• Recensioner

    • Inte bara för vegetarianer - Betyg: 7/10

      det finns många sorters böner men de i Bohnanza har mer attityd än de flesta. Spelet är svårare än man tror då det innehåller krävande förhandlingar, svåra beslut om vad man ska samla på (odla) och deprimerande stunder då man hela ens arbete försvinner ner i slasken.

      Bohnanaza är enkelt, kul och FKS (flickvänskompatibelt spel).

      Skriven av: sardukar - 2005-08-23 16:13:46

    • Höjden av förnedring... - Betyg: 6/10

      Måste vara när man sparkar upp en dörr och där finner en krukväxt, anfaller den, märker att den har kompisar (som har så fruktansvärda namn att det inte får plats någon bild på kortet) ber om hjälp, får den i utbyte mot något värdefullt, märker att det dyker upp fler kompisar till krukväxten, tar fram sin heliga handgranat för att jämna ut oddsen, upptäcker att krukväxten med kompisar går på roliga piller vilket gör dem tio gånger starkare, inser att man måste fly, misslyckas och blir söndertrampad av någon krukväxtens hemska kompisar.

      Det roliga med Munckin är att ovanstående scenario uppstår nästan hela tiden. Spelet är lätt att lära sig och blir roligare ju fler man är. Ta aldrig hjälp av alver, hjälp aldrig en cleric och se till att plåga de andra så mycket ni kan. Om ni följer de enkla reglerna har ni ett ett kul parti framför er

      Skriven av: sardukar - 2005-08-23 15:54:20

    • Ett Mästerverk! - Betyg: 9/10

      Jag gillar verkligen Java. Det är väldigt kul att se på när byar och sjöar växer fram och spelet ser verkligen vackert ut när man har spelat fädigt.
      Java använder den såkallade "Action-points" mekaniken som även återfinns i tex Tikal och Mexica. Jag gillar den frihet som denna spelmekanik erbjuder men tyvärr så är denna frihet även en av spelets stora nackdelar.
      Vissa spelare kan överanalysera sina drag i spelet för att hitta det absolut bästa och det kan orsaka att spelet blir väldigt långsamt. Om man vill kan man använda en timer för att snabba upp spelet, men det har jag inte provat så jag kan inte säga hur det fungerar.
      Men om ni är en grupp som gillar strategiska och tunga spel så kan jag verkligen rekommendera Java.

      9 - Lysande

      Skriven av: Sven_E - 2005-08-20 00:55:35

    • En blandning av Bridge och Poker - Betyg: 7/10

      För de som inte behärskar det kinesiska skriftspråket kan det vara svårt att komma igång med detta trevliga spel men det är värt besväret. Pokerspelaren som tröttnat på kort finner här något som är minst lika spännande och samtidigt sällskapligt. Reglerna är okomplicerade och bra men det brukar vara lättare att lära sig av någon annan.

      Leta upp ett par glada entusiaster och låt blocken stå för underhållningen.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-19 13:11:57

    • En Lazer Mazer Gazer Phaser Schmazer - Betyg: 6/10

      Om du funderat på att börja med rollspel men tröttnat när du sett hur mycket tid som går åt när man skapar sin karaktär ska du titta hit. Allt är klart och det är bara att börja. Tärningar och annat oviktigt är borttaget så att man kan koncentrera sig på det som är viktigt: Döda monster, stjäla skatter och förråda sina vänner.

      För de av er som inte gillar att åka runt i rymden och jaga kriminella grismutanter kan det vara svårt att se charmen med spelet, men då det är enkelt att lära sig och 103% oseriöst så är det ett perfekt utfyllnadsspel som man kan ta fram när rundorna i det spel som man planerat att spela.

      Spelmekaniken är enkel och undantagen få så ta med dig starmunchkin till nästa spelkväll så ska du se att det blir mer och mer uppskattat allt eftersom rundorna drar ut på tiden.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-18 16:57:39

    • Höger, vänster och sen... Nej!!! - Betyg: 9/10

      Roborally påminner lite om första gången man satte sig bakom ratten för att övningsköra i pappas nya bil. Ända skillnaden här är att pappa kommer skjuta och bränna dig om du kör fel. Har du riktigt otur kommer han kasta ut dig i rymden.

      Spelet är kortdrivet och med hjälp av dina kort ska du styra din robot genom banan framför dig. Planlösningen är ofta rätt enkel, men hål, fällor, rullband och de andra robotorna gör det hela svårare än man först kan tro. Lägg till tidspress, en dålig hand och din egen tävlingsinstinkt så får du en upplevelse som kan jämföras med den nervkittlande känslan av att kissa på ett strömförande staket (Varning: Sker på egen risk).

      RoboRally spelas snabbt och är fyllt med skadeglädje vilket gör det till en bra start på kvällen.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-16 22:01:33

    • Snabbt och enkelt - Betyg: 8/10

      Blokus passar in under samma "slogan" som Othello's - "A minute to learn, a lifetime to master".

      Tar bara några minuter att lära sig men är ändå tillräckligt avancerat för att spelas om och om igen...

      Passar de flesta, både stora som små.
      Gäller bara att försöka spela mot likvärdiga motståndare så blir det roligare...

      Helt enkelt ett mycket bra spel.

      Skriven av: lubic - 2005-08-14 19:38:12

    • Vinna är inte allt, men nästan - Betyg: 8/10

      Detta är ytterliga en av de varianter på Axis & Allies som dök upp för ett par år sedan och som erbjuder något nytt. I denna version utspelar sig kriget på den östra delen av världen och man märker snabbt att det finns en mängd nya faktorer att ta ställning till. Istället för att spela tills den ena parten är utplånade är det istället poäng som avgör. Japanen får ett visst antal poäng per runda beroende på hur många (och vilka) områden han kontrollerar och de allierades uppgift är att hindra honom från att komma upp i ett visst antal poäng. Detta skapar en tidspress vilket resulterar i att en mängd obekväma beslut måste tas och varje förflyttnig måste planläggas extra noga så att man ser vad det kommer att ha för konsekvenser om ett par rundor. Om de allierade gör ett försök att anfalla det japanska fastlandet kommer de få en otrevli överrasknig - Japan har nämligen tillgång till Kamikaze-piloter vika tappert offrar sina liv för att sänka amerikanska stridsfartyg.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-01 14:20:05

    • Flickvänskompatibelt spel - Betyg: 7/10

      På en särskild hylla i mitt spelskåp förvarar jag spel som går att spela med min flickvän. Det här är det senaste i samligen och passar bra då det går snabbt att lära sig, inte har en massa specialregler och undantag samt går att spela på ca en timme.

      Bygg många små pyramider eller satsa på att bygga en stor som kan överglänsa de andras samlade skapelser. Genom att stjäla från sina motspelares byggen kommer man få många glada skratt samt se några helt obesrivliga ansiktsuttryck. Spelet är väldigt litet och kräver inte allt för stor plats vilket gör det lämpligt att ha med sig på resor för den som gillar sånt.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-01 13:55:07

    • Mindre, bättre och svårare - Betyg: 7/10

      Axis & Allies: Europe bjuder på många överraskningar jämfört med orginalet. Kartan är mindre, enheterna fler och konvojer och annat kul har dykt upp vilket bjuder på mängder med möjligheter och taktiker. Det finns dock ett par saker som känns en aning sorgliga. I och med att Japan inte längre finns med är det bara en axis-spelare som ensam ska möta upp till tre allierade. Det gör att det inte finns någon som kan hjälpa Tysken med de svåra besluten vilket gör att varje misstag kommer kännas tre gånger så mycket. Att de allierade endast har en fiende att tänka på gör det lättare för dem att bestämma vad de ska lägga sina resurser på och de behöver inte bråka med britten då han bygger fabriker i Australien, Sydafrika eller i Indien. Fienden är ensam och omringad - På honom!

      För att Tysken inte ska bli överkörd på en gång gäller det att utforska de nya möjligheterna i A&A:Europe som konvojräder och kontroll av mellanöstern. Två nya element som ger lite extra krydda i spelet.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-01 13:43:29

    • Lätt, kul och #@!% frustrerande - Betyg: 7/10

      Carcassone är ett spel som är väldigt populärt bl a hos Settlersfantasterna då spelsystemet i sig är väldigt lätt och där utmaningen istället ligger i taktiken och risktagningarna. Steg för steg ser man hur borgar växer fram och ihop till någons glädje eller sorg samtidigt som rövare gömmer sig längs väger som kan vara hur långa eller korta som helst.

      Tack vare de enkla reglerna är spelet perfekt för de där impulsiva spelkvällarna som uppstår när det inte går något bra på TV eller när parmiddagen känns alldeles för ansträngd och seriös. Fram med spelet och se hur stämningen förbättras i och med brickorna sprider sig över bordet.

      För de av er som inte spelat Carcassone föreslår jag att ni börjar med orginalet för att sen bygga på med expansionerna allt eftersom ni känner att spänningen försvinner.

      Skriven av: sardukar - 2005-08-01 11:52:48

    • Bra racingspel - Betyg: 9/10

      Roborally är ett utmärkt racingspel med en hel del skadeglädje. En viktig del av spelet är att knuffa och skjuta varandras robotar dit de inte vill. Roborally blir bättre med fler spelare eftersom det blir mer kaos då. Mer kaos = fler roliga knuffar etc.

      Skriven av: Wookie - 2005-08-01 01:22:52

    • Kul spel - Betyg: 8/10

      Ett rätt kul och underhållande spel. Spelet är lätt att lära sig. Lite tacktik och klurighet finns i detta spel, eftersom man väljer att antigen köpa eller öka sina inkomster, eller båda delarna om man kan. Spelet går ut på att man köper och bygger palatsbygnader, som man senare under spelets gång får poäng för om man har flest. Olika byggnader ger olika poäng. Den som köpt mest och smartast, och även placerat smartast vinner. Klart värt att spela många gånger

      Skriven av: Linus - 2005-07-24 17:58:41

    • Oväntat och roligt!

      Fick prova på spelet under en spelhelg i vintras och var efter första spelomgången helt såld! Spelet i sig var enkelt att lära sig men det finns potential för många härliga speltimmar med det. Det var också spännande att se att ju fler spelare vi blev desto mer intensivt och roligt blev spelsessionen. Det till och med samlades publik för att begapa den hejdlösa kampen ända in till målflaggan!

      Det här spelet rekommenderar jag å det varmaste! Ordna turneringar och hela F1-serier är inga problem då det finns mängder av expansioner och olika banor att spela på. :D

      Skriven av: Ebhen - 2005-07-06 10:32:12

    • Mycket att leka med - Betyg: 8/10

      Om man tänker på allt man får när man köper det här spelet så är det otroligt prisvärt. Man kan sitta och leka i timmar med sin flotta innan man kommer på att man kanske ska läsa reglerna och försöka sig på att spela med den. Efter att ha skummat genom reglerna är det bara att sätta igång. Galaxen är kraftigt överbefolkad och den egna rasen behöver "Lebensraum".

      Spelet har ett kul och annorlunda turordningssystem där man väljer olika handlingskort som låter en utföra en viss typ av specialhandling. Varje kort är numrerat efter rang vilket gör att den som har det bästa kortet väljer sist. På så sätt cirkulerar specialhandlingarna från tur till tur.

      Varje ras har kommit olika långt med sin forskning vid spelets början vilket bör utnyttjas på bästa sätt för en snabb expansion. Man kan forska fram allt som de andra raserna har och mer men ofta väljer man att försöka specialisera sig på något.

      TI:3 är ett roligt och variernade spel som kan spelas utan allt för mycket planering.

      Skriven av: sardukar - 2005-07-05 09:56:21

    • Krig blir inte bättre än så här - Betyg: 10/10

      Europe Engulfed måste anses vara ett av de mer genomtänkta spelen genom tiderna då det innehåller strategi på så många olika plan. Reglerna är förvånansvärt enkla och blocksystemets fog of war får en att börja kallsvettas då man försöker besluta sig för om man ska anfalla eller stärka sina försvarspositioner.

      Spelet kommer med ett flertal scenarion där det längsta tar lite mer än en helg att ta sig genom om man räknar med tiden för grubblande och skrikande på trupperna när de dör.

      De kortare scenariona kan spelas på en kväll och är väldigt underhållande och krävande. Man lär sig snabbt vikten av att kombinera olika vapenslag samt att försöka lura fienden att ens enheter är starkare än vad de egentligen är. Den berömdara tyska östfrontstaktiken där man låter fienden bryta genom på ett ställe bara för att sen kunna omringa honom och anfalla från alla håll samtidigt fungerar väldigt bra och har en stark psykologisk effekt på ens motståndare.

      Skriven av: sardukar - 2005-07-05 09:39:01

    • Vem behöver advanced Civ? - Betyg: 10/10

      Istället för att springa runt på konvent och jaga efter slitna exemplar av advanced civilization kan det vara intressant att leta efter en värdig efterföljare.

      7 Ages är utan tvekan det bästa civilisationsspel som går att få tag på idag och med sina hundratals olika civilistationer lovar det ett varierande spel.

      Spelet tar olika långtid beroende på hur många tidsåldrar man väljer att spela sig igenom men större delen av helg går lätt åt om man ger sig på att spela genom dem alla.

      Stridssystemet är väldigt klurigt då man hela tiden måste tänka på reserver, terräng, yttre försvar och ledare för kunna möta eventuella hot. Om oturen skulle vara framme är det bara att skrota sin civilisation och spela ut en ny. Man förlorar inget på att göra det utan har ofta mycket att vinna rent poängmässigt sett.

      Handel, krig, utveckling och diplomati finns med i olika aspekter och det gäller att se sina begränsingar i tid om man vill ha en chans att vinna.

      Skriven av: sardukar - 2005-07-04 16:55:37

    • En klassiker i ny form - Betyg: 7/10

      Många är vi som suttit uppe på nätterna och kämpat med gamla Axis and Allies bara för att se hur jänkaren våndas över att han inte vet vad han ska göra med alla sin pengar som på något sätt aldrig tycks räcka till, eller ryssen som desperat försöker hålla tillbaka de oändliga tyska horderna och britterna som startar A, B och C-dagen innan jänkaren tar sig till Europa.

      Gamla Axis har nu (äntligen) fått sig en ansiktslyftning och några av nyheterna är destroyers och Artillery som man tidigare sett i Europe och Pacific. Nästa sak man lägger märke till är att kartan ser annorlunda ut och att det verkar finnas 12 huvustäder istället för de vanliga 5. En snabb koll på reglerna visar att det finns nya victory conditions vilket gör att man själv kan variera längden på spelet. Ett snabbt parti kan ta slut redan i första rundan om man inte är försiktig medan de långa kan hålla på i flera dagar.

      Axis har enbart förändrats till det bättre och kommer snart ses på ett spelbord nära dig

      Skriven av: sardukar - 2005-07-04 16:47:47

    • Utmärkt krigsspel - Betyg: 10/10

      Glöm alla som säger att det här inte är ett krigsspel: om ett spel där man springer runt med infanteri, stridsvagnar och artilleri och skjuter på varandra inte är ett krigsspel så vet jag inte vad som är det.

      Däremot är det ett rysligt enkelt och snabbt krigsspel. Trots enkelheten lyckas de väl med att få fram combined arms-aspekterna i modern strid: stridsvagnar äger på öppen mark, infanteri dominerar i svår terräng, artilleri har hög eldkraft men låg mobilitet överallt.

      Command & Control simuleras med kort. I början av spelet får man 4-6 kort. Varje runda spelar man sedan ett kort och drar ett nytt, vilket gör att man kan planera lite grand och samla kort för det man vill göra. Enheter som inte aktiveras gör inget alls, inte ens skjuter tillbaka. Detta är en feature som gör att man ofta måste välja mellan att aktivera sin egen attack (på ena flanken) eller försvaret mot motståndarens (på andra flanken), eftersom man inte har kort som gör båda samtidigt.

      Skriven av: astrosmurf - 2005-07-04 13:28:19

    • Så det kan bli - Betyg: 7/10

      Det här är inget krigsspel ur den vanliga bemärkelsen då den ända krigsspelsaktiga aspekten gäller ordergivningen. Det finns tre sektor som ens trupper måste storma fram längs men de flesta korten låter en endast göra förflyttningar i en av dem. Det kan vara väldigt frustrerande när man precis brytit genom fiendens linjer på vänsterflanken och plötsligt inser att man inte kan följa upp anfallet då man saknar rätt typ av kort. Jag antar att de fåtal trupper som tog sig genom linjerna är trötta efter allt springande eller känner att de behöver en stund på sig för att fylla igen de farligt stora luckorna som dykt upp i leden.

      Spelet består av ett antal olika scenarion och man kan själv välja i vilken ornding man vill spela dem. Reglerna föreslår att man spelar varje scenario två gånger och byter sida efter varje omgång för att på så sätt balansera spelet men det är inget måste. Den angivna speltiden gäller per scenario så om man vill har man sysselsättning för en hel helg.

      Skriven av: sardukar - 2005-07-04 09:35:31

  • Föregående Nästa