En gammal klassiker. I 4 i rad gäller det att... ja, få fyra i rad. Skillnaden mellan att bara sätta ringar och kryss på papper är dock att du nu också har gravitationen att jobba med, det vill säga dina brickor faller ner i en kolumn. Detta ger spelet en ny tvist då det inte alltid går att lägga brickan precis där du vill ha den, på grund av att det kanske inte ligger en bricka under där du ville lägga din.
4 i rad är ett väldigt kul spel för lite mindre barn och för den som bara vill slå ihjäl några minuter. Som betyg sätter jag en 6:a.
Skriven av: Cizak - 2011-07-21 22:51:10
Fantasy Flights första lilla expansion till Talisman 4th Edition kan mycket väl vara så nära perfektion man kan komma, expansions-vis. Om du känner att du vill krydda på dina Talisman-sessioner så pass mycket att det blir nytt, men fortfarande förblir Talisman är Reaper den expansion du ska skaffa först.
Allt du får i lådan kan du läsa under "Beskriving (Tillverkarens). Jag ska bara säga så mycket att allt är helt underbart. De nya karaktärerna håller sig tjusigt balanserade mot de 14 originalen, de nya äventyrskorten nästan fördubblar din korthög och ger dig många nya monster, främlingar, händelser m.m. Samma sak med de nya magierna, och med 6 nya warlock quests (de originella 6 är inräknade i de 12 man får med) blir även warlock quests lite intressantare att ta på sig.
Den största förändringen är då såklart Döden (expansionen har trots allt fått sitt namn efter honom). Han kommer med sitt eget kort och miniatyr och får vandra runt på brädet tillsammans med de andra spelarna. När någon av spelarna slår en 1:a på sitt tärningskast tar han eller hon först sin tur som vanligt, men sedan får han också flytta Döden, precis som han flyttar en vanlig karaktär. Man slår tärningen och flyttar Döden så många steg. Skulle då Döden hamna på någon annan måste man först och främst peka på den personen och så kusligt man kan säga "You!" (jag svär på att detta står i reglerna). Sedan får den personen som Döden landade på slå en tärning och sedan konsultera Dödens karaktärskort för att se vad som händer. Vad du än gör, slå inte en 1:a. Vad du än gör...
Om Döden-konceptet inte låter som din grej, inga problem. Det är bara att låta bli att spela med honom. Vill du att han ska bli mer aktiv, inga problem. Bara ta till husregler om vid vilka tärningskast han ska aktiveras. Vill du spela grymt tar vissa till den husregeln att man inte får betala fate vid möten med Döden. Slå inte en 1:a, vad du än gör...
Vill du ha en expansionen som kryddar till Talisman, men behåller det som Talisman? Köp Reaper Expansion. Efter att ha spelat med den kommer bara baskorten göra att spelet inte längre känns komplett. Talisman (4th Revised Edition): The Reaper Expansion får av mig en välförtjänt 10:a.
Skriven av: Cizak - 2011-07-13 16:19:56
OBS! Denna recension skrevs när 1st Edition var den aktuella versionen av spelet. Jag har inte spelat 2nd Edition. Av vad jag hört så ska 2nd vara en "lättare" version av 1st, men för en bättre åsikt från någon som faktiskt har erfarenhet från 2nd rekommenderar jag att du inte begränsar dig till den här recensionen.
Descent: Journeys in the Dark är ett helt underbart spel för alla som älskar dungeon crawlers. När du spelar Descent spelar du antingen som den onda Overlorden då en av dina dungeons precis har blivit invaderade av de andra spelarna, 2-4 stycken hjältar (OBS! Descent KAN spelas av två personer. En av er kommer då kontrollera flera hjältar). Värt att observera här är att Overlorden INTE är en Dungeon/Game Master. Här finns minsann ingen kärlek mellan spelarna; Hjältarnas uppgift är att storma grottan, stjäla skatter och döda monster. Som Overlord är uppgiften att till varje pris stoppa hjältarna (med monster eller fällor, varför inte förvandla en av dem till en apa?). Men även om Descent är ett alla-mot-en-spel är det även väldigt belönande att förlora som Overlord; du fick precis guida dina vänner genom ett storslaget äventyr.
I lådan finns det som får alla våra inre 12-åringar att nästan börja gråta. Spelet kommer fullt laddat med plastminiatyrer, dungeon tiles, tokens, tärningar och kort. Även om det senare visar sig att du inte gillade Descent i sig, är grejerna du får med det nästan värt det i alla fall. Du får också en regelbok som förklarar det mesta (mer på detta lite längre ner) och en Quest Guide med 9 olika quests att välja från.
Men okej, inget spel är väl perfekt. Vad är minusen? Det finns tre som är värda att ta upp.
1) Speltiden. Ett quest kan lätt ta uppåt 4 timmar att klara av. Descent är förvisso är ett spel som är värt att lägga mycket tid på men för vissa kan detta bli lite väl matnyttigt. Och planerar du att lägga undan det och fortsätta nästa helg, se till att ha ett stort bord som inte används av någon annan då Descent tar plats.
2) Då reglerna visserligen täcks bra av regelboken kommer det till en början konstant komma upp regelfrågor (och efter er första spelomgång kommer ni vid omläsningen av reglerna hitta flera fel ni gjorde). Detta kan till viss del kontras genom att ladda hem Fantasy Flight's FAQ, men även efter det kommer det komma vissa frågor som ni inte kommer hitta något svar på. Jag kan varmt rekommendera att registrera sig på boardgamegeek.com (helt gratis), då det där finns väldigt många trevliga Descent-spelare som gärna kommer hjälpa er med alla frågor. Här finns också flera bra artiklar om strategier, tips och liknande. Länk finns längre upp på den här sidan.
3) Slutat av vissa quests kan bli lite antiklimaktiska. När hjältarna väl fått tag i skatter på guld-nivå kan de ofta bli något i stil med köttkvarnar. Även det slutgiltiga bossmonstret kan med rätt vapen krossas på några tärningskast.
Trots dessa minus är Descent ändå ett alldeles fantastiskt spel som du inte kommer ångra att du lagt tid och pengar på. Av mig får Descent: Journeys in the Dark en 9:a.
Skriven av: Cizak - 2011-07-06 19:51:18
Jag har spelat den här expansionen med Base och Seaside samt lite med Intrigue.
Jag måste få säga att dominion inte känns lika kul utan några kort från denna expansion. Expansionen bjuder förutom på dessa 25 nya actionkort även på Colony (10 victory) samt Platinum (5 pengar). I dessa actionkort är det även pengakort som gör mer än bara ge dig en summa att handla för tex:
Bank är ett av mina favoriter. Om du har 1 bank och 3 koppar på hand blir banken värd 4 dvs. du har 7 på handen.
Med Prosperity lägger man till ytterligare en nivå av djup och som expansionen så fint heter så handlar allt om pengarna.
Jag kan rekommendera att spela denna Expansion med Seaside samt med intrigue, då detta bjuder på mycket intressanta strategier samt ett djupare gameplay.
+ Djupare strategier
+ En nivå till med Platinum och Colony.
+ Bra actionkort
- Någt obalanserat med vissa kombinationer av kort.
Betyg: 9/10
Spelas gärna tillsammans med Base, Seaside, Intrigue.
Skriven av: floddsvin - 2011-07-05 15:25:46
Det här spelet är helt fantastiskt och utan tvekan det roligaste brädspel jag har spelat hittills. Just att man samarbetar och spelar "mot spelet" är riktigt trevligt. Man kan vinna på flera olika sätt och det gäller att ta till vara på varje runda innan Arkham blir översvämmat av monster.
Spelet fungerar bra på två och även ensam om man är på det humöret men precis som det mesta är det roligare ju fler man är.
Det tar lång tid att spela och det är en hel del regler och moment att hålla reda på (jag personligen tycker detta enbart är positivt).
Skriven av: eatem - 2011-07-05 09:29:44
Det som drar ned betyget för min del är att det är fult som stryk. Stör mig jättemycket på det grafiska.
Skriven av: speedload - 2011-07-03 21:12:24
B-filmskänslan är total. Spelet är helt underbart presenterat med riktiga skådespelare till fina små plastfigurer. Spelplanen är uppdelad och slumpas fram vilket ger bra variation. 5 scenarion finns med i grundspelet (fler i expansionerna) vilket också ger bra omväxling. Spelet uppmuntrar också till att man hittar på egna scenarion vilket jag tycker är mycket positivt.
Detta är utan tvekan ett av de roligaste brädspelen jag har spelat, det är roliga händelsekort som man får tag i i form av "events" eller "items". Den klassiska motorsågen är förstås med vilket gör att man kan gå lös på de vidriga zombisarna. Att spela zombie är dock lika skoj som att spela hjälte eftersom det som de tappar i fart och arsenal tar de igen i antal och andra mer eller mindre elaka kort som man kan spela ut för att göra livet surt för motståndaren.
Det blir en hel del "discard på discard" som i magic vilket ofta följs av sura miner. Det är en hel del slumfaktor med i spelet men det kan på ett sätt bara vara positivt eftersom man blir rätt glad när en träff från hagelgeväret räddar en från en säker död. :)
Jag hade satt en 10:a på detta spel om det inte vore för just den höga slumpfaktorn. Ska man spela ett scenario där man t.ex. måste hitta en dunk bensin (i form av ett kort man drar från en hög) och det ligger 50 st kort över som man måste beta igenom så känns det lite segt. Å andra sidan kan man hitta den på första försöket en andra runda och då kan scenariot istället blir väldigt enkelt. Där tappar spelet en liten liten smula men allt annat är helt klockrent.
Precis som tidigare nämnts är detta ett givet köp om man gillar zombies, b-filmer eller taktiska spel i allmänhet :)
Skriven av: eatem - 2011-06-26 22:25:57
The essential collection innehåller sex tidigare separat utgivna expansioner till Runebound, vilka här är samlade till ett fömånligt pris. Förutom att samlingen är prisvärd (givet att du inte har de flesta expansionerna sedan tidigare) är innehållet även väl planerat, exempelvis genom att inga av de impopulära karaktärsexpansionerna ("character decks") är inkluderade.
Om expansionerna i samlingen:
"Beast and bandits" och "traps and terrors" ger mer Challenge cards till grundspelet, och förutom det tematiska i dessa expansioner innehåller de varsin ny draklord som rött challenge card.
"Weapons of legend" ger mer vapen och mer följeslagare, och "Rituals and Runes" ger förutom nya runor även det nya inslaget ritualer. För att kunna använda ritualer måste spelaren först spendera ett antal av förflyttningstärningarna vid ett eller fler tillfällen, vilket gör att spelaren hamnar tidsmässigt efter till priset av lite kraftfullare belöning.
De resterande två expansionerna är äventyrsvarianter, vilket ger spelet bra variation och även är de inslag som jag uppskattar mest i samlingen. Främst varianten i "The cataclysm", där förbannelser vilar över städerna och spelarna måste hävda dessa förbannelser är en fräsch och annorlunda variant av grundspelet, och dessutom riktigt kul!
Gillar du Runebound och inte har någon av dessa småexpansioner kan jag bara rekommendera the essential collection varmt!
Skriven av: jensarne - 2011-06-26 19:44:48
Man spelar ut kort, vissa kort gör att man kan spela ut andra kort och så vidare... Låter kanske inte så spännande men det är riktigt trevligt. Man planerar och försöker få tag i resurser (i form av sina kort eller genom att köpa av andra).
Man kan vara upp till 7 personer också och det är ju inte alla spel som tillåter det.
Inte optimalt för två personer eftersom man behöver ha en tredje spelare som båda får agera åt.
Skriven av: eatem - 2011-06-23 10:31:53
Det här är ett bra spel, billigt dessutom. Grundspelet i sig är dock "bara bra", det kräver en eller två expansioner för att blomma ut.
Det är inget jätteavancerat, man drar spelplanen i form av brickor och bygger ut sitt lilla "rike", så det är rätt hög slumpfaktor.
Ett spel som funkar bra på två och går fort att spela.
Skriven av: eatem - 2011-06-23 10:22:47
Bra klurigt spel där man ska förvilla motståndaren. Som Mr. Jack ska man försöka sticka från staden eller hålla sig gömd i 8 rundor och som polis ska man med uteslutningsmetoden ta fast Mr. Jack.
Man listar ut vem som är mr. jack ganska fort ibland men det har ju att göra med vilket motstånd man har.
Jag spelar en hel del mot tjejen och vi båda tycker det är skoj. Går väldigt fort att spela så det blir lätt att man kör en 3-4 partier av bara farten (det gör man ju inte med Risk direkt). :)
Skriven av: eatem - 2011-06-23 10:16:10
Det här är mitt favoritspel för närvarande. Tycker det är mycket smart konstruerat och en bra balans mellan att bygga ut sitt nätverk, köpa nya kraftverk och köpa resurser. Man sitter hela tiden och planerar och räknar i sitt huvud, ofta ett par rundor framåt.
Jag tycker det är ett smart spel, det märks att de har haft en tanke bakom allt. T.ex. så fungerar resursmarknaden så att om man köper mycket av en resurs blir den dyrare och köper man ingenting av en annan sjunker den i pris.
Samma med marknaden för kraftverken, den uppdateras hela tiden så man sitter och funderar om man ska slå till nu eller vänta samtidigt som man sneglar på resurserna och avgör om verket kommer bli billigt i drift eller inte.
Spelet är även uppdelat i faser med lite regeländringar som gör det ännu mer varierande.
Ett riktigt bra strategispel med andra ord, det är inget tärningsslag som kommer sätta dig på Norrmalmstorg så du blir bankrutt utan det är motståndarens planering som knäcker dig :)
Helt lysande spel, alla som gillar stategi/ekonomi/planering bör spana in detta.
Skriven av: eatem - 2011-06-23 10:10:49
Riktigt skoj spel som har hög "bara en gång till"-faktor. Fungerar bra på två och ett parti tar ca 45 min - 1 h. En del planerande och lite taktiskt tänkande blandat med tur. Riktigt roligt spel som rekommenderas varmt.
Skriven av: eatem - 2011-06-18 17:44:55
Som rubriken ovan kändes spelet väldigt enkelt. Lätta och tydliga regler. Ju fler man är som spelar desto roligare... som alltid :P
Rekommenderar ändå spelet...
Skriven av: MattisNoName - 2011-05-16 07:32:06
Spelade spelet för första gången igår och blev fast på en gång!
Vid spelets start slumpas vilka kort som kommer att användas under omgången, vilket gör att den ena spelomgången aldrig blir den andra lik. Grundtanken är att du under spelets gång köper på dig kort till din egen lek, och allt eftersom försöker göra den så bra som möjligt.
Dina möjligheter att sabotera för dina medspelare är ganska begränsade, vilket gör att du inte fokuserar allt för mycket på vad motståndarna gör utan mest fokuserar på din egen hand. Det är dock vansinnigt roligt att allt eftersom bygga upp din lek och mängden olika kort inbjuder till många, många strategier.
Jag såg vissa tendenser till obalanser, men eftersom jag bara spelet spelet en kväll kan jag egentligen inte säga så mycket om det. Kan ha rört sig om otur med vilka kort som var i spel - eller helt enkelt att jag ännu inte förstått strategierna.
Det blir helt klart fler kvällar med det här spelet som jag rekommenderar till alla och envar!
Skriven av: SvarteRiddaren - 2011-04-20 15:54:24
Citadels är ett av de kortspel jag gillar absolut bäst! Det inbjuder till många olika spelstilar och innehåller mycket interaktion mellan spelarna.
Grundtanken med spelet är att alla, i hemlighet, väljer en karaktär att spela under varje omgång. Spelet skapar en bra balans genom att de karaktärer som är "bäst" oftast riskerar att bli rånade eller mördade, vilket gör att det ofta kan löna sig att välja en sämre karaktär för att undvika dolken i ryggen.
Spelet går att spela på bara två spelare, man väljer då fler än en karaktär var, men blir allra roligast om man är ett par stycken.
Ett måste för den som gillar spel med mycket lurendrejeri och skadeglädje!
Skriven av: SvarteRiddaren - 2011-04-20 15:44:36
Spelet ser helt otroligt fint ut, med mycket bra gjorda komponenter. Och mekaniken i spelet fungerar också helt ok. Men det är något som gör att spelet inte tar riktig fart. Det känns som att det du gör med din armé inte spelar så stor roll för utgången av spelet. Dessutom har du Heroes som i princip spelar ett annat spel än vad din armé gör. Hade varit fint att få med dem mer i spelet på samma villkor. Men med någon expansion så kan det här nog bli ett helt ok spel. Har spelat det ett par gånger med det blir nog inte så mycket mer på ett tag då det tar väldigt lång tid att spela.
Skriven av: Marre_kanna - 2011-04-15 11:48:24
Roligt spel som bygger på att man med uteslutningsmetoden gissar vem Jack är. På så sätt påminner det i grunden lite om Cluedo, men är roligare och snabbare. Även om spelet egentligen "bara" går ut på att utesluta misstänka så lever man sig in i miljön och situationen, tack vare den snygga designen.
Några småminus: instruktionerna är tämligen pedagogiskt utformade, men ändå finns det en del luckor där viktig information helt enkelt saknas. Dock kan man snart gissa sig till hur man rimligtvis ska göra.
Spelet är också en smula obalanserat på så sätt att det oftast är svårare för den som spelar "Jack" att klara sig. Men det gör inte så mycket, för det är kul ändå!
Tillverkarna skriver att man inte måste men helst bör spela "Mr. Jack" innan man spelar nästa version, "Mr. Jack New York", eftersom det senare har mer komplicerad strategi. Jag har inte provat New York-versionen men eftersom "Mr. jack" är rätt simpelt skulle jag med facit i hand ha valt uppföljaren först.
Skriven av: Jumpingfrog - 2011-04-14 16:46:03
En rolig blandning av tur och skicklighet, perfekt när man är två spelare och har en halvtimme över. Det roliga med spelet är att det verkligen kan svänga fram och tillbaka - ena sekunden är man säker på att vinna, nästa sekund upptäcker man att man är inlåst, och plötsligt vänder det igen. :-)
Spelsituationen är en strid mellan två arméer, där korten är olika trupper/enheter (falanger, spjutkastare etc.). Det där med enheterna tänker man ärligt talat inte mycket på, utan man försöker få "färgstege", "triss" etc. Det som dock ger lite mer känsla av strid är taktikkorten. I vilket fall som helst blir man väldigt engagerad, spelet tar lagom lång tid, och är dessutom lätt att lära sig.
Skriven av: Jumpingfrog - 2011-04-14 16:37:41