![]() |
![]() |
...och lärde mig älska bomben. Kallakrigs-spelet Twilight Struggle var länge rankat som nummer ett på brädspelssajten BoardGameGeek, vilket väckte min nyfikenhet kring spelet. Det fick mig också att nalkas det med skepsis, då det väl ändå inte kunde leva upp till hypen, eller? Men jo, det är definitivt ett fantastiskt djupt strategiskt spel som verkligen känns som ett kallt krig mellan två motståndare, som i det här fallet tävlar om en värld utritad på en spelplan, beväpnade med kort från en gemensam kortlek. Korten kan användas till tre olika saker: att spelas för ”operationer”, som tillåter motståndaren att influera olika länders regeringar och folk, och lägga ut fler sovjetiska eller amerikanska markörer på världskartan (alternativt ta bort motståndarens); att spelas för sin händelse (alla kort representerar en historisk händelse eller person, t ex Fidel Castro eller bildandet av NATO) vilket kan erbjuda taktiska fördelar; eller att användas för att hinna före motståndaren i den prestigefyllda rymdkapplöpningen. Man kan vinna spelet genom att under tre epoker (det tidiga kalla kriget, ”mid-war” och den senare delen av kriget) lyckas vända världsopinionen till sin ”sak” (läs kommunism respektive demokrati och kapitalism), eller om motståndaren är oförsiktig nog att utlösa ett kärnvapenkrig. Just balansgången där båda sidor vill vapenskramla så högt som möjligt utan att gå över gränsen till öppet krig är en fantastisk aspekt av spelet som ger upphov till en spänning som är närvarande under varje drag, under varje hand, under varje förstulet blängande på sin motståndare. Det finns också en korrekt historisk obalans inbyggd i spelet, där Sovjetunionen är starkare under spelets första halva, men där USA får allt bättre kort ju längre tiden går. Spelet är otroligt fascinerande, förvånansvärt lätt att lära sig, men taktiskt, trots att slumpen delvis avgör vilka kort man erhåller under varje drag. Det tog mig fem-sex partier innan jag lyckades vinna spelet för första gången, och Twilight Struggle – eller ”TS”, som det kallas i spelarkretsar – premierar absolut en erfaren spelare över en nybörjare. Med 80+ partier innanför västen överraskar spelet ändå fortfarande.
Skriven av: Dan_Johansson - 2019-09-26 22:38:38
Den här expansionen höjer svårighetsgraden ordentligt. Harbringerkorten är tuffa. Föremåls- och följeslagarekorten har i det flesta fall dubbel betydelse - du får något bra men måste betala med något annat.
Svåra monster och jobbiga event gör inte saken lättare. Dessutom så har man sju Omenkort som inte får ta slut för då är det game over för alla spelare.
Jag tycker ändå att det är en bra expansion men man ska inte köpa den som första tillägg till Talisman. Börja istället med The Reaper och Blod moon.
Men om man vill ha en utmaning till Talisman så ska man köpa The Harbringer.
Skriven av: Fredkar - 2019-08-11 08:11:18
Vi förflyttar oss 400 år framåt i tiden, då Världsregeringen som svar på överbefolkning och ett överutnyttjande av Tellus resurser beslutat sig för att kolonisera Mars. Spelarna tar kommandot över varsin megakorporation, alla med särskilda skickligheter och startförutsättningar. Tillsammans ska spelarna försöka göra Mars beboelig genom att höja tre globala parametrar till önskvärd nivå; det gäller syrenivån i luften, vattenmängden på planeten, men även temperaturen, varpå spelet avslutas och spelarna räknar poäng. Fram till dess har man emellertid två fullmatade timmar med kul planetomstöpning framför sig.
På sin tur kan spelarna göra en eller två handlingar, alternativt passa. När man passar är man ute ur rundan (som representerar en generation om ca 30 år i spelet), medan motståndarna får fortsätta till dess att de är nöjda. Nästan alla handlingar kostar pengar – Megakrediter – vilket begränsar hur mycket en spelare kan göra på en runda. Spelarna kan bygga städer, odla träd och andra växter, omvandla energi till värme, skapa vatten eller sälja teknologi. Den vanligaste handlingen är emellertid att spela ut kort som symboliserar olika händelser, byggnader, tekniker eller annat som hjälper spelaren och/eller ställer till det för motståndaren. Spelet är starkt tematiskt, och spelskaparen (svenske Jacob Fryxelius) har gjort ett jättejobb med att knyta varje korts verkan till existerande vetenskapliga teorier och visioner. I motsats till många andra strategispel av den här skalan så känns det verkligen som att man håller på att omforma planeten, och inte bara puttar runt kuber och spelar kort för abstrakta poäng. Här kan man istället höja syrenivån tillräckligt för att kunna plantera in maskar och andra kryp på Mars, varpå motståndaren kontrar med att föra in en myrpopulation som genast ger sig på maskarna. En tredje spelare svarar med att styra ned en asteroid på planeten som utplånar växtligheten hos en motspelare, men samtidigt höjer temperaturen på planeten, vilket i sin tur möjliggör för städer och annan civilisation att växa fram. Omspelbarheten är enorm, då det finns många olika strategier fram till målet och där korten erbjuder en fantastiskt rik möjlighet till taktiskt spel. Inget spel för nybörjaren dock, men de två timmarnas speltid är ändå ingen monsterlängd med tanke på hur mycket man får tillbaka i form av spelglädje. Jag fullkomligen älskar det här spelet!
Skriven av: Dan_Johansson - 2019-06-30 18:30:00
Vi förflyttar oss 400 år framåt i tiden, då Världsregeringen som svar på överbefolkning och ett överutnyttjande av Tellus resurser beslutat sig för att kolonisera Mars. Spelarna tar kommandot över varsin megakorporation, alla med särskilda skickligheter och startförutsättningar. Tillsammans ska spelarna försöka göra Mars beboelig genom att höja tre globala parametrar till önskvärd nivå; det gäller syrenivån i luften, vattenmängden på planeten, men även temperaturen, varpå spelet avslutas och spelarna räknar poäng. Fram till dess har man emellertid två fullmatade timmar med kul planetomstöpning framför sig.
På sin tur kan spelarna göra en eller två handlingar, alternativt passa. När man passar är man ute ur rundan (som representerar en generation om ca 30 år i spelet), medan motståndarna får fortsätta till dess att de är nöjda. Nästan alla handlingar kostar pengar – Megakrediter – vilket begränsar hur mycket en spelare kan göra på en runda. Spelarna kan bygga städer, odla träd och andra växter, omvandla energi till värme, skapa vatten eller sälja teknologi. Den vanligaste handlingen är emellertid att spela ut kort som symboliserar olika händelser, byggnader, tekniker eller annat som hjälper spelaren och/eller ställer till det för motståndaren. Spelet är starkt tematiskt, och spelskaparen (svenske Jacob Fryxelius) har gjort ett jättejobb med att knyta varje korts verkan till existerande vetenskapliga teorier och visioner. I motsats till många andra strategispel av den här skalan så känns det verkligen som att man håller på att omforma planeten, och inte bara puttar runt kuber och spelar kort för abstrakta poäng. Här kan man istället höja syrenivån tillräckligt för att kunna plantera in maskar och andra kryp på Mars, varpå motståndaren kontrar med att föra in en myrpopulation som genast ger sig på maskarna. En tredje spelare svarar med att styra ned en asteroid på planeten som utplånar växtligheten hos en motspelare, men samtidigt höjer temperaturen på planeten, vilket i sin tur möjliggör för städer och annan civilisation att växa fram. Omspelbarheten är enorm, då det finns många olika strategier fram till målet och där korten erbjuder en fantastiskt rik möjlighet till taktiskt spel. Inget spel för nybörjaren dock, men de två timmarnas speltid är ändå ingen monsterlängd med tanke på hur mycket man får tillbaka i form av spelglädje. Jag fullkomligen älskar det här spelet!
Skriven av: Dan_Johansson - 2019-06-30 18:29:23
Det var kul att spela!
Det går snabbt att spela & har ganska enkla regler.
Lätt att spela för barn över 7 år!
Det tar inte mycket plats & går lätt att spela på tåg!
Skriven av: Akkamoss - 2019-06-29 12:29:18
Att vissa frågor inom Natur/Vetenskap handlar om övernaturliga ting samt att många frågor är sådana att det korrekta svaret beror på vilket år man spelar spelet tycker jag bidrar till att betyget sjunker.
Generellt känns det även som frågorna är automatöversatta.
Trevligt tidsfördriv och underhållning. Riktigt dåligt som frågespel.
Skriven av: xpndr - 2019-06-09 14:40:58
Torskfiske i Lofoten förtjänar förstås ett eget spel. Här bygger spelarna upp en egen fiskeflotta med Nusfjords byaåldermän som rådgivare och medhjälpare. Att servera fisk till byaåldermännen är nämligen det bästa sättet att vinna över dem på sin sida och få tillgång till unika handlingar. Utöver detta kalhygger man sin mark för att få utrymme att bygga byggnader som ger olika typer av bonusar, kränger aktier i sitt fiskeföretag, och håvar upp tonvis med torsk ur havet. Spelet pågår under sju rundor, där varje runda inrymmer tre potentiella handlingar. Som spelare har man alltså bara 21 drag på sig att förvandla sin lilla kattbåt och fiskestuga till ett smärre fiskeimperium. Djupt, taktiskt, strategiskt och trivsamt, med en speltid på runt timmen.
Skriven av: Dan_Johansson - 2019-04-19 17:13:26
Kingdomino är ett enkelt och snabbt spel där du ska bygga ett litet kungadöme utifrån ditt slott. Kungadömet är begränsat till en storlek på 5x5 rutor. Varje omgång lägger man upp landskapsbrickor och sedan väljer spelarna i turordning vilken man vill ha. Beroende på vilken bricka man valde ändras turordningen nästa omgång. Ska man välja den bricka man behöver eller ta en som man vet någon annan vill ha? Här gäller det att planera och ha tur. När brickorna är slut räknar man ihop poängen.
Kingdomino är underhållande och passar även yngre barn från ca 8 års ålder. Jag spelade det med min 7-åring och han hängde med ganska bra. För en inbiten gamer kanske spelet väger lite lätt men för vanligt folk kan det vara ett kul alternativ.
Skriven av: MediumInvader - 2019-04-10 22:27:16
Jag tycker att det här är ett mycket bra äventyrsspel men det gör sig bäst med en eller flera expansioner.
Skriven av: Fredkar - 2019-03-03 11:21:00
Viticulture är ett bra spel, men det är nästan ett måste att köpa till expansionen, Tuscany essential edition. Det höjer spelet från bra till lysande och det blir både bättre flyt och mer balanserat! 😃 Det här är ett spel som vi tycker är riktigt roligt även på 2 spelare, toppen!
Skriven av: Epersson88 - 2019-02-20 19:52:55
Mycket att sätta sig in i från början när man väl är igång så flyter det på och är riktigt roligt. Lådan är välfylld och det finns många olika varianter och handlingar att välja mellan. Bådar för att spelet har en lång livslängd utan att bli repetetivt.
Framför allt så får man fram känslan från tv-serien (spelet blir trots allt roligare om man har sett och gillar serien) med karaktärer och händelser. Lyckas man smuggla rymlingarna förbi Allianskryssaren eller kan man köra ifrån de attackerande Reavers?
Funkar dessutom utmärkt som Solo-spel.
Skriven av: Enchorde - 2019-02-17 21:16:18
Jag är ingen recensent, och reglerna brukar säga mer än 1000 ord. Så att säga.
https://www.boardgame-news.com/rules/great_western_trail_rails_to_the_north_rules.pdf
Skriven av: carnalito80 - 2019-02-01 11:32:26
Jag borde ha skrivit en recension om Tiny Epic Galaxies för länge sedan då det är ett av mina absoluta favoritspel. Låt inte den lilla lådan lura er (har väl volymen av två limpskivor ungefär). Detta är ett stort och ganska avancerat spel som kräver avvägda beslut och planerad fördelning av resurser, och som också har en lagom dos spelarinteraktion i sig.
Varje spelare bygger sitt imperium genom att kolonialisera planeter på uppvända spelkort och utvinna dess resurser. När en spelare lyckats erövra en planet ger den en specialförmåga som underlättar det fortsatta strävandet att utöka imperiet. Därför är det en tävling om de för tillfället bästa planeterna och flera spelare försöker ofta kolonialisera samma planeter.
Spelet drivs av en Yatsy- (eller King of Tokyo-) mekanik där spelaren på sin tur slår ett antal specialdesignade tärningar. När vissa mål i spelet blivit uppnådda blir tärningarna fler och kan manipuleras med erövrade specialförmågor.
I tärningsslagen ligger dock spelemekanikens enda svaghet. I och med slumpfaktorn är det omöjligt att helt i förväg planera vad var och en kan göra på sin tur. Därför kan det bli en del väntetid på beslut som måste tas. Detta uppvägs dock till viss del av möjligheten att följa den aktiva spelarens val. Samtliga icke aktiva spelare kan, om tillräckliga resurser innehas, kopiera den aktiva spelarens handling och på så vis komma vidare även när det inte är ens egen tur.
Varje spelare har också ett hemligt mål, som om det uppnås kan ge avgörande poäng vid spelets slut.
Spelet har även en bra och väl fungerande solo-variant för den som vill utmana sig själv.
Komponenterna, snygga specialtärningar med god känsla och fina spelpjäser (små rymdraketer) i trä, samt den grafiska utformningen på korten håller hög kvalitet. Nämnas bör att dess litenhet gör att det kan vara lite pilligt och raketerna och resurskuberna kan flyttas av misstag.
Texten på korten (planeterna) är på engelska, men understöds ofta av symboler. Det är också återkommande fraser så mängden engelskakunskaper som behövs är överskådlig. Jag har spelat Tiny Epic Galaxies med våra barn sedan de var 8-9 år och efter lite inlärning sätter sig nyckelorden så de har kunnat spela självständigt. (Brädspel och kortspel är f ö ett fantastiskt bra sätt att motivera barn till att lära språk då det finns en konkret och rolig anledning att kunna.)
Hur som helst, ett mycket bra, prisvärt och roligt spel!
Skriven av: hjs1 - 2019-01-30 14:06:50
Det här spelet provade vi för ett par veckor sedan, efter att ha fått låna det hos WorldofBoardGames. Vi var väldigt nöjda med spelupplevelsen och vet nu precis vad vi ska skriva högst upp på önskelistan till tomten :)
Har tidigare spelat, och köpt, Gaia Project, och tänkte oss att detta skulle vara liknande. Terraforming Mars känns dock betydligt "lättare" än Gaia. Vi hann bara prova på 2 spelare, och det tyckte vi fungerade utmärkt, även om det säkert kan bli intressantare med fler då man får "slåss" lite mer om utrymmet på Mars (spelbrädet).
Trots att det var en del att ta in första gången så kände vi relativt snart att det blev bra tempo och man hade alltid flera olika alternativ, konsten är nog bara att värdera vilket som är bäst vid vilket tillfälle, och även att försöka läsa av sina motståndares planerade drag.
Överlag ett toppenspel enligt oss! Nu ser vi fram emot att prova de olika expansionerna också! :D
Skriven av: Epersson88 - 2018-11-20 08:02:16
Ett lite "lättare" spel, om man jämför med t.ex. Scythe och Terraforming Mars, men inte sämre för det!
Vi provade att spela på både 2 och 4 personer, och båda varianterna var uppskattade! :)
Vi fick upp ögonen för sällskapsspel (i annan form än t.ex. Alias och Hint) väldigt nyss, efter att ha fått prova på Catan hos ett par kompisar. Sedan dess har vi snöat in totalt, och har både köpt och lånat säkert 50 spel i Umeås bästa butik. Stone Age tycker vi båda är väldigt roligt, och det går fort att lära sig. En av delarna vi uppskattade mest var att vi sällan visste vem av oss som vunnit när spelet väl tog slut. Visst går det säkert att träna upp förmågan att hålla koll på vilka kort ens motståndare har plockat upp, men då vi bara hann med 2-3 rundor under låneveckan kom vi aldrig så långt och därför tillförde det ett spänningsmoment i slutfasen där poängen räknas samman!
Skriven av: Epersson88 - 2018-11-20 07:51:50
Har provat det här spelet ett par gånger (tack WorldofBoardGames för er utlåningshylla) i väntan på att det ska komma in i lager igen, och det är nog vår favorit! Då vi oftast bara är två personer passar det här perfekt och även om det är en del att läsa första gången så är spelplanen vackert utformad och lätt att förstå så snart man fått kläm på grunderna. Spelet kändes hela tiden roligt, och man hade alltid ett flertal alternativ att välja på så man kände sig sällan (aldrig?) "låst". Superbra!
Skriven av: Epersson88 - 2018-11-20 07:43:32
Ett ganska "tungt" spel, men ack så roligt. Första rundan kräver några timmar, men sedan sitter reglerna ganska bra och vi tycker det är väldigt underhållande. Snygg design!
Skriven av: Epersson88 - 2018-11-20 07:39:49
Ett spel som är förvånansvärt kul i all sin enkelhet! Förflytta dina trupper av får och ta revir av gräsplättar, samtidigt som du vill blockera motståndarnas får från att göra detsamma.
Har gått väl hem hos oinvigda släktingar som provat på, och vanligtvis spelar man flera gånger i rad då det är kort speltid.
Det hamnar i lättsmälta "filler"-kategorin.
Jag ska nöta in detta mer hos barnen, medans sambon dessvärre inte är lika förtjust.
Skriven av: Skrellet - 2018-11-06 20:04:52
När USAopoly meddelade mig att det här spelet inte skulle säljas i Europa fixade jag det via omständiga vägar (min kopia har besökt 3 världsdelar).
Enkelt dicepool-byggande spel där man tar rollen som en av fyra hjältar. Spelet går ut på att rekrytera hjältar och besegra fiender under Thanos' vaksamma öga (figuren är det dominerande på spelplanen) samtidigt som Thanos steg för steg försöker få stenarna till sin handske. Alla hjältar har egna förmågor och en del kombineras med andra. Besegra x antal fiender innan Thanos besegrat 10 hjältar eller fått alla stenarna.
Co-op för hela familjen om man gillar Marvel.
Skriven av: schwanhof - 2018-08-14 13:48:24
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.