäla från sina motspelares byggen kommer man få många glada skratt samt se några helt obesrivliga ansiktsuttryck. Spelet är väldigt litet och kräver inte allt för stor plats vilket gör det lämpligt att ha med sig på resor för den som gillar sånt.
Skriven av: sardukar - 2005-08-01 13:55:07
Axis & Allies: Europe bjuder på många överraskningar jämfört med orginalet. Kartan är mindre, enheterna fler och konvojer och annat kul har dykt upp vilket bjuder på mängder med möjligheter och taktiker. Det finns dock ett par saker som känns en aning sorgliga. I och med att Japan inte längre finns med är det bara en axis-spelare som ensam ska möta upp till tre allierade. Det gör att det inte finns någon som kan hjälpa Tysken med de svåra besluten vilket gör att varje misstag kommer kännas tre gånger så mycket. Att de allierade endast har en fiende att tänka på gör det lättare för dem att bestämma vad de ska lägga sina resurser på och de behöver inte bråka med britten då han bygger fabriker i Australien, Sydafrika eller i Indien. Fienden är ensam och omringad - På honom!
För att Tysken inte ska bli överkörd på en gång gäller det att utforska de nya möjligheterna i A&A:Europe som konvojräder och kontroll av mellanöstern. Två nya element som ger lite extra krydda i spelet.
Skriven av: sardukar - 2005-08-01 13:43:29
Carcassone är ett spel som är väldigt populärt bl a hos Settlersfantasterna då spelsystemet i sig är väldigt lätt och där utmaningen istället ligger i taktiken och risktagningarna. Steg för steg ser man hur borgar växer fram och ihop till någons glädje eller sorg samtidigt som rövare gömmer sig längs väger som kan vara hur långa eller korta som helst.
Tack vare de enkla reglerna är spelet perfekt för de där impulsiva spelkvällarna som uppstår när det inte går något bra på TV eller när parmiddagen känns alldeles för ansträngd och seriös. Fram med spelet och se hur stämningen förbättras i och med brickorna sprider sig över bordet.
För de av er som inte spelat Carcassone föreslår jag att ni börjar med orginalet för att sen bygga på med expansionerna allt eftersom ni känner att spänningen försvinner.
Skriven av: sardukar - 2005-08-01 11:52:48
Roborally är ett utmärkt racingspel med en hel del skadeglädje. En viktig del av spelet är att knuffa och skjuta varandras robotar dit de inte vill. Roborally blir bättre med fler spelare eftersom det blir mer kaos då. Mer kaos = fler roliga knuffar etc.
Skriven av: Wookie - 2005-08-01 01:22:52
Ett rätt kul och underhållande spel. Spelet är lätt att lära sig. Lite tacktik och klurighet finns i detta spel, eftersom man väljer att antigen köpa eller öka sina inkomster, eller båda delarna om man kan. Spelet går ut på att man köper och bygger palatsbygnader, som man senare under spelets gång får poäng för om man har flest. Olika byggnader ger olika poäng. Den som köpt mest och smartast, och även placerat smartast vinner. Klart värt att spela många gånger
Skriven av: Linus - 2005-07-24 17:58:41
Fick prova på spelet under en spelhelg i vintras och var efter första spelomgången helt såld! Spelet i sig var enkelt att lära sig men det finns potential för många härliga speltimmar med det. Det var också spännande att se att ju fler spelare vi blev desto mer intensivt och roligt blev spelsessionen. Det till och med samlades publik för att begapa den hejdlösa kampen ända in till målflaggan!
Det här spelet rekommenderar jag å det varmaste! Ordna turneringar och hela F1-serier är inga problem då det finns mängder av expansioner och olika banor att spela på. :D
Skriven av: Ebhen - 2005-07-06 10:32:12
Om man tänker på allt man får när man köper det här spelet så är det otroligt prisvärt. Man kan sitta och leka i timmar med sin flotta innan man kommer på att man kanske ska läsa reglerna och försöka sig på att spela med den. Efter att ha skummat genom reglerna är det bara att sätta igång. Galaxen är kraftigt överbefolkad och den egna rasen behöver "Lebensraum".
Spelet har ett kul och annorlunda turordningssystem där man väljer olika handlingskort som låter en utföra en viss typ av specialhandling. Varje kort är numrerat efter rang vilket gör att den som har det bästa kortet väljer sist. På så sätt cirkulerar specialhandlingarna från tur till tur.
Varje ras har kommit olika långt med sin forskning vid spelets början vilket bör utnyttjas på bästa sätt för en snabb expansion. Man kan forska fram allt som de andra raserna har och mer men ofta väljer man att försöka specialisera sig på något.
TI:3 är ett roligt och variernade spel som kan spelas utan allt för mycket planering.
Skriven av: sardukar - 2005-07-05 09:56:21
Europe Engulfed måste anses vara ett av de mer genomtänkta spelen genom tiderna då det innehåller strategi på så många olika plan. Reglerna är förvånansvärt enkla och blocksystemets fog of war får en att börja kallsvettas då man försöker besluta sig för om man ska anfalla eller stärka sina försvarspositioner.
Spelet kommer med ett flertal scenarion där det längsta tar lite mer än en helg att ta sig genom om man räknar med tiden för grubblande och skrikande på trupperna när de dör.
De kortare scenariona kan spelas på en kväll och är väldigt underhållande och krävande. Man lär sig snabbt vikten av att kombinera olika vapenslag samt att försöka lura fienden att ens enheter är starkare än vad de egentligen är. Den berömdara tyska östfrontstaktiken där man låter fienden bryta genom på ett ställe bara för att sen kunna omringa honom och anfalla från alla håll samtidigt fungerar väldigt bra och har en stark psykologisk effekt på ens motståndare.
Skriven av: sardukar - 2005-07-05 09:39:01
Istället för att springa runt på konvent och jaga efter slitna exemplar av advanced civilization kan det vara intressant att leta efter en värdig efterföljare.
7 Ages är utan tvekan det bästa civilisationsspel som går att få tag på idag och med sina hundratals olika civilistationer lovar det ett varierande spel.
Spelet tar olika långtid beroende på hur många tidsåldrar man väljer att spela sig igenom men större delen av helg går lätt åt om man ger sig på att spela genom dem alla.
Stridssystemet är väldigt klurigt då man hela tiden måste tänka på reserver, terräng, yttre försvar och ledare för kunna möta eventuella hot. Om oturen skulle vara framme är det bara att skrota sin civilisation och spela ut en ny. Man förlorar inget på att göra det utan har ofta mycket att vinna rent poängmässigt sett.
Handel, krig, utveckling och diplomati finns med i olika aspekter och det gäller att se sina begränsingar i tid om man vill ha en chans att vinna.
Skriven av: sardukar - 2005-07-04 16:55:37
Många är vi som suttit uppe på nätterna och kämpat med gamla Axis and Allies bara för att se hur jänkaren våndas över att han inte vet vad han ska göra med alla sin pengar som på något sätt aldrig tycks räcka till, eller ryssen som desperat försöker hålla tillbaka de oändliga tyska horderna och britterna som startar A, B och C-dagen innan jänkaren tar sig till Europa.
Gamla Axis har nu (äntligen) fått sig en ansiktslyftning och några av nyheterna är destroyers och Artillery som man tidigare sett i Europe och Pacific. Nästa sak man lägger märke till är att kartan ser annorlunda ut och att det verkar finnas 12 huvustäder istället för de vanliga 5. En snabb koll på reglerna visar att det finns nya victory conditions vilket gör att man själv kan variera längden på spelet. Ett snabbt parti kan ta slut redan i första rundan om man inte är försiktig medan de långa kan hålla på i flera dagar.
Axis har enbart förändrats till det bättre och kommer snart ses på ett spelbord nära dig
Skriven av: sardukar - 2005-07-04 16:47:47
Glöm alla som säger att det här inte är ett krigsspel: om ett spel där man springer runt med infanteri, stridsvagnar och artilleri och skjuter på varandra inte är ett krigsspel så vet jag inte vad som är det.
Däremot är det ett rysligt enkelt och snabbt krigsspel. Trots enkelheten lyckas de väl med att få fram combined arms-aspekterna i modern strid: stridsvagnar äger på öppen mark, infanteri dominerar i svår terräng, artilleri har hög eldkraft men låg mobilitet överallt.
Command & Control simuleras med kort. I början av spelet får man 4-6 kort. Varje runda spelar man sedan ett kort och drar ett nytt, vilket gör att man kan planera lite grand och samla kort för det man vill göra. Enheter som inte aktiveras gör inget alls, inte ens skjuter tillbaka. Detta är en feature som gör att man ofta måste välja mellan att aktivera sin egen attack (på ena flanken) eller försvaret mot motståndarens (på andra flanken), eftersom man inte har kort som gör båda samtidigt.
Skriven av: astrosmurf - 2005-07-04 13:28:19
Det här är inget krigsspel ur den vanliga bemärkelsen då den ända krigsspelsaktiga aspekten gäller ordergivningen. Det finns tre sektor som ens trupper måste storma fram längs men de flesta korten låter en endast göra förflyttningar i en av dem. Det kan vara väldigt frustrerande när man precis brytit genom fiendens linjer på vänsterflanken och plötsligt inser att man inte kan följa upp anfallet då man saknar rätt typ av kort. Jag antar att de fåtal trupper som tog sig genom linjerna är trötta efter allt springande eller känner att de behöver en stund på sig för att fylla igen de farligt stora luckorna som dykt upp i leden.
Spelet består av ett antal olika scenarion och man kan själv välja i vilken ornding man vill spela dem. Reglerna föreslår att man spelar varje scenario två gånger och byter sida efter varje omgång för att på så sätt balansera spelet men det är inget måste. Den angivna speltiden gäller per scenario så om man vill har man sysselsättning för en hel helg.
Skriven av: sardukar - 2005-07-04 09:35:31
För alla er som tröttnat på hjärndöda dokusåpor och som känner er redo för nästa steg så är det här lösningen. Zombies!!! tar fram b-skådisen i oss alla när man efter att ha stormat in i den zombiekontrollerade sjukhuset självsäkert ställer sig upp och skriker "Hey look, A shotgun!"
Spelmekaniken är enkel och det tar nästan fem minuter att gå genom reglerna för nya spelare. Målet med spelet är att ta sig från stan med hjälp av helikopern som finns någonstans. Problemet är att ingen av spelarna har varit i stan förut och de hittar inte särskilt bra. Ibland kan det tom visa sig vara så att det inte finns någon helikopterplatta vilket gör att den mest splatterglada spelaren vinner (den spelare som först samlar ihop 25 zombies).
Zombies!!! är inget spel som ska tas seriöst utan snarare ses som en filler eller ett komplement till videokvällen. The return of the living dead på dumburken och Zombies!!! på borde är en bra kombination ;)
Skriven av: sardukar - 2005-07-04 09:08:12
Det första man börjar tänka på när man läser om det här spelet är hur mycket det påminner om Cluedo. Det finns en byggnad med mängder av rum, en lång lista med misstänkta samt mängder av kort med ledtrådar. Där slutar dock likheterna. mystery of The Abbey är ett roligt och snabbspelat spel liksom de flesta titlarna från Days of Wonder och på ett enkelt sätt lyckades hålla spänningen vid liv genom hela spelet. Bara en så enkel sak som att man inte behöver avslöja sina ledtrådar för de andra spelarna kan vara väldigt kul och de ledtrådar man ger är inte lika avslöjande som i Cluedo. En ledtråd kan vara i formen av personen du söker är tjock, eller personen du söker har skägg osv. Det finns väldigt många misstänkte vilket gör att det tar ett bra tag innan man har uteslutit alla oskyldiga.
Perfekt spel att ta fram efter middagen och underhålla sina gäster med.
Skriven av: sardukar - 2005-07-04 08:59:44
Det är en av anledningarna till varför jag gillar A Game of Thrones så mycket. Stridssystemet påminner om en förenklad version av Diplomacy där man har valt att lägga till kort och markörer istället för att förlita sig på sina grannars välvilja. Reglerna är enkla och spelet tillhör de mer snabbaspelade i min samling. Turordningen är bestämd vid spelets början men kan ändra sig ett flertal gånger under spelets gång.
Varje spelare börjar med en lite styrka trupper vilket de bör vara försiktiga med. Man får nämligen inte rekrytera nya hur som helst utan endast när vissa kort dyker upp. En spelare som expanderar för snabbt tidigt i spelet kommer få svårt att försvara sina områden om han inte får möjlighet att rekrytera nya.
I Expansinen tillkommer ytterligare ett par regler vilka förbättrar spelet avsevärt vilket gör att man bör köpa A Game of Thrones med Expansionen bara för att få tillgång till de nya reglerna. Att man får med ytterligare ett lag får man se som en bonus.
Skriven av: sardukar - 2005-07-04 08:44:33
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.