![]() |
![]() |
Blokus är ett snabbt och riktigt bra spel. Det gäller verkligen att tänka både en och två gånger innan man placerar ut sina brickor. Det som gör Blokus riktigt bra är att det bara tar någon minut att lära sig spelet och sedan tar varje parti bara ungefär 20 minuter.
Ska du bara köpa ett snabbspelat spel för hela familjen så är Blokus ett bra tips.
Skriven av: Wookie - 2005-07-03 12:54:49
Kortdrivet. Grunden i spelet är att man spelar kort som typiskt antingen kan användas i diplomatifasen, enligt den text som står på dem, för att få de netrala länderna att byta sida, eller i stridsfasen där varje kort som sakas låter spelaren flytta en armé. Detta ger en smått intressant avvägning mellan diplomati och kampanjande. Tyvärr är diplomatibiten helt beroende av att man får användbara kort, vilket gör det svårt att ha någon form av strategi där. Krigsdelen av spelet är bättre i det avseendet.
Mycket höga produktionsvärden på komponenterna. Reglerna är inte överdrivet välskrivna men funktionabla. Stridssystemet är lite klumpigt (summera stridsstyrkor och korsreferera i tabell för att få fram modifikation till tärningsslaget för att vinna).
Jag gillar spelet - det är relativt snabbspelat och fångar känslan av perioden väl - men ingen av mina bekanta delar min uppfattning - de tycker det är för slumpmässigt.
Skriven av: astrosmurf - 2005-07-02 14:11:28
Attack! är inget dåligt spel men pga en överdriven marknadsföring har det svårt att leva upp till alla förväntningar vilket lätt gör det första partiet till en besvikelse. För att man ska få en mer rättvis uppfattning måste börja med att upprepa följande mantra tre gånger "Det här är inte Axis and Allies". Ibland räcker det inte med tre gånger men när insikten väl kommer är man redo att prova detta spel.
Det första man märker när man börjar spela är variationen. Attack! är så mycket mer än ett ständigt krigande och diplomati och politik är viktiga element i spelet. Det finns inga provinsera som är mer eller mindre värda utan varje provins ger tillgång till ett resurskort men det är inte kopplat till provinsen så om man förlorar området i ett senare skede kan motståndaren få ett annat kort istället.
Spelet har tyvärr en hel del brister men alla går att åtgärda. Jag brukar ändra startresurserna till 1 PA, 15 Oil och 30 pengar. Det snabbar på spelet och gör det roligare för alla
Skriven av: sardukar - 2005-06-29 21:35:58
Det är är att vinna dem som är svårt. World in War: Combined Arms är ett enkelt och ovanligt genomtänkt spel där man har lyckats med konststycket att skapa ett eget unikt stridsystem som tvingar spelarna att kombinera de olika vapenslagen för att förbättra sina chanser till seger.
Alla enher kostar lika mycket att bygga (en produktionspoäng) men då de fungerar på olika sätt måste man fortfarande tänka till både en och två gånger innan man bestämmer sig för vad man ska bygga och var.
Spelet har ett högt omspelningsvärde då det finns så många olika sätt att spela på. Att det är ett snabbspelat brädspel för 2-4 personer gör de dessutom väldigt intressant för lite mindre sällskap då man inte behöver offra en hel helg till det utan kan spela ett parti på en kväll utan någon planeringen i förväg. Spelet blev väldigt populärt på Lincon 2005 där även SM hölls (vilket jag vann *stolt*) och Speltjänst verkar bli ett brädpelsföretag att räkna med i framtiden.
Skriven av: sardukar - 2005-06-29 16:27:04
Det är lätt att tro det med tanke på att det här spelet är från 1969... Det har släppts i många olika utföranden men reglerna och kartan har inte ändrats. Systemet är enkelt, genialiskt och helt tärningslöst.
Genom att förhandla med de övriga spelarna försöker men dela upp kontinenten mellan sig. Då världen är alldeles för liten för att alla ska få plats krävs mycket list och en hel del ljugande (läs: diplomati).
Spelet tar ofta 12 eller fler timmar att spela vilket kan avskräcka många spelare, men om man lyckas få ihop en engagerad spelgrupp har man många spännande timmar framför sig.
Skriven av: sardukar - 2005-06-28 10:30:52
... och det här spelet stöder den teorion då jag fortfarande efter fyra spelade partier inte lyckats vinna. Spelarna ska genom sammarbete försöka vinna mot själva spelet, något som är svårare än vad det först låter. Varje runda måste varje spelare nämligen välja att göra en av tre onda handlingar innan han får göra något bra. Det gör att man snabbt känner hur stressen stiger under spelets gång. För att göra saken mer komplicerade kan det finnas en förädare bland riddarna som försöker motarbeta de andra.
Varje riddare har en särksild förmåga som gör att man kan underlätta för varandra förutsett att sammarbetet fungerar som det ska. Om någon bryter den kedjan blir det genast mycketr svårare.
Mina speltester har visat att spelet är som roligast när man är sju spelare. Om man är färre blir det gradvis lättare samtidgt som förrädaren får det svårare. Det kan då vara bra att använda sig av de alternativa reglerna som nämns längst bak i regelhäftet vilket ökar spänningen avsevärt.
Skriven av: sardukar - 2005-06-27 11:23:36
Lite enkel spårigt när man spelet det ett antal gånger lite dåliga tärningsslag å spelet kan vara över. Men jag gillar spelet ändå :)
Skriven av: Rezill - 2005-05-13 13:26:18
Dom har gjort ett perfect spel ännu bättre!
Skriven av: Rezill - 2005-05-13 13:21:56
Spelet är bra men det finns små saker jag inte gillar med det som tex. man hinner inte få användning av sin trupper innan spelet är över spelat det 4 gånger nu. Men allt som allt är det ett bra spel men inte perfect.
Skriven av: Rezill - 2005-05-13 13:17:10
Har bara lirat 7 ages en gång men hittils verkar det vara ett riktigt bra spel. När jag har lirat det lite mer så kanske det tom går mot en 10:a.
Det som är bra är framför allt alla möjliga val och strategier som man har. Spelet känns nästan obegränsat när det gäller olika val man kan göra.
Skriven av: Wookie - 2005-05-01 22:03:20
Helt klart ett av de bästa strategispelen jag har spelat.
Mycket enkelt att lära, svårt att spela, precis som det ska vara :) Ett av dessa spel som blir svårare och svårare att spel ju bättre man blir.
Ett annat plus är att speltiden inte är så himla lång utan man kan spela igenom hela spelet på 1-2 timmar utan större problem.
Ja helt klart ett mycket bra spel med auktion, plannering, etc..
Skriven av: lubic - 2005-05-01 11:59:38
Spelet har en mycket bra spelmekanism och det är den som gör spelet så bra Först auktionen och sedan den ständiga konkurrensen mellan spelarna gör att alal hela tiden är inblandade i vad som händer. Ingen "dötid" altså. Att det sedan finns många möjliga strategier att spela efter och att man hela tiden måste anpassa sig efter de övriga spelarna gör spelet lysande.
Skriven av: Wookie - 2005-04-30 23:41:22
Ett av de konstigaste kortspelen jag har spelat...
Man kan dock inte plannera och tänkta så mycket i detta spel men det är ändå helt ok.
Passar perfekt när man har några minuter över och inte vill behöva anstränga (tänka) sig så mycket.
Skriven av: lubic - 2005-04-28 14:39:23
Det här är det roligaste brädspelet jag spelat och jag har spelat ett antal.
(Axis & Allies, Finans osv)
Det är en perfekt kombination av strategi och lite tur. Inget spel är det andra likt, då det finns väldigt många faktorer som gör att spelet varierar.
Det finns väldigt många olika kort, som ger olika fördelar, spelplanen ser heller aldrig likadan ut, då det slumpas 3 områden som är förstörda av radioaktivitet. Dessutom får alla spelare turas om att placera ut sina armeér, så det blir aldrig likadant.
Man kan även spela väldigt mycket olika strategier.
Det enda lite negativa är att det kan bli ganska långa spel om man är 3 eller fler, men det är även positivt om man har tid, för då vill man inte att det tar slut :)
Skriven av: spline - 2005-04-07 18:43:13
Twilight Imperium är helt klart ett av de bästa spelen (strategi) just nu.
Har iofs bara spelat det 5-6 gånger men jag tror det kommer hålla länge.
Att bygga upp spelplanen vare gång man spelar, välja turordning inför varje spelrunda, handel, krig och allt som finns med är hur bra som helst.
Ända nackdelen är att speltiden är lite lång så det gäller att plannera när man ska spela. Men har man plannerat så är det bara kul att det tar lite tid, mer av det roliga helt enkelt :)
Skriven av: lubic - 2005-03-04 10:37:09
Ett fantastiskt spel. Oerhört dynamiskt. Fantastisk spelmekanik. Politik, Handel, Utveckling, Diplomati, Krig - Allt finns här. Inget parti är det andra likt. Välbalanserat och roligt att spela även om man inte vinner.
Skriven av: taragalinas - 2005-02-21 11:50:37
Anledningen till att jag har satt ett så bra betyg på detta supplement är att det är ett måste för alla som spelar "Zombies!!!" Köp den, du lär behöva dem... Köp 2
Skriven av: sandman - 2005-02-15 10:54:16
Det här spelet är ett av de där, springa-runt-och-undersöka-alla-skrymslen-och-vrår-spelen, som trots att det från början känns som om man redan har spelat detta (p.g.a. att det finns så många av den sortens spel) spel så överraskar spelet något enormt så fort som det börjar hända saker. Ett riktigt bra och enkelt spel med massor av fina finesser och nyheter. OBS!!! Det har släppts mycket errata till detta spel (12 A4 för att vara exakt) och denna kan kopieras från denna sida: http://www.wizards.com/default.asp?x=ah/faqs/hoth
Skriven av: sandman - 2005-02-14 18:10:12
Detta spel är ett mycket bra spel för alla som har tröttnat på att bli attackerad så fort man leder en smula. Detta till trots lyckas Princes of Florence hålla en vaken och intresserad. Ett mycket bra och orginellt spel. Väl värt sina pengar .
Skriven av: sandman - 2005-02-14 18:05:44
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.