Jag och min sambo köpte detta spelet då det såg gulligt ut, men visade sig att det även var väldigt roligt och underhållande och vi har sen dess spelat det många gånger!
Vi har även testat att spela det med både familjemedlemmar och vänner, det går snabbt att lära ut och alla har en chans att ta förstaplatsen!
Skriven av: Tyysken - 2017-12-10 21:11:53
Gillar du orker i rymden, episka strider och att bygga upp en ekonomi för att sedan släppa lös dina vilda horder av krigare och skepp på motståndaren? Då är detta spelet för dig.
Tyvärr nästan helt out of print, men går att få tag på hos andra.
+ Snygga komponenter
+ Både tärningar och kortlek
+ Högt omspelsvärde
- Luddig regelbok. Kräver erratas från FFG och även inofficiella erratas från BGG där designern kommenterat.
- Hög downtime på fler än 2 spelare
Skriven av: Elvenman - 2017-11-24 19:30:12
Med en liten karta och (relativt) få counters tillsammans med de enkla och korta SCS-reglerna är det här en utmärkt introduktion till klassiska war games.
Ämnet är det tyska försöket att ta Smolensk hösten 41 följt av den Sovjetiska motattacken. Spelet innehåller möjligheter för båda sidor att attackera och försvara. För tysken handlar det om att ta så mycket terräng så möjligt innan de flesta av dina panzer divisions dras tillbaka. För den andra sidan handlar första delen av spelet om överlevnad för att sedan försöka genomföra en hyfsad motattack.
Spelar mycket bra både solo och på två spelare. Spelet är enkelt även i förhållande till anda SCS titlar men utan att för den delen bli simpelt. 9/10 panzers. Håller snabbt på att bli en av mina SCS favoriter.
Skriven av: wade - 2017-10-16 21:39:36
Spelas 2- 4 spelare.
Två/tre/fyra fungerar.
Snygga figurer där även en försvagad spelare är viktig och nästan omöjlig att slå ut.
Ett krigsspel som är lätt att lära sig och ej tar en hel dag. Förvånansvärt bra när det är så enkelt.
Skriven av: Magro - 2017-07-06 18:54:53
Detta spel tar ca 20 min att spela på 2 spelare och är enkelt att ta med sig. Jag har till och med spelat det ombord på flyget!
Det finns fyra fraktioner i spelet som var och en gör att man kan bygga upp både skade, helande och slängkombos som gör spelet inte helt olikt Magic. Skaparna av spelet är också flerfaldiga mästare av MTG, men till skillnad från det spelet så räcker det med att köpa grundsetet. När du tröttnat på det kan du sedan köpa till fler kort i miniexpansioner.
Ett tips är att ladda ner en bra skade och liv app som enklare håller koll på hur mycket liv du har kvar.
Jag ger spelet 10 av 10.
Skriven av: Elvenman - 2017-06-10 12:40:27
Detta spel har jag dock enbart spelat på 2 spelare och som sådant fungerar det riktigt bra. Trots att det kom 2012 så håller det än idag och det märks att man lånat flera mekaniker från andra spel som Eclipse och Sid Meier's Civilization.
Målet med spelet är att få så mycket poäng som möjligt och detta kan man få genom att bygga och uppgradera städer, klara av uppdragskort, bygga underverk och genom att forska fram teknologier.
Spelet utspelar sig i antiken och man går inte framåt i tiden som man gör i andra civspel. Det är dock ett 4x spel, men spelet avslutas så fort en spelare är utslagen, antingen av anfallande barbarer eller av en annan spelare.
I annat fall så avslutas spelet efter 7 rundor. Varje runda har tre st faser. Efter varje fas bestämmer den som har kommit längst i kultur och lycka vem som är första spelaren inför fas 2. Efter fas 3 så sker en statusfas där man kan visa upp avklarade uppdragskort, få en gratis teknologi och dessutom får man ett handlingskort och ett till uppdragskort samt några mindre saker till. Därefter går man in i runda 2.
I varje fas kan man göra högst tre handlingar. Man kan aktivera en av sina städer och där kan man välja att antingen bygga trupper eller nybyggare, bygga en byggnad eller samla in resurser. Aktiverar man sin stad en andra gång med en till handling så sjunker stadens lycka. Blir staden arg så är man ytterst begränsad om vad man kan göra i staden.
En annan handling är att spendera lyckomarkörer för att göra en arg stad neutral eller en neutral stad glad.
En tredje handling är att forska fram en teknologi på det utmärkta techbrädet!
Du kan också som en handling välja att flytta din armé eller nybyggarenheter.
Slutligen kan du också som en handling välja att kulturellt försöka influera dina motståndares städer.
Clash of Cultures är ett utmärkt civspel, men plastkomponenterna håller dessvärre låg kvalité. Striderna förs också med tärning och det gör att man behöver en del tur. Detta kan dock vägas upp med handlingskort som kräver att man både har en del kultur och en del lycka i en del fall.
Jag rekommenderar spelet starkt till alla som gillar att bygga upp en antik civilisation och se om den kan stå emot tidens test.
Jag ger det 8/10.
Skriven av: Elvenman - 2017-06-10 11:34:38
Kan speciellt rekommendera appen dead of winter.
Skriven av: jabbz1986 - 2017-03-28 17:16:03
Silent Victory är ett så kallat wargame och spelet innehåller gott om pappersmarkörer. Dock är spelplanen inte en jättelik världskarta med hexagoner, utan är istället ett flertal dubbelsidiga pappersark med tabeller. Det medföljer också ett par olika ubåtsark av samma A4-storlek och spelaren väljer en av dessa ubåtar att sjösätta, för att åka ut på patrulluppdrag med. Silent Victory handlar nämligen om att som ensam spelare bemanna en ubåt ute på Stilla havet under andra världskriget, och sänka så många japanska fartyg som möjligt. Uppgiften är förstås långt från riskfri eftersom många av fartygen har en eskort som slår tillbaka mot spelaren så snart som torpeder har avfyrats. Beroende på omständigheterna kan ubåten råka upptäckas innan avfyrning och då är det bara att hoppas på det bästa.
Till en början kan reglerna för ett sådant här spel kännas både tungrodda och förvirrande, men även om regelboken till en början kanske verkar överambitiös och krävande med sitt paragrafiska upplägg, så är reglerna tvärtom väldigt praktiskt upplagda – när huvudvärken av att ha blivit överväldigad väl har lagt sig. Upplägget tillåter en dessutom att spela medan man lär sig och ta saker allteftersom de introduceras, eftersom reglerna hela tiden så prydligt hänvisar till den paragraf där man kan utläsa mer om till exempel utförandet av en nattattack, eller när eskorter attackerar. Detsamma gäller alla tabeller och pappersmarkörer som spelet utgörs av. Systemet är förvånansvärt lätthanterat bara man förstår det och kommer över den där första panikkänslan av att det finns så många komponenter och mycket text att läsa.
Den sista meningen i det förrförra stycket sammanfattar faktiskt det mesta av Silent Victorys spelmekanik, då omständigheter och slump är vad som styr det här spelet och det är därför det är så pass enkelt att spela, men också bidrar till en oförutsägbar svårighetsgrad. När ens ubåt lämnar hamnen och skall ut på patrulleringsuppdrag så bestäms allting av tabeller och tärningsslag. Två helt vanliga, sexsidiga tärningar talar om vilket hav man befinner sig på, vilket i sin tur påverkar vilken av alla tabeller som man ska hålla ögonen på – när man därefter slår fram vilken typ av händelse eller drabbning som sker ute på havet. Det kan vara ett luftanfall, ett ensamt fartyg eller fartyg som är under eskort. Fartygens storlek samt typ är det också tärningarna som bestämmer, liksom huruvida de torpeder du avfyrar kommer att träffa eller ej och vilken skada de i så fall orsakar. Storleken på fartygen betecknar hur många träffar som krävs för att någonting skall sjunka och det är bara sänkta fartyg som man får poäng för – räknat i antalet ton. Om spelaren inte lyckas sänka alla de fartyg som drabbningen har resulterat i så kan man få utföra fler attacker, men inte utan att först kontrollera huruvida en eskort dyker upp i området eller om den existerande eskorten lyckas finna ubåtens position, och därmed attackerar med sjunkbomber.
Och allt detta rullar bokstavligt talat vidare på precis samma sätt som allting annat i spelet. Spelaren tittar på rätt tabell för ändamålet, slår tärningar, fattar beslut och slår sina tärningar på nytt för att se utfallet av sina handlingar. Detta kanske låter som en högst banal upplösning och typ av spelmekanik, men faktum är att den stora slumpfaktorn till trots så blir varje tärningsslag ändå väldigt spännande. Besluten kan kännas förvånansvärt svåra när det kommer till huruvida en ny attackrunda är värd att inledas eller om det är bättre att segla vidare och hoppas på fler drabbningar, kanske eskortfria sådana den är gången. Och när ubåten väl är tillbaka i hamn igen – efter ett bestämt antal drabbningar – såväl bedöms som belönas spelarens prestation utefter vad som har blivit sänkt och hur det ser ut för besättningen ombord. Skrovet samt ubåtens utrustning blir då även reparerad vilket får månaderna att förflyta och man har 3½ år på sig att göra så bra ifrån sig som man kan. Efter denna tid, eller om ens ubåt någon gång blir sänkt, räknar man ihop viktvärdet på alla sänkta fartyg och får sin totala poängsumma, vilket blir någonting att försöka bräcka nästa gång man spelar.
Silent Victory: U.S. Submarines in the Pacific, 1941-45 är ett av de enklare krigsspelen att sätta sig in i med lagom mycket att hålla reda på. En stor portion slump utelämnar spelaren förvisso till sitt öde snarare än att ge känslan av hur man har full kontroll över läget, men fortfarande behöver många viktiga och avgörande beslut fattas i patrullerandet av Stilla havet. Slumpen bidrar dessutom till en spänning av hur någonting alltid kan hända och råka gå fel, samtidigt som det förenklar spelet. De till synes överväldigande reglerna visar sig snart vara enkla att hålla reda på och tabellerna är bra verktyg för att snabbt få den information man är ute efter. Ett spännande spel för en spelare (med ointressanta regler för två) som erbjuder lagom variation och därför är en bra inkörningsport för så kallade wargamers.
Skriven av: ConraDargo - 2017-03-14 15:28:39
Som pokerspelare kan jag rekommendera dessa kort starkt. Uthålliga, hårda kort som i princip är omöjligt att böja. Fick med mig ett ex på EPT. Rekommenderas!
Skriven av: danielsallegren - 2017-03-07 10:48:09
Har spelat det här spelet 3-5 ggr sedan i somras.
Finurlig spelidé som ger upphov till rätt komplexa maskiner med många möjligheter att modifiera dessa för maximal framfart utan att ta stryk.
Spelidén faller dock mycket på dess komplexitet då varje spelare har mycket att fundera på när dennes turen är kommen. Detta saktar upp spelflytet och genererar mycket dödtid för övriga spelare.
Svårt även för andra spelare att hänga med på motspelarens kombos och verkligen se så att allt går rätt enligt regelboken då kombinationerna kommer rätt tätt inpå varandra vilket i sin tur möjliggör högt tempo för den aktive spelaren när denne ska aktivera maskinen under sin tur.
Spelplanen är även den lite för liten för min smak.
Detta spel får tyvärr 4 av 10 - under godkänt nivån.
Skriven av: labe - 2017-02-12 20:33:58
Det bästa med detta barnspel är att det tar högst 2 minuter att börja spela, man behöver dessutom inte läsa regler varje gång man ska spela det, har man spelat en gång vet man hur det fungerar.
spelplanen blir annorlunda varje gång och en spelomgång tar inte längre tid än att varken barn eller förälder hinner tröttna, oftast vill vår son spela det en eller två gånger till och vi går med på det eftersom det går relativt snabbt att spela klart.
Rymdstenarna är helt magiskt fina och spelbrickorna som ska placeras ut har en baksida som gör att de inte glider omkring, illustrationerna av Rymdisarna lämnar inte heller något att önska - i det hela ett riktigt bra spel som barnen inte tröttnar på.
Skriven av: Gammacea - 2017-01-20 08:35:48
Om du aldrig spelat en så kallad ”Deckbuilder” (ungefär ”kortleksbyggar-spel”) förut kommer detta spel att fullkomligt vända upp och ner på allt du tänkte och trodde om ett kortspel. Ett vanligt kortspel innehåller en lek med givna kort och lika förutsättningar för alla spelare. I Dominion börjar du visserligen alla med sju pengakort och tre poängkort, men sedan slutar likheterna. Från sin lek med tio kort drar man fem kort och spelar dessa för att med pengakorten köpa nya kort från ett antal framslumpade lekar med olika typer av pengakort, poängkort och handlingskort. Pengakorten används för att köpa nya kort, poängkorten ger de poäng som krävs för att vinna spelet (men har sällan något annat syfte, vilket gör det vanskligt att börja köpa dem för tidigt i partiet), medan handlingskorten kan användas för att bygga upp olika typer av kombinationer av spel som kan ge extra kort, användas för att försämra motståndarens händer, tjuvkika på kort och så vidare. När man spelat sina fem kort kastar man dem i en temporär kasthög tillsammans med eventuella kort man köpt och drar fem nya. När ens lek är slut blandar man alla kastade och köpta kort och skapar en ny lek. På så vis kommer man hela tiden att förbättra sin lek och gång på gång att få dra de nya kort man fortlöpande köper.
Spelet är oerhört beroendeframkallande, passar utmärkt för två spelare och finns i otaliga versioner som man dessutom kan blanda fritt med varandra. Det går fort att lära sig, är jättekul för två spelare, har en grym omspelbarhet (de framslumpade lekarna gör att ett parti aldrig blir det andra likt) och äger den där perfekta balansen mellan belönande av strategiskt tänkande och en del tur.
Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-13 13:29:28
Om du aldrig spelat en så kallad ”Deckbuilder” (ungefär ”kortleksbyggar-spel”) förut kommer detta spel att fullkomligt vända upp och ner på allt du tänkte och trodde om ett kortspel. Ett vanligt kortspel innehåller en lek med givna kort och lika förutsättningar för alla spelare. I Dominion börjar du visserligen alla med sju pengakort och tre poängkort, men sedan slutar likheterna. Från sin lek med tio kort drar man fem kort och spelar dessa för att med pengakorten köpa nya kort från ett antal framslumpade lekar med olika typer av pengakort, poängkort och handlingskort. Pengakorten används för att köpa nya kort, poängkorten ger de poäng som krävs för att vinna spelet (men har sällan något annat syfte, vilket gör det vanskligt att börja köpa dem för tidigt i partiet), medan handlingskorten kan användas för att bygga upp olika typer av kombinationer av spel som kan ge extra kort, användas för att försämra motståndarens händer, tjuvkika på kort och så vidare. När man spelat sina fem kort kastar man dem i en temporär kasthög tillsammans med eventuella kort man köpt och drar fem nya. När ens lek är slut blandar man alla kastade och köpta kort och skapar en ny lek. På så vis kommer man hela tiden att förbättra sin lek och gång på gång att få dra de nya kort man fortlöpande köper.
Spelet är oerhört beroendeframkallande, passar utmärkt för två spelare och finns i otaliga versioner som man dessutom kan blanda fritt med varandra. Det går fort att lära sig, är jättekul för två spelare, har en grym omspelbarhet (de framslumpade lekarna gör att ett parti aldrig blir det andra likt) och äger den där perfekta balansen mellan belönande av strategiskt tänkande och en del tur.
Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-13 13:28:05
För en person som undertecknad som älskar frågespel är detta en helt perfekt "nytagning" på det.
Frågekategorierna är lika många och godtyckliga som i Bezzerwizzer, allt från köksutrustning till svenska diktare.
Twisten att svaren inte kommer direkt utan genom ett par olika leveranssätt gör det hela mycket roligare. En person som kan allt om musik är inte given om hen ska nynna eller lyssna.
Nej riktigt riktigt roligt, får 9/10 (från en frågespelsälskare då).
Skriven av: snuffles - 2017-01-09 11:08:36
Och mycket bra genomgång av Romansk politiskt och militär situation genom republiktiden.
Svårt att lära reglar snabbt, flera you tube filmer finns att hjälpa med det.
Fantastiskt intressant att spela med 4+ spelare.
Early republic - mostly joined game against the game itself and the wars it brings against Rome and thus players.
Middle republic - personal ambitions can come forth, but Rome is still in peril occasionaly, especially if some players put too much self in front of state
Late Republic - a true wonder of politics, assasinations, machinations, false and right trials, exiles, dictatorships and rebellions. Rome is strong outwards, but bickering and power struggles in the Senate can doom it before the first barbarian army can reach the northern borders....
Skriven av: athelasloraiel - 2017-01-08 23:04:22
Spel behöver inte vara tävlingsinriktade, åtminstone inte spelarna emellan. I Pandemic – eller Pandemia, som den nordiska versionen heter – antar spelarna roller av läkare, vetenskapsmän, ingenjörer eller forskare med målet att tillsammans försöka bekämpa fyra allvarliga sjukdomsutbrott som drabbat världen. Antingen vinner spelarna tillsammans, eller så vinner spelet. Varje drag får en spelare utföra en kombination av fyra handlingar, till exempel resa runt i världen, bota sjukdomar, dela forskningsresultat med sina medspelare eller temporärt försöka hejda en viss sjukdom att spridas. Innan nästa spelares drag måste man dra kort från en speciell lek som alltid resulterar i att sjukdomen blossar upp på nya ställen i världen, och det blir en ständig kamp att balansera tillgängliga resurser (läs ”tid”) mellan att hålla sjukdomarna stångna och att upptäcka de botemedel som krävs för att vinna. Pandemic kan modifieras för olika skicklighetsnivåer, där vinstchansen på normalnivån ligger runt 40%. Pandemic är svårt, men det ska samarbetsspel också vara, för då känns det speciellt när man faktiskt lyckas vinna det tillsammans. Pandemic finns också i en s k ”Legacy”-variant, där själva spelplanen och korten förändras från parti till parti, men det finns även historiska varianter, en version som innehåller tärningar istället för kort, samt en Cthulhu(!)-variant, där sjukdomarna bytts ut mot monster från en annan dimension.
Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-04 19:13:45
Spel behöver inte vara tävlingsinriktade, åtminstone inte spelarna emellan. I Pandemic – eller Pandemia, som den nordiska versionen heter – antar spelarna roller av läkare, vetenskapsmän, ingenjörer eller forskare med målet att tillsammans försöka bekämpa fyra allvarliga sjukdomsutbrott som drabbat världen. Antingen vinner spelarna tillsammans, eller så vinner spelet. Varje drag får en spelare utföra en kombination av fyra handlingar, till exempel resa runt i världen, bota sjukdomar, dela forskningsresultat med sina medspelare eller temporärt försöka hejda en viss sjukdom att spridas. Innan nästa spelares drag måste man dra kort från en speciell lek som alltid resulterar i att sjukdomen blossar upp på nya ställen i världen, och det blir en ständig kamp att balansera tillgängliga resurser (läs ”tid”) mellan att hålla sjukdomarna stångna och att upptäcka de botemedel som krävs för att vinna. Pandemic kan modifieras för olika skicklighetsnivåer, där vinstchansen på normalnivån ligger runt 40%. Pandemic är svårt, men det ska samarbetsspel också vara, för då känns det speciellt när man faktiskt lyckas vinna det tillsammans. Pandemic finns också i en s k ”Legacy”-variant, där själva spelplanen och korten förändras från parti till parti, men det finns även historiska varianter, en version som innehåller tärningar istället för kort, samt en Cthulhu(!)-variant, där sjukdomarna bytts ut mot monster från en annan dimension.
Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-04 19:13:19
Det roligaste spelet jag någonsin spelat, passar sora som små
Skriven av: MariaElander - 2017-01-03 19:16:45
Det bor en pusselfantast i oss alla, och ett av de vackraste pussel man kan lägga är det som porträtterar den medeltida staden Carcassonne. Att den färdiga staden dessutom ger poäng gör inte saken sämre. I Carcassonne turas spelarna om att dra brickor ur en påse (eller ur en trave, eller ur spelkartongens lock – det som passar dig bäst) och försöker passa in dessa i ett gemensamt pussel för att bygga de längsta vägarna, de frodigaste ängarna, de mest välmående klostren och de största städerna.
Carcassonne finns i otaliga varianter, där originalspelet fortfarande är en av de bästa. För två spelare är stenåldersvarianten Hunters and Gatherers en personlig favorit, men det finns även versioner som utspelar sig i vilda västern, Söderhavet och till och med i Star Wars universum – alla med sina egna specialregler och unika särdrag. Oavsett vem som vinner har man ett vackert pussel att vila ögonen på vid spelets slut.
Skriven av: Dan_Johansson - 2016-12-20 11:32:50
Det bor en pusselfantast i oss alla, och ett av de vackraste pussel man kan lägga är det som porträtterar den medeltida staden Carcassonne. Att den färdiga staden dessutom ger poäng gör inte saken sämre. I Carcassonne turas spelarna om att dra brickor ur en påse (eller ur en trave, eller ur spelkartongens lock – det som passar dig bäst) och försöker passa in dessa i ett gemensamt pussel för att bygga de längsta vägarna, de frodigaste ängarna, de mest välmående klostren och de största städerna.
Carcassonne finns i otaliga varianter, där originalspelet fortfarande är en av de bästa. För två spelare är stenåldersvarianten Hunters and Gatherers en personlig favorit, men det finns även versioner som utspelar sig i vilda västern, Söderhavet och till och med i Star Wars universum – alla med sina egna specialregler och unika särdrag. Oavsett vem som vinner har man ett vackert pussel att vila ögonen på vid spelets slut.
Skriven av: Dan_Johansson - 2016-12-20 11:31:59
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Våra fraktpriser ligger mellan 49 och 175 kr inom Sverige, 99 kr för Danmark och 175 kr för Finland. Priset inom Sverige beror på vad du beställer (vikten på ditt paket/brev) samt valt fraktalternativ. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Postnord, privatpersoner och bara inom Sverige.