![]() |
![]() |
Arkham Horror är ett äventyrsspel där spelarnas karaktärer vandrar runt i staden som H.P. Lovecraft gjort känd genom sin litteratur. Spelet gör ett väldigt bra jobb med att saturera och fylla ut hela staden med händelser från 1920-talsförfattarens absurda skräckuniversum.
Arkham Horror är dock inte ett skräckspel utan är mer precist beskrivet som ett äventyrsspel vilket emellanåt känns matiné, emellanåt laglöst & vilda västern samt emellanåt lite noir. Spelet känns i längden som ett Talisman och är ett av de bättre spelen där du får vandra runt och äventyra med en karaktär (Besöka märkliga platser, leta viktiga "clues", införskaffa vapen, besvärjelser, möta monster, galningar, kultister och så vidare.) - eftersom du också, tillsammans med de andra spelarna, hjälps åt i lagspel för att stänga de transdimensionala "gates" som uppenbarar sig runt om i staden.
I korthet spelas varje turn så att du flyttar på din spelare till en ny plats, råkar ut för något, eller interagerar med platsen (exempelvis kan du sälja kvarvaror av monster du besegrat till Miskatonic University's forskningsavdelning), varpå en ny "Gate" till den andra sidan öppnas och varelser uppenbarar sig i staden, vilka kan vara hinder eller livsfarliga.
Spelet använder i väldigt hög grad art från Fantasy Flight Games samlarkortspel "Call of Cthulhu", vilket passar utmärkt då den grafiken är väldigt snygg och har hög produktionshöjd, spelet känns mycket lyxigt.
Det finns gott om taktiska val och varje turn blir lätt en serie diskussioner om hur spelarna som lag skall tackla nästa kommande hot, vilka blir fler och fler under spelets gång då spelmekaniken för traditionen vidare från det gamla rollspelet Call of Cthulhu att spelvärlden och miljön snarare blir mer och mer hostil och ogästvänlig ju längre spelet går (Butiker stänger, folk lämnar staden, den otäcka avguden vilken spelarna ämnar försöka stoppa kommer närmare och närmare vår dimension med varje "gate" som öppnas.)
Regelmängden är inte mindre än fullständigt överväldigande den första speltimmen och första spelvarvet. Efter ett varv hade alla i vår grupp förstått hur spelets huvudsakliga flöde fungerade, men det tog oss åtminstone tre långa rundor till att få koll på diverse specialregler vilka det finns gott om. Så en varm rekommendation är att någon läser på innan första rundan (Vår första spelrunda tog 12 timmar.)
Men spelet är snabbspelat, inga långa väntetider efter det att första regelmassan är genomarbetad och väl värt tiden det tar att spela det.
9/10
Skriven av: jakobrogert - 2007-03-10 15:52:20
Detta är ett väldigt kul spela att spela med nära o kära. Det är kul att det kan bli lite intriger mellan spelarna och mkt fiffel och fuffel. Spelet kan bli lite ''tråkigt'' när alla är ute efter samma sak. Ibland kan det gå lite för fort enligt mej, pengarna tar slut för fort. Men i stort; Väldigt underhållande!
Skriven av: Johan_E - 2007-03-06 19:39:08
Ra är ett spel av Reiner Knizia (Tigris &Euphrates, Samurai, Modern Art osv), så det är med höga förväntningar jag öppnar denna spelbox. Och jag blir ingalunda besviken.
I Ra har Herr Knizia skapat att lättförståeligt, men svårbemästrat budgivningsspel med en trevlig bakgrundshistoria och snyggt utseende. Spelarna bjuds in att spela de tre stora epokerna i Faraonernas förlovade land. Här handlar det om att förvalta sina tämligen begränsade budgivningstillgångar så att ens maktsfär blomstrar. Inte nog med att det är viktigt att optimera sitt eget spel. Nog så viktigt att försöka få de andra spelarna att slösa så mycket som möjligt på det de behöver.
Spelet är aningen monotont då det blir mycket brickdragning men det överskuggar inte den mycket intrikata taktiska balansgång som gör spelet intressant. Ra är ett spel som inte kräver mycket tid men är verkligt utslagsgivande. Alltså utmärkt för de som vill ha kul hjärngymnastik utan att avsätta stora mängder tid varje gång. Om inte annat kan det ju vara kul med en revanshomgång...
Skriven av: Sean-Jan - 2007-03-05 23:31:13
Jag har svårt att förstå att någon frivilligt sätter sig ned och ödslar timmar på detta spel. Först ett par varv då allt köps upp och förutsättningarna för de närmaste timmarnas tortyr ges. Sedan ett evinnerligt slagande av tärningar, runtstaplande med hattar, strykjärn mm, pengaräknande, och husbyggande.
På ett tidigt stadium kristaliseras det ut hur det kommer att gå. Spelet är med andra ord en lång och smärtsam transportsträcka. Det positiva i det hela är att vinstmekanismen är så dålig att alla inte behöver vara med till det bittra slutet.
Skriven av: Sean-Jan - 2007-02-28 14:27:14
Jag tycker att Entdecker har fått lite oförskämt låga betyg (exempelvis här och på BoardGameGeek). Det är ett intressant spel som bygger på placeringsmekanik.
Spelarna Är upptäcksreasande i okända vatten. Målet är att använda sina tillgångar i form av pengar, spejare, fort & bosättningar, för att få så stort inflytande över de upptäckta öarna som möjligt. Spejarna kan också finna infödingar som man kan få värdefulla råvaror av.
Varje gång det är ens tur bestämmer man sig för startpunkt i den nya världen. Sedan tar man beslut om hur många öppna respektive dålda brickor man vill "köpa". Öppna brickor kostar 4 ggr så mycket men det kan definitivt vara värt att få den där perfekta brickan när man så behöver.
Spelet är välbalanserat vad gäller strategi. Det kan vara vinnande att satsa på de stora öarna för att kamma in mycket på en gång, men det kan likaväl vara vinnande att vinna många småöar och få restpoäng för en liten närvaro på de stora. Den senare strategin för med sig att man utökar sina chanser till god avkastning för sina spejare hos infödingarna.
Jag tycker om att hushållning med sina pengar är avgörande. Man vill inte vara den som blir av med sina pengar hela tiden då man får mindre guld då. Entdecker är ett spel där spelarna interagerar mycket med varandra, även om det är indirekt. Strategier får hela tiden omvärderas beroende på de andra spelarnas handlingar.
Entdecker är ett spel som håller hög klass. Det är inte lika fantastiskt som Euphrates & Tigris, men det är minst lika bra som Carcassonne, för att jämföra med andra placeringsspel.
Skriven av: Sean-Jan - 2007-02-28 14:16:34
Memoir 44 överaskar omedelbart med en enorm kvalité på plastgubbar, brädet, kort, manual. Allt är väldigt snyggt och välgjort.
Spelet är mycket lättlärt vilket är toppen då det underlättar när man skall snärja motståndare.
Som andra skrivit om spelet lämnar det en del taktik och strategi åt slumpen, men det gör inget då abstraktionen är effektiv, känns rättvis och oftast logisk. Slumpelementen upplevs ofta som en simulering av svårigheterna med att exempelvis få ut order till sina trupper i verkligheten.
Memoir 44 är uppbyggt kring scenarion och varje scenario byggs upp med ett antal komponenter (hexagonbrickor, plastpluttar såsom hedgehogs och sandbags samt en spelplan som antingen är grönbeklädd äng eller en kustremsa). Uppbyggnaden av varje scenario går snabbt (och är inte jämförbart med att exempelvis ställa i ordning Axis & Allies eller Attack!
Spelet är enkelt, men ger gott om utrymme för att få spela ut taktiska drag. Här är en finess med spelet också att man snabbt får feedback på hur man spelar då fördröjningen mellan att man planerar och det att planen kommer igång på spelplanen är liten. Jämför man med tyngre krigsspel tar det ofta timmar - vilket även det är en belönande upplevelse, jag poängterar dock att Memoir skiljer sig på ett uppfriskande sätt här.
Ytterligare en fördel för Memoir 44 är att det levereras med gott om scenarion, måttlig historisk anknytning och att ett parti ofta är över på under 40 minuter.
Kort sagt är det mycket av allt det goda från tyngre och större krigsspel extremt väl paketerat i ett vrålsnyggt och kompakt spel som lyckats otroligt väl med att simplifiera och abstrahera utan att förlora krigsspelskänslan eller vandra in på en fia-med-knuff-smiplicitet.
Att ha ett krigsspel för varje tillfälle är svårt, men Memoir 44 utgör ett bra komplement till samlingen med en sådan ambition i åtanke.
Skriven av: jakobrogert - 2007-02-26 20:28:11
Zombie-idén är jätterolig och det känns spännande att lägga upp spelet första gången, men det sätt på vilket spelsystemet fungerar återkallar inte riktigt zombiefilmskänslan. Inte heller ger spelet utrymme till speciellt mycket taktiska överläggningar vilket till slut bottnar i att man bara spelar på rätt mekaniskt till dess någon segrar.
I mina ögon har de (Twilight Creations) misslyckats med att få in tillräcklig spelarinteraktion och spänning (zombisarna är för ofarliga och straffet för att dö för lågt). Trots två inköpta expansioner känns inte heller spelet piffigare.
Zombies lyfter en aning om man är max antal spelare (och sjunker i betyg om man är två), men återigen saknas den där spänningen man väntar sig från en miljö där man är tvungen att konstant
fly undan odöda.
En av de mest positiva punkterna med spelet är definitivt spelkomponenternas visuella verkshöjd. Allt är mycket snyggt, enhetligt och tematiskt illustrerat. Vyn över staden som byggs upp medan man spelar är väldigt läcker och känns väldigt zombiefilm. Även Zombiesarna är en fröjd att placera ut.
Det bör också sägas att spelet tilltalar min kamrat som är något mer av en casual gamer våldsamt, medan min hunger efter taktik, spänning och interaktion med de andra spelarna lämnar mig, trots återspelbarheten och det annorlunda temat något missnöjd.
Skall man klassa spelet lutar Zombies egentligen åt att vara ett racinggame där spelarna tävlar om att nå först till ett rumsligt mål eller ett poängmål.
Skriven av: jakobrogert - 2007-02-26 20:13:46
Innovativt stridssystem och tydliga, enkla regler vilka ger utrymme för tonvis med taktiska och strategiska utmaningar. Spelet är suverän kvällsunderhållning för fyra spelare och det är en frisk fläkt att få lagspela (Permanenta lag hör till ovanligheterna bland de spel jag äger.)
En av få episka krigsspel som man dessutom hinner spela klart på rimlig tid vilket tyder på ett polerat och väl balanserat spelsystem.
Skriven av: jakobrogert - 2007-02-26 20:02:40
Vi har spelat Attack! ett par gånger, med expansionen och en gång med enbart halva världen. Det är ett mycket underhållande spel med rikligt av utrymme för strategi, diplomati och lömskheter. Dock är regelboken lite illa strukturerad - det tog oss två vändor att faktiskt hitta alla specialregler då dessa kan omnämnas i både originalset:et och i expansionen.
Mängden plastfigurer är enormt och tilltalar det lekfulla på helt rätt sätt. Spelet är också fiffigt skalbart så att det är underhållande både på två och massor av spelare.
Rekommenderar dock expansionen då den fyller på med tonvis av nya finesser.
Skriven av: jakobrogert - 2007-02-26 19:58:10
Spelet är, om man bara krånglar sig förbi den första hopern med frågetecken och dumma svar, ett väldigt underhållande spel som definitivt ger valuta för pengarna.
Dock krävs det nog 3 eller 4 spelare för att spelet ska lyfta ordentligt och verkligen komma till sin rätt.
Jag rekommenderar absolut spelet till alla Marvel-fans därute och hoppas att Fantasy Flight Games bestämmer sig för att göra expansioner till det.
Sätt på trikåerna och uträtta stordåd!
Skriven av: cragmore - 2007-02-26 11:21:42
Detta är en uppföljare till settlers helt klart men det är inte en expantion som de andra spelen i serien. Ett mycket bra spel men inte lika bra som själva Settlers.
köp settlers och expantionerna först!
Skriven av: Bertil - 2007-02-20 22:24:36
Detta spelet rockar!!!
prova gärna de andra utbyggnadsseten med sjöfarer och byer och riddare (dansk verision)
Skriven av: Bertil - 2007-02-20 22:06:00
Risk är ett BRA spel som är klassiskt och lätt att lära, ett superbra spel att börja med om man inte har spelat några krigsstrategispel förut. Men Risk är, enligt min mening, för mycket uppbyggt av tärningstur.
men det är ett Bra spel!
Skriven av: Bertil - 2007-02-20 21:43:19
Ett helt underbart spel med massor av möjligheter och taktikval.
Skriven av: Bertil - 2007-02-20 16:38:46
Det finns många bra spel som baseras på sk "tile-laying" men jag har inte spelat något spel som varit lika enkelt, dynamiskt och spännande. Varje gång det är ens tur finns det närmast total frihet och möjligheterna att påverka sina och motspelarnas positioner och strategier känns oändliga. Att balans mellan de fyra olika samhällsgrenarna är avgörande gör dessutom utgången oviss till det bittra slutet.
Brädspel kan knappast bli bättre.
Skriven av: Sean-Jan - 2007-02-12 18:39:41
Visst, det är roligt men Alga kunde ha lagt till så mycket mer så att det blev rännu roligare, och absolut mer spännande! Till ex. så kunde man gjort något åt att man antingen hittar diamanten på 10 sek. eller 30 min!
Men om man ska jämföra detta enkla spel mot ett annat enkelt, Tjuv och Polis. Så är detta roligare.
Skriven av: söderbackaren - 2007-02-11 17:49:40
Det är helt enkelt LYSANDE! Man köper skog, antingen så brinner den ner eller så säljer du delar av den och går med vinst... Man köper en djurbesättning, antingen så blir djuren sjuka eller så slaktar du dem, och går med vinst...
Det ska helt enkelt vara tur när det ÄR tur och det ska helt enkelt vara taktik när det ÄR taktik, inte som monopol altså.
Man känner sig också nästan som en RIKTIG BONNE! Tack Alga.
Skriven av: söderbackaren - 2007-02-11 17:43:53
Det handlar ju till stor del av tur, vilket jag tycker det inte ska göra. Någon hamnar på de bästa gatorna och sedan..., vad ska man göra? Men det är ju ändå lite spännande. He, he!
Skriven av: söderbackaren - 2007-02-11 17:33:15
Tycker det här är ett av de bästa kortspelen jag spelat. Ska man klassa det som ett lite smabbare/lättare spel, så är det här spelet det bästa i sin klass.
Skriven av: kaj08 - 2007-01-29 20:01:45
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.