Klicka för större bild
Bild 1 av 3

Axis & Allies: World

*** Detta spel har ersatts av Axis & Allies: Spring 1942 (1st edition) ***

Beroende på hur många spelare man är spelar man en eller flera länder under andra världskriget. Det är USA, England och Ryssland mot Tyskland och Japan.

Det är likt situationen i andra världskriget. Ska Tyskland och Japan hinna slå ut de allierade innan Amerikanarna får igång sin produktion.. hur det blir bestämmer du och dina medspelare.

Spelplanen och spelpjäserna

Spelplanen är lagom stor och ganska välgjord. Det är en karta över hela världen. Spelpjäserna är gjorda av plast och olika för de olika länderna för att likna respektiva lands fartyg, flygplan, infanteri etc från andra världskriget.

Förberedelser

Spelet börjar med att alla placerar ut pjäserna för respektive land för att likna situationen vid andra världskriget. Sedan får varje land ett antal pengar som motsvarar de områden som det landet håller för tillfället.

Spelets gång

Spelet spelas i rundor i vilka varje land spelas i tur och ordning (Ryssland, Tyskland, England, Japan och sist USA). Rundan börjar med att man kan försöka utveckla nya vapen. Efter det köper man de nya enheterna man vill ha (dessa läggs brevid spelplanen tills vidare). Sedan bestämmer man vart man vill anfalla. Nästa steg är att genomföra striderna. När striderna är klara genomförs förflyttningar av enheter som ej har varit i strid. Nästa steg är att placera ut de enheter man köpte i början av rundan. Sista får man inkomst efter vilka landområden man har kontroll över.

Spelet går ut på att man ska ta kontroll över 12 st nyckelstäder. Man kan spela till att en sida har kontroll över 8,10 eller 12 av dessa.

Striderna genomförs genom att man lägger alla stridande enheter på en "battle board" efter hur starka enheterna är. Infanteri har t.ex. anfall 1 och försvar 2, tanks har anfall 3 och försvar 3, fighters har anfall 3 och försvar 4 etc etc. Sedan genomförs striden i rundor där man i varje runda försöker slå tärning under eller lika med det värde som sina enheter har. Har man t.ex. 5 infanteri i anfall får man slå 5 tärningar och ska då försöka slå under 1 med dessa 5 tärningar. varje träff medför att den andra sidan får ta bort en valfri enhet i slutet av stridsrundan. Striden fortsätter tills någon sida förlorat alla sina enheter eller tills anfallaren dragit sig tillbaka.

Skillnader mot den gamla versionen

Kartan har förändrats en del. USA har fått fler områden men den viktigaste skillnaden ligger i gränsen mellan Tyskland och Ryssland. Där har kartan gjorts om för att få en mer intressant situation. Några sjözoner har också ändrats samt en del namn.

Andra viktiga skillnader är att detta spel har 2 nya enheter. Artilleri samt destroyers. Dessa 2 ändrar startegin en hel del. Artilleri eftersom varje sådan enhet i strid ger varsin infanterienhet 2 i anfall istället för 1. Destroyers har fördelen med att se ubåtar.

Startinkomsterna har ändrats lite:

Japan från 25 till 30

Tyskland från 32 till 40

USA från 36 till 42

Ingen ekonomisk vinst längre. Nu gäller bara de 12 så kallade "victory cities".

Inga extra rutor för enheter om det blir fullt, nu används istället en bricka som hänvisning och sedan lägger man enheterna på ett kort vid sidan av spelplanen.

Nu kan man inte gå in i neutrala områden.

Vid forskning av nya vapen så bestämme rman först vad man vill ha och sedan slår man. Dvs när man väl lyckas utveckla vapen får man det man vill ha vilket gör det mer intressant att forska fram nya vapen.

Heavy bombers har bara 2 tärningar nu istället för 3.

Tanks har nu def på 3 (förut 2).

Fighters kostar nu 10 istället för 12.

Battleships tål nu en extra träff extra innan de dör.

+ lite andra ändringar

Läs mer
2 - 5
120 - 240 (min)
12+

Regelspråk: Engelsk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 6.70/10

Antal röster: 6191 st

Sätt betyg

449 kr

Ej tillgänglig

Spelplan

366 Spelpjäser:

40 Artilleri

75 Infanteri

46 Tanks

16 Bombers

50 Stridsflyg

13 Hangarfartyg

14 Slagskepp

26 destroyers

33 Ubåtar

29 Transportfartyg

12 Antiaircraft pjäser

12 Industrikomplex (Fabriker)

Industrial Production Certificates (pengar)

8 Informationskort

10 "marshalling cards"

control, marshalling and aircraft markers

12 Tärningar

Plastbrickor

Regelbok på engelska

Spelglädje till många - 10/10

Detta spelet har fått mig och grabbarna att spendera flera kvällar med att dricka öl, laga mat och spela, självklart A&A. Det har blivit en riktig HIT. Mycket spänning, lag-känsla och historik allt i ett. Det är ett väldigt balanserat spel som jag bara kan rekommendera starkt. Dock så tar det väldigt väldigt lång tid att spela i början när alla är nybörjare. Våra två första rundor tog 7-8h per gång. Men det var lätt värt det, det gäller bara att starta i tid. Det har passat såväl inbitna Risk-spelare till de som inte spelat brädspel speciellt mycket. Det är dock en fördel att ha spelat strategi-spel innan, det är tydligt.

Reglerna är byggda för att vara verklighetstrogna och de är de, nästan helt och hållet. Vissa saker är dock lite svåra att köpa, t.ex. att pansarvagnar skjuter ner bombplan... Men för att inte göra spelet alltför komplicerat har vissa kompromisser gjorts.

Jag kan bara massivt rekommendera detta spel. Ni kommer att ha fantastiskt kul. Jag lovar det!

/daniel

2009-03-20 av: gleiterkungen
Recension 1 av 5

Personer som har köpt Axis & Allies: World har också köpt