![]() |
![]() |
Axis & Allies: D-day har väldigt lite gemensamt med orginalspelet vilket gör att det lätt blir en besvikelse för den game A&A-spelaren. Lyckligtvis gör dessa egenheter att spelet istället lockar fram en egen publik som gillar det precis som det är. Spelet är kraftigt förenklat då man inte längre behöver fokuesra på ekonomi och nya fabriker utan istället kan koncentrera sig på krigandet.
D-day går att spela på mindre än två timmar och rundorna får förvånasvärt snabbt. Det är lätt att dra paraller till Memoir 44 då båda spelen använder sig av kort om än på olika sätt. D-day kan dock vara lättare att lära sig då det inte finns lika många undantagsreglre där.
Jag rekomenderar D-day för de som vill ha ett enkelt spel med krigstema och massor av tärningsslag.
Skriven av: sardukar - 2006-04-10 13:38:37
det har inte varit enklare att odla böner.
man kan spela detta två med fler
går snabbt att spela kräver mer än man tror om man lägger den sidan till
har inga tärningar som ställer till det
Skriven av: mrb1975 - 2006-04-09 22:02:21
I Set III dyker det upp nya typer av trupper som eldledare, flygplan och luftvärn samt ytterligare en uppsjö av pansarvagnar. Förändringen är så pass stor att man inte vet om det är bra eller dåligt.
Pansarvagnarna medför allt det som saknats för att balansera spelet i de tidigare utgåvorna. Tyskarna får två bra pansarvagnar som båda kostar under 20 poäng och japanen får en bil och en tålig infanterienhet. De nya enheterna som dyker upp till Rumänien, Italien och Frankrike gör att även de nationerna blir spelbara och varierande.
Pga alla de ny enhetstyperna har Avalonhill släppt en Errata som ändrar på många av de tidigare reglerna. Det går inte längre att göra banzaianfall med artilleri eller motorcykeln och kavalleri får inte heller åka bil.
Skriven av: sardukar - 2006-03-30 15:01:04
detta har vad tex monopol saknar här kan man ta över andras gator med fientliga bud , man kan köpa aktier oblikationer.
man kan bygga fast man inte äger en hel linje med gator , har man alla + aktierna så dubblas hyrorna något att sträva efter det är med så att man är syddad vid ägande av hel affärslinje.
man kan äga bara en gata med byddnad med och suga ut sina kompisars pengar
här kan det hända saker snabbt
Skriven av: mrb1975 - 2006-03-29 21:49:12
känns mycket tur i detta spel om man leder så håller man på gator andra vill ha .
man har ingen mölighet att käna pengar på annat.
förslag ha en aktion på alla gator på så sätt blir det mer sännande med olika taktiker man kan tex. avakta till andra har slut på pengar och sedan köpa billigt osv.
Vill man inte tänka så mycket bara spela passar det bättre
TIPS
spela finans från alga där finna allt som detta saknar
Skriven av: mrb1975 - 2006-03-29 21:46:21
Alla som har fastnat i samlarträsket vet att man inte klarar sig med en - man måste ha alla eller helst ännufler.
Helt oventeskapliga tester utförda av spelare världen över har visat att en låda med tolv boosters är det absolut bästa sättet att få tag de enheter som du vill ha. Det finns med 15 rare-enheter till set III våra studier visar att en låda med tolv boosters ofta garanterar att man får 12 olika rare-enheter. Inte illa med andra ord.
Så vad väntar du? Köp en låda nu innan de tar slut!
Skriven av: sardukar - 2006-03-24 14:43:03
Ett spel som går ut på att man förskingrar pengar från statskassan, lura sina kamrater och förhoppningsvis lyckas hålla sig kvar vid makten ytterligare ett år måste vara bra och lycklgvis är Junta det också.
Många jämför det gärna med Diplomacy då det är mycket diplomatiska förhandlingar i spelet (Läs: man ljuger för varandra) och man försöker hålla sig vän med alla samtidigt som man försöker dra ner på mutorna och öka den egna vinsten. Tyvärr ogilllas besparingarna av övriga spelare vilket lätt leder till att flottan riktar sin sina kanoner mot presidenpaltset och spränger bort det som stör dem. Om man lyckas hålla dem glada riskerar man istället att råka ut för arméns härjningar när pansarvagnarna parkerar på gården ovanför ens flyktbil. Spelet är inte lätt med andra ord men väldigt kul och utmanande.
Skriven av: sardukar - 2006-03-14 14:33:16
Bohnanza har enkla regler och kräver att spelarna kommunicerar med varandra och är delaktiga i varandras turer. Mycket skratt och intrigerande utlovas.
Skriven av: geska - 2006-03-07 18:15:01
WiF är det bästa strategispelet som gjorts inom gengren hardcore-strategispel.
Det står att spelet ska ta 4-5 timmar. Jag skrockade gott när jag såg det. WiF tar snarare mellan 50-200 timmar att spela igenom, så du måste förvissa dig om att du har åtminstone en hängiven kompis att spela med innan du köper WiF, annars kommer det tyvärr ligga på hyllan och damma. Det kan dessutom vara bra att ha viss vana av andra strategispel, innan du ger dig på WiF.
Spelet är globalt (max 6 spelare), men du kan även lira europakartan (2 spelare). Har du tid och intresse av strategispel, finns det inget bättre än WiF!
- - -
Deluxe versionen ska inkludera Planes in Flames, Ships in Flames, Mech in Flames, Africa Aflame and Asia Aflame. Vidare ska boxen innehålla 3600 counters, 7 kartor (West and East Europe, Asia, the pacific, the Americas, Africa and Scandinavia), regler och scenarion. I beskrivningen ovan står det dock att boxen "bara" innehåller 1200, vilket är lite förbryllande...
Skriven av: hakan - 2006-02-25 12:17:15
Detta är ett enkelt taktiskt WWII-spel som fått goda recensioner under senare tid, men jag är lite kluven till spelet.
(-) Jag upplever spelet som väl slumpmässigt, eftersom ens order är beroende på vilka spelkort man drar. Man kan alltså inte avancera med vilka trupper man vill, eller på vilken flank man vill, utan är beroende av vilka spelkort man har på hand. Och har man dåliga kort, tja då är det inte mycket att göra. Spelet blir liksom lite stelt och fantasilöst.
(+) Fördelen är att reglerarna är otroligt enkla att lära och det tar inte mer än en halvtimme att spela ett parti (perfekt till en öl på fredag efter jobbet mao). Dessutom är det ett otroligt snyggt spel! Memoir 44 är en ypperlig inkörsport till lite mer avancerade taktiska spel som ASL, ATS etc. och det drar naturligtvis upp betyget!
Summa summarum: Memoir 44 är helt klart köpvärt för den som gillar snabba och enkla taktiska brädspel.
PS Börja med grundspelet - expensionerna tillför inte så mycket. DS
Skriven av: hakan - 2006-02-24 21:47:45
Jag har lirat A&A i 20 år och hade stora förväntningar på detta spel, men tyvärr. A&A Europe är inte alls lika bra som det uppdaterade A&A.
Det finns en ”optimal” tysk strategi som går ut på att satsa nästan allt på Ryssland, vilket göra att du med stor sannolikhet tar Moskva rond 6, samtidigt som du håller de allierade stången. Vetskapen om denna strategi gör att A&A Europe tappar all dynamik och kreativitet.
Jag rekommenderar därför att ni köper A&A Revised istället för A&A Europe.
Har ni redan har A&A Revised och vill spela ett trevligt och lättspelat europeiskt WWII-spel, föreslår jag att ni hellre satsar era slantar på Europe Engulfed eller World in War: Combined Arms 1939-1945.
Eller så kan ni ju invänta A&A Advanced, som tydligen håller på att utvecklas.
Skriven av: hakan - 2006-02-24 09:51:30
Om du gillar Peter Englunds böcker ”Ofredsår” och ”Den oövervinnerlige” är detta taktiska spel ett måste. Det utspelar sig under 30-åriga kriget, efter Gustaf II Adolfs död i Lützen 1632.
Reglerna är logiska, men det krävs att du läser regelboken noggrant några gånger.
Du kommer att lära dig vikten av att ha duktiga befälhavare och hur svårt det var att få fram order på 1600-talets slagfält.
Spelet är mycket interaktivt. Den som har flest ”Wings” under ordern ”Charge” gör sitt drag först. Den inaktiva spelaren kan dock reagera på fiendens drag. Om fienden ex. sveper fram med sitt kavalleri mot dina försvarsställningar, kan du - under rätta förutsättningar - röra dig undan, ge plutonsvis eld, omgruppera till igelkottförsvar, intercepta, etc. Om du inte stör fiendens framryckning kommer hans kavalleri braka in i dina försvarsställningar med plusbonus i oddstabellen.
Ett bra köp om du 1) gillar hyfsat avancerade taktiska spel 2) är intresserad av 1600-talets krigskonst.
Skriven av: hakan - 2006-02-24 08:59:39
Detta är ett grundläggande måste-spel för alla som gillar brädspel. A&A är mycket lätt att lära och regelboken är ett föredöme. Spelet är också lätt att behärska; redan efter 3-4 partier kan man börja fila på de små detaljerna, som hur man ska ”optimera” sin produktion för att lyckas genomföra en sedan i förväg uppgjord strategi.
Negativt är att AH skickat med på tok för få brickor och pjäser!
A&A handlar mer om tålamod och logistik, än djärvhet och taktiska finesser. Man måste strida försiktigt och ”stacka” ordentligt. Dessutom är det en fördel om man kan räkna lite huvudräkning, för att avgöra när man ex. ska storma Moskva. (Man räknar ut ”slagvärdet” på anfallande och försvarande trupper).
Det står att spelet bara tar 2-4 timmer. Det stämmer inte. I helgen spelade jag och en polare ett rafflande parti som tog 10 timmar. Vi var långt ifrån klara när vi var tvungna att bryta. Så långa partier är dock ovanliga. Men räkna med 6 timmar av trevlig underhållning!
Skriven av: hakan - 2006-02-21 21:22:23
Det mesta har redan sagts om detta underbara spel, men jag vill tillägga litet.
De flesta spel man spelar är underhållande, det är ju trots allt därför vi spelar dem...
Men jag trodde aldrig att jag skulle sitta och gapskratta vid ett speltillfälle, men det var precis vad Roborally gav; massor av skratt!
Och givetvis finns det plats för taktik och tur i lagom mängd också.
Skriven av: Belanor - 2006-02-21 20:05:05
Ett spel som handlar om att köpa och sälja värdefulla föremål i olika serier. Priset bestäms av hur många från samma serie som köps/säljs, och dina egna serier blir givetvis mer värda ju fler du har i samma serie.
På spelplanen finns i princip tre olika rutor att hamna på:
- plocka upp nya kort
- köp valfri serie från valfri person
- lägg till kort till auktionen
Det som ställer till det är att varje omgång finns det ett antal insidertips, som gör att vissa serier blir värdelösa i slutändan. Detta gör att det kan straffa sig att koncentrera sig på för få serier..
Allt i spelet är av mycket bra kvalitet, kort bitar och spelplan. Reglerna är enkla att komma in i. Ett mycket trevligt sällskapsspel med en lagom balans av tur och taktik.
Skriven av: Freppa - 2006-02-18 11:47:25
Har bara spelat Blokus några gånger, men jag tycker än så länge att det är ett roligt spel som inte tar särskilt lång tid att spela.
Verkar kanske till en början rätt enkelt, men rätt snart upptäcker man att det inte är helt lätt att blockera sina motståndare som man vill. Och ser man inte upp så kan man lätt förstöra för sig själv också...
Snabbt, kul och lättspelat!
Skriven av: Freppa - 2006-02-18 11:32:37
Set II till Axis & Allies Miniatures (AAM) innehåller fler trupper till de mer udda länderna som Rumänien, Polen och Nationalistiska Kina, något som kan kännas konstigt då man mest tänker på de större nationernas arméer. Det roliga med de små länderna är att de bjuder på en mängd överraskningar och nya taktiker samt ger en lite extra krydda på tillvaron. Den självantändande Italienska pansarvagnen "Carro Armato" från Set I får här en värdig motståndare i den Rysktillverkade Kinesiska pasarvagnen T-26. Trots sina brister så är båda pansarvagnarna väldigt roliga och har sina användningsområden. Andra intressanta enheter är det polska kavalleriet och de Italienska "svartskjortorna".
Spelet uppskattas av både gamla ASL-spelare som gillar den taktiska utmaningen samt av de nyare Memmoir 44-fantasterna som gillar det alla nya trupper som de inte sett tidigare.
Skriven av: sardukar - 2006-02-09 13:51:16
Om man redan har någon att spela med så är ett par boosters allt som behövs för att man själv ska komma igång. Reglerna och kartorna finns att hämta på avalonhills hemsida och tärningar har de flesta redan. Det finns dessutom nya kartor på hemsidan som inte följer med startpaketet.
En booster innehåller 1 rare, 2-3 uncommon och 5-6 common. Förutsett att ens vänner redan spelar kan man klara sig på två boosters då man sen kan byta till sig resten av enheterna som man behöver för att få en armé. Olycklitvis för plånbåken nöjer man sig sällan med det utan man köper lätt tio boosters till och samlar på sig alla arméerna. Booster I är att föredra för de som vill spela som USA och som Tyskland.
Skriven av: sardukar - 2006-02-09 13:41:31
Försökte lära mig spela på egen hand, men fann att jag inte riktigt förstod hur man gör trots upprepade försök. Har förstått att spelet är jättekul om man kommer in i det, men jag har tröttnat.
Troligen är Starter Kitet perfekt för den som kan spela ASL och vill introducera en ny spelare... Men att själv klura ut reglerna som är skrivna av en som redan kan spelet är svårt.
Skriven av: Henrik - 2006-02-08 09:45:34
Önskade mig "orginal" carcassonne men fick detta istället. Tyckte först inte det var lika roligt som den andra versionen men när jag väl lärt mig det så tycker jag det är mycket roligare. Det är lite mer avancerat och det finns fler möjligheter för olika strategier.
På internatet där jag bor har vi både Carcassonne och Carcassone: Hunters And Gatherers, Hunters And Gatherers spelas 49 gånger av 50. Vi kallar spelet för Cnarca därför att det är beroendeframkallande. =D
Rekomenderas!
Skriven av: calleponkn - 2006-02-04 13:03:51
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.