![]() |
![]() |
Köpte det här, jag gillar spel, men jag gillar inte demoner och att spela onda karaktärer, tråkigt nog så var det gott om onda karaktärer i det här, och man måste ju köra så att några är den mörka sidan... Inte ens alliancen ("goda" sidan) kändes som några som man skulle lita på, eller vilja alliera sig med, ursäkta ordvitsen.
Spelet i sig självt är genomtänkt och välfungerande, om än en hel del tur, speciellt i striderna, som det faktiskt finns gott om.
Står 2-4 timmar på lådan, vet inte var de fått de siffrorna ifrån, de gånger vi spelat hamnar vi på 6-8 timmar.
Nä, det var ingen god ande över det här spelet, finns bättre och roligare sätt att spendera tiden på.
Skriven av: Faithtoken - 2007-09-10 19:49:05
Reglerna, spelsystemet och utseendet på Warrior Knights: Allt är väldesignat. Warrior knights är som beskrivningen ovan nämner en kompott av vanliga komponenter från erövringsspel. Politik, Diplomati, Krig, Ekonomi och en smula religion bidrar alla till en helhet som är ett väldigt innehållsrikt spel som erbjuder tonvis med strategier.
En spelrunda tar lång tid, men ett parti behöver inte bli överdrivet långt utan tar oftast slut på en kväll när vi spelar det. Dessutom är tur-systemet väldigt smart uppdelat så att spelarna bara gör små drag åt gången (som att spela ett kort, köpa en armé, flytta en trupp etc) vilket gör att alla får vara med och göra något i princip hela tiden, istället för att behöva vänta 30 minuter på sin tur.
Varmt rekommenderat, men hör till de krävande spelen (dock ovanligt väl designat för att vara lättspelat), på grund av de många komponenterna.
Skriven av: jakobrogert - 2007-08-31 02:50:50
Imperial lyckas vara enkelt, snabbspelat, koncist och effektivt i sin simplicitet, innehålla tonvis med svåra beslut och mängder med diplomati.
Imperial har en snygg tematik med pompösa herrar i imponerande mustascher. Det följer med en stor mängd träpjäser (båtar och arméer i sex olika färger). Dessa är dock långt färre än i exempelvis Risk och vanligtvis kommer en nation inte ha mer än mellan 3 och 6 pjäser på planen, det blir alltså inga masskonflikter utan det bygger på rätt simpel strategi som gör sig extremt väl ihop med det extremt enkla stridssystemet - spelet använder inte tärningar eller tur alls (utom för att lotta ut länder i början av spelet).
Spelet kom vi igång med på ca 40 minuter och efter det var reglerna rätt lätta att följa. En väldigt positiv sak med spelet är att man hinner slåss om Europa på mellan 3-7 timmar, vilket i mina ögon är rätt snabbt för ett spel av den magnituden. Spelet har mycket att erbjuda för väldigt många spelomgångar utan att upprepa sig.
Imperial är en blandning mellan ett handelsspel, diplomacy/risk och någon slags vadslagning.
I spelet får man kontroll över en nation och behåller kontrollen över den så länge man förblir den som lånat mest pengar till landet (genom att köpa "bonds"). Beroende på hur spelaren sköter landet kan det gå upp i värde eller få sina stormaktsförutsättningar krossade, varpå bondsen har en dyster framtid.
Således får spelet ofta helt nya förutsättningar ett fåtal rundor in i partiet när exempelvis tyskland "köper" storbrittanien av någon annan spelare och plötsligt kontrollerar båda dessa nationer som tidigare låg i krig.
I slutspelet kan det också visa sig att alla spelarna tömmer sina stadskassor för att köpa in sig i vinnaren i hopp om god avkastning när spelet är slut.
Vinner gör inte heller den som erövrar mest, utan den som har köpt de gynnsammaste bondsen av de krigande nationerna och alltså är rikast. Många sådana moment vänder helt upp och ner på "erövringsspel" som diplomacy, risk, imperium och axis and allies.
Skriven av: jakobrogert - 2007-08-31 02:43:33
Hade jag inte haft Memoir 44 (battlelores föregångare) att jämföra med hade jag nog tyckt bättre om Battlelore. Och det skall först sägas att spelsystemet är väldigt snyggt omformat för att lämpa sig för medeltida strid. Spelet är snyggt, innehåller massor av små plastfigurer och har ett okej spelsystem. Men i mina ögon var föregångaren så mycket bättre och behövde inte alls den här typen av förändringar och ökad komplexitet på reglerna.
För många extraregler.
Den höga synlighet av regelsystemet på planen som gjorde Memoir 44 avslappnat och kul är
dimmigare och vi vände oss ofta till regelkort för att lista ut vilket vapen som hade vilken effekt mot vilken enhet och vapen.
Vi lade ned efter två partier då vi var långt ifrån bekväma med den ökade komplexiteten (om man vill spela ett komplext och mer realistiskt konfliktspel väljer man nog inte Battlelore).
Skriven av: jakobrogert - 2007-08-31 02:26:07
Ett set miniatyrer av 70-tals F1 bilar, vilka (åtminstonde utseendemässigt) var klart mycket tuffare än dagens!
Gjutningarna av dessa är klart godkända med få skarvar. Har man ingen större kunskap inom F1 kan det vara lite knepigt att lista ut vilken bil som tillhör vilket stall (eftersom det inte står på paketet), men det spelar visserligen bara roll om man tänkt måla dem i de riktiga stallfärgerna.
Är man lite händig och orkar måla så är detta ett klart prisvärt köp, då det ökar spelkänslan väldigt mycket att spela med snygga små metallbilar istället för dom vanliga tråkiga av plast.
Skriven av: Jaha - 2007-08-01 19:54:13
Ett bra och tänkvärt spel som ställer lite taktiska krav. Som arkeolog kan man ju bara hurra när man kan krypa in i rollen som Indiana Jones och hitta dessa försvunna städer.
Lätt att ta med sig - som Scott säger i sin snygga film så kan man ju strunta i brädet och köra med bara korten. Med andra ord ett perfekt spel för den som har ont om plats.
Skriven av: niklashall - 2007-07-25 22:12:23
Köpte spelet men hara bara spelat det en gång sen dess. Vi var 4 pers och efter en kvart var det inte roligt längre. Kul koncept, men dåligt utfört - tråkigt spel helt enkelt.
Skriven av: storm - 2007-07-20 15:05:45
För de som inte lirat andra spel än de svenska klassikerna som monopol, försvunna diamanten etc så är Carcassonne ett utmärkt startspel. Lätt att lära och spela men ändå en del tanke som gör att spelet håller att spela många gånger.
Skriven av: Wookie - 2007-07-19 14:43:34
Spelet är väldigt roligt att spela, och när man väl har fått kläm på reglerna så går spelomgången ganska fort. Spelet är ungefär som Memoir 44, fast med mera strategi tänkande bakom och mindre beroende av kort och tur med tärningarna.
Regelboken är nästan på 45 A4 sidor (inte inkluderat scenario guide, utan den är separat) och kan vara lite svår att sätta sig in i till en början, men är skriven på ett väldigt tydligt sätt. Men när man väl har läst igenom reglerna en gång och provspelat en runda, så är spelet lätt som en plätt att förstå. Regelboken är full av exempel och är skriven på ett sådant sätt så att vem som helst ska kunna förstå dem, även om man inte har tidigare erfarenhet av liknande spel.
I början på varje scenario blir varje nation tilldelat ett visst antal enheter och ett visst antal grupp baser (Squad bases). Varje bas har sedan fyra hål i sig och spelarna får sedan pussla ihop sina egna kombinationer av förband innan spelet börjar ( ex 1 officerar med 1 elitsoldat och ett maskingevärs team).
Spelet går att spela med upp 2-4 spelare och
tar ca 2-5 timmar att spela färdigt ( beroende på scenario såklart ) och är fullpackat med olika roliga "events" och enheter med olika förmågor tex officerare, mortar teams, medics, bazooka teams, eldkastar team, tiger tanks, lastbilar, maskingevärs team, elite soldater, ingenjörs team etc etc.
Lådan som spelet leveraras i är tokstor och kommer garanterat att dominera din spelhylla. Enheterna är också en smula större om man jämför med Memoir 44 och går att måla för dem som vill göra det.
Spelplanen är av god kvalitet och består av 12 stora rutor som är tryckta på båda fram och baksida för att kunna ge ett obegränsat antal scenarion ( dock följer bara 4 eller 5 scenarion med i scenario boken, men det går att finna fler på hemsidan). Man har sedan flera andra rutor att komplettera själva spelplanen med sedan tex extra vägar eller kullar osv ( som i memoir 44 ).
Jag rekomenderar detta spelet till dem som tycker att Memoir 44 är för orättvist och för simpelt, och Advanced Squad leader och A&A miniatures är för avancerat. Spelet är absolut värt pengarna.
Skriven av: Jolly88 - 2007-07-18 22:01:22
Svea Rike är ett relativt lättspelat spel när man väl fått kläm på alla regler (och till viss mån taktiska strategier). Det tar kanske nån spelvända innan man fattar det men när det väl sitter är det grymt kul!
Tur och otur har också sin plats i spelet vilken gör att även den bästa strategen inte alltid får sin vilja igenom, det gäller alltså att vara flexibel och kunna anpassa sig till många olika situationer.
Det enda negativa jag har att säga är att det ibland kan kännas alltför snabbgenomspelat. Men det beror ju mycket på hur många man är och vilka händelser som dyker upp under spelets gång.
Och en gratis historielektion får man ju också tack vare de små förklaringarna på korten! :)
Skriven av: electriceve - 2007-06-29 09:16:09
är fast, just nu spelas det utomhus i skuggan.
En bedrift att få tonåringarna samlade!
Urkul och fler expansioner ska köpas!
Skriven av: marjar - 2007-06-11 09:17:55
Härligt uppfriskande och annorlunda tema på spelet som också har väldigt tilltalande visuell stil. Spelmekaniken är enkel att lära och ett föredöme i tydlighet - samtidigt som den kräver en diabolisk skärpa av spelarna då de måste planera sina drag i förväg.
I längden finns det kanske andra spel vars regler erbjuder ett större djup att utforska strategier i, men detta (om jag minns rätt, slumpbefriade spel) är som sagt, sött och väl värt en närmare titt om spelsamlingen behöver något mer snabbspelat och mysigt.
Skriven av: jakobrogert - 2007-04-25 02:43:00
Efter att ha hört mycket gott om systerspelet Illuminati gav vi oss an Crime Lords i hopp om att det skulle påminna om Chaos Overlords (till PC). Spelmekaniken är lättlärd, men innehåller gott om specialregler vilka skrynklar pannan. Samtidigt finns där givetvis gott om möjligheter till just förhandling, varför man förmodligen skulle kunna påstå att det beror en del på vem man spelar det med - dock är det ju ej att jämföra i briljans med exempelvis Junta.
En visuell behandling som är rätt blek i jämförelse med någon som är bortskämd med fantasy flight games och days of wonders grafik drar ned betyget något.
Skriven av: jakobrogert - 2007-04-25 02:36:20
Fungerar utmärkt i kompisgänget. Inget tärning och en hel del bedömningar. Jag kan rekomendera Niagara. En positiv överaskning för mig.
Skriven av: Frans - 2007-04-12 23:55:42
Blokus fungerar lika bra till familjekvällen som till ett gäng spelentusiaster. Spelet är inte så tungt att alla sitter försjunkna i sina kommande drag. Man har energi över till att socialisera också. Mycket trevlig och enkel spelmekanism som håller över tid.
Skriven av: Frans - 2007-04-12 23:34:28
Fury of Dracula är ett trevlig spel där man på ett enkelt sätt löst problemet med att låta en pjäs förflytta sig dolt utan att frestas med att fuska. Spelet påminner lite om Shadows over Camelot då varje spelare har någon specialförmåga som gör att han är extra bra på något. Det finns även en lek med event cards där man inte i förväg vet om kortet i fråga är bra eller dåligt. Korten kan vara riktigt brutala och innebära fruktansvärd smärta eller hjälp från allierade. Den enklaste boten mot ett dåligt kort är dock att dra ytterligare ett vilket kan vara både bra och dåligt...
Dracula förflyttar sig alltid dolt och endast ett steg i taget. Dracula rör sig nästan uteslutande till fots men kan välja att förflytta sig via båt, detta märks dock då förflyttningskorten för sjözoner skiljer sig från dem för land. FÖrutom det så förlorar Dracula dessutom viktiga livspoäng när han vistas på sjön vilket gör att sådana resor bör undvikas.
De övriga spelarna går, åker tåg eller båt mellan Europas många städer i jakt efter spår av Dracula. Ibland hamnar de i en stad där Dracula har varit och får då en ledtråd om vart han kan vara på väg. Olyckligtvis för hjältarna så lämnar Dracula gärna en hel del medhjälpare efter sig för att försvåra jakten genom att angripa eventuella förföljare.
Spelarna har sex dagar på sig att hitta och förgöra dracula, efter det blir han för stark vilket innebär att han vunnit spelet.
Skriven av: sardukar - 2007-03-25 12:36:24
Spelet är roligt och spännande i början! Det roliga är om man är många PAR som spelar då får man reda på mkt mer. Annars kan det bli lite tråkigt och kanske för pinnsamt. Dock är vissa frågor jättetråkiga hade velat ha fler roliga frågor annars är det ett prisvärt spel!!!!!
Enjoy`!!!!!
Skriven av: Tonelli - 2007-03-21 15:29:42
East Front II är ett bra "blockspel", med hexagoner. Det utspelar sig på östfronten sommaren 1941 och framåt. Reglerna är exemplariskt skrivna. Snygga och lagom enkla. Personligen surfade in på Columbia Games hemsida och skrev ut senaste versionen. Sedan läste jag reglerna en gång och strök under det viktigaste. Efter ytterligare en genomläsning satt de flesta reglerna. (Och sen finns det ju forum på nätet, om man har regelfrågor.)
Till skillnad från exempelvis WiF eller Europe Engulfed, är detta inte ett spel där du behöver lägga ned tankemöda på vilka länder du ska ockupera, och hur du ska optimera produktion av flyg, båtar, tanks, infanteri etc. Istället har du "bara" östfronten att koncentrera dig på att stärka HQ:s, infanteri och pansar som redan befinner sig på spelplanen.
EF är ett blockspel, som på ett smidigt sätt simulerar "fog-of-war"; du vet aldrig riktigt vilka trupper som avancerar. För varje träff, snurrar du "träblocket" ett kvarts varv, varpå stridsvärdet sjunker från ex. 3 till 2. Smidigt system.
Allt utgår från HQ:na. Ett HQ med styrka 2 kan "aktivera" trupper inom två hexagoner, ge Combat Support och ge Air Support. (Det finns för övrigt inga separata flygenheter, utan de är "inbakade" i HQ:na. Har du ex styrka 2, så kan du ge flygunderstöd 2 hexagoner bort, med en viss förutbestämd attack-styrka.)
Som i verkligheten kämpar du hela tiden med att optimera begränsade resurser och varje manöver kostar resurser. Det krävs god planering och fungerande logistik, för att knäcka motståndaren. Spelet har mycket god dynamik, och du får bra känsla för blixtkriget.
Anyway, nog om reglerna. Dom är bra, tro mig.
Spelet spelas i 6 månaders scenarion. Ett scenario tar 4-6 timmar att spela. Du kan naturlivs spela hela kriget från 1941 och framåt. På sommaren drar tysken först, och på vintern drar ryssen först. Det gör partier över 12 månader perfekt (8-12 timmar)!
Slutsats: Detta är ett bra ”operativt” spel, för den aningen mer erfarne spelaren, med enkla och logiska regler. Trots det höga priset, tycker jag att det är klart prisvärt!! (Personligen tycker jag att det är bättre än Europe Engulfed, men det är två helt olika spel. EE är strategiskt, medan EF är operativt.)
Skriven av: hakan - 2007-03-11 20:43:33
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.