• Recensioner

    • Taffligt

      Rekommenderar verkligen ingen att köpa detta spel.

      Det är som ett vanligt frågespel fast med ojämn nivå på frågorna samt ett nytt gissningsmoment där man likaväl att hade kunnat slå tärning om man vem som ska vinna.

      Skriven av: flexxxo - 2011-03-25 09:26:50

    • Hetta upp det kalla kriget - Betyg: 8/10

      Som 80:talist upplevde jag aldrig det kalla kriget i någon större omfattning än någon enstaka inspektion av dammiga bombrum i skolkällaren. Ni som vill uppleva detta skymningskrig, inte har tid med ett parti Twilight Struggle och uppskattar Black Jack har hittat rätt i Cold War.

      Till en början så dras ett land om vilket supermakterna slåss om denna runda. Efter det väljer varje spelare en av fem olika agenter vilken de kommer skicka att influera kampen om det givna landet. Dessa agenter väljs i hemlighet och avslöjas så fort kampen avslutats och därmed appliceras agenternas givna specialegenskaper vilka påverkar spelet på olika sätt.

      Spelet består uti en kortlek som representerar olika länder vilka supermakterna slogs om. Dessa länder hyser ett visst antal fraktionsgrupper, vilka spelarna kommer placera på sin sida av länderna för att komma upp i landets angivna influenspoäng. Om detta influenspoäng överskrids av en spelares fraktionsgrupper så dör dennes agent och motståndaren vinner landet.

      Under spelet har spelarna tre val. Dra och spela ut ett fraktionskort, använda ett fraktionskorts förmåga eller att passa. Turen går därefter till motståndaren.

      Fraktionskorten är blandade i en separat kortlek och kommer i fyra olika färger i valörerna 1 - 6 vardera. De olika färgerna har i sin tur olika egenskaper såsom att döda motståndarens fraktionskort, "untappa" kort så att de kan användas igen, stjäla kort till den egna sidan eller titta på det översta fraktionskortet i draghögen.

      Det kritiska ligger i att med fraktionskortens valörer precis komma upp i landets influenspoäng och samtidigt försöka manipulera motståndaren att inte göra detta. När båda spelarna passat så vänder båda upp sina agenter och applicerar deras egenskaper innan vinnaren belönas med landet vilket består av ett visst antal vinstpoäng.
      Spelaren med vinst antal vinstpoäng väljer sedan vem som börjar nästa runda och proceduren upprepas tills endera sidan uppnått hundra poäng.

      Det märks tydligt att spelmakarna tagit stort intryck av Black Jack när de designade Cold War. Men på något sätt så tycker jag att formatet passar temat förvånansvärt bra. Nu bör också nämnas att de specialegenskaper vilka spelarnas agenter innehar tillför en extra krydda till spelet då de bl.a. kan sno till sig landet ifrån segraren. Denna osäkerhet tillsammans med den nerv som kommer i spelarnas försök att komma så nära landets maxtak för influenspoäng gör spelet oerhört spännande. Samtidigt så simulerar bluffmomentet effektivt en tematisk bild av stormakternas storskaliga konflikter och den katt och råtta-lek mellan agenterna som verkar bakom ridåerna.

      Cold War är inte det mest strategiska spelet man kan ge sig på men är ett fantastiskt spännande taktiskt spel med en lagom dos av bluff som tillsammans utgör ett av mina absoluta favoritspel.

      Rekommenderas.

      Skriven av: supersiamesisk - 2011-03-23 14:37:19

    • Engagerande handel på två - Betyg: 6/10

      Jaipur är ett trevligt, lättillgängligt och handelsbaserat kortspel för två spelare.

      Bland korten hittar man sju olika valörer av handelsvaror vilka har ett stigande värde
      vilket korrelerar med antalet som säljs. Utöver dessa varor finns också kameler vilka används
      för att byta till sig varor från marknaden.

      Till en början placerar man tre kameler och två slumpvis valda varor mellan spelarna för att bilda marknaden. Därefter tilldelas varje spelare fem kort, av vilka alla kameler alltid läggs ut framför spelarna.
      Spelarna har därefter tre olika val att göra.

      Antingen tar de en vara från marknaden till sin hand, byter flera varor ifrån marknaden med antingen sina kameler eller olika varor från sin hand, eller till sist ta alla kameler som är tillgängliga i marknaden och lägger framför sig.

      Kruxet ligger i att skapa så stora set av så många av de värdefullaste varorna som möjligt och detta kan bli svårt då du endast får ha sju kort på hand. Att sälja varor är också en handling och då kungör man helt enkelt vilken typ av varor man vill sälja, kasserar de korten och erhåller lika många vinstpoängmarkörer ifrån samma vara.
      Dessa markörer är begränsade och är samtidigt sorterade så att de översta visar ett högre poängvärde på undersidan än de som erhålls senare i spelet. På så sätt devalveras priset på alla de varor som säljs. Skulle man någonsin sälja mellan fyra och fem av samma vara samtidigt får man dessutom ett bonus chip vilkas värde är dolt.

      Spelet tar slut när draghögen eller alla vinstmarkörer av tre varor är slut. Spelarna räknar ihop sina markörer och korar segraren.

      Nu hörs det lång väg att det finns tillräckligt många slumpfaktorer i detta spel för att många ska rynka på näsan. Saken är att jag var förvånad över hur väl spelet fungerar på de premisser det utgår ifrån. Snart inser man att de val som spelarna ställs inför kan vara ganska intrikata och kan komma att handla lika mycket om timing.
      Att i partiets slutskede veta om man skall ta upp alla kamelerna ifrån marknaden eller sälja sitt set i hopp om att motståndaren istället skall valla hem kamelerna och på så sätt fylla på marknaden med nya varor kan vinna dig spelet.

      Jaipur är mycket snabbspelat och bjuder helt enkelt på en liten lagom mängd av valmöjligheter för den korta tid det tar i anspråk.

      Skriven av: supersiamesisk - 2011-03-23 13:27:00

    • Karaktärsdanande entreprenörskap - Betyg: 8/10

      Havana är ett ypperligt spel för två till fyra spelare där man försöker bygga så praktfulla byggnader i Cubas huvudstad som möjligt.

      Till en början lägger man ut två rader av byggnader vilka ger olika mycket vinstpoäng i händelse av att en spelare bygger dem. Av dessa kan man i sin tur köpa de yttersta för någon kombination av spelets fem olika resurser.

      Spelet är mycket likt Citadels av Bruno Faidutti i det att spelarna iklär sig olika roller vilka utnyttjar olika förmågor för att föra spelet framåt. I Havanna har däremot spelarna varsin identisk kortlek av olika roller av vilka de i spelets början väljer två som kommer tillämpa sina förmågor.
      Därefter kommer alla spelare att välja en roll som kommer ersätta en av de två som redan är tillgängliga.
      Detta val görs samtidigt och spelordningen avgörs också av vilka roller som spelarna väljer.
      Därefter applicerar spelarna båda sina rollers krafter, vilka kan generera resurser, pengar, arbetare eller stjäla de samma av motspelare. Efter detta har de så valet att köpa en byggnad och därefter går turen över till nästa spelare.

      Detta fortgår tills en spelare har ackumulerat en summa vinstpoäng som korrelerar till antalet spelare.

      Spelet verkar nästan för enkelt när man broderar ut det på det här sättet men det fantastiska i upplevelsen kommer i interaktionen med de andra spelarna. Utmaningen ligger i att försöka hitta en balans i resurstillgång kontra offensivt eller defensivt spel i de två rollerna du som spelare har tillgång till.

      Om du gillar Citadels karaktärsinriktade spel kommer du att älska Havana. Om du tycker att Citadels består av för mycket slump och kaos så kommer du uppskatta maskinbyggar-aspekten.

      Och alla ni andra som inte spelat Citadels, köp Havana istället.

      Skriven av: supersiamesisk - 2011-03-23 13:20:35

    • Kul men lite svårt i början - Betyg: 8/10

      Det var lite meckigt att lära sig reglerna i början, vi fick komplettera med lite egna för att få ihop det men när man spelat ett par gånger lossnar det och är riktigt roligt. Dessutom satt vi och skrattade åt alla roliga bilder och saker som man ska bygga tornen av/förstöra de andras med. NU är det ett familjens favoritspel så ge inte upp pga reglerna i början"

      Skriven av: mammamu - 2011-03-17 13:23:19

    • Ett lysande spel - Betyg: 9/10

      Detta spel brukar vi spela hemma med familjen vid Jul ( Vi är en stor familj). och vännerna vid midsommar (innan snapsen. Spelet tar ju bara ca 15 minuter och det blir alltid att vi spelar minst tre gånger eftersom det är så skoj. Förmågan att kunna hålla masken och tala för sin sak utan att avslöja sig själv samt vara tyst som en mus och 100 % på allerten för ljud i de olika faserna gör det till ett av de spel jag gillar mest att spela.

      Nackdelen är att man måste vara ganska många. Samt att spelet blir svårare om man inte känner varandra så bra.

      Köp det!

      Skriven av: hallon_olof - 2011-03-06 19:54:01

    • Gediget & matematiskt! - Betyg: 7/10

      Detta är ett mycket genomtänkt spel som fokuserar på genomtänkt strategi och en aning matematik. Temat är påklistrat men snyggt och passande trots det. De väldigt stora korten med det vackra artworken är en snygg touch.

      Skriven av: Blue - 2011-03-06 14:44:37

    • En hel del panik. - Betyg: 7/10

      Som speltiteln antyder finns det en del moment av panik i spelet! Ju fler fiender som stormar emot slottet och man inte lyckas slå ut dem pga man har fel kort på handen så ökar stressen. Sen när ett mäktigt troll börjar riva ned ditt slott så är det full panik! Perfekt familjespel, barnen lever sig verkligen in i detta spel. Kanske inte tilräckligt avancerat för ett gäng vuxna men rekommenderar det verkligen som ett spännande familjespel. Snyggt tema med lite mer humoristisk touch på monstren.

      Skriven av: Blue - 2011-03-06 14:23:54

    • Strategiskt kortspel i toppklas! - Betyg: 9/10

      Spelade Condottiere första gången på ett brädspelskonvent och blev oerhört imponerad!Enkelt och lättspelat men har samtidigt många strategiska val och möjligheter. Som i alla kortspel gäller det också att ha tur med korten, men det gör också att när man chansar och lyckas med en vågad strategi känns det mycket belönande. Är roligare på fler spelare, inte lika kul på bara 2 st.

      + Enkelt och lättspelat.
      + Oerhört snyggt artwork/tema.
      + Smart spelsystem/mekanism.
      + Roligare ju fler man är.
      + Billigt, oerhört prisvärt.

      Skriven av: Blue - 2011-03-06 14:19:24

    • Omväxling till alfabet

      Perfekt som omväxling till alfabet, dock ett typiskt sådant spel som gör att det blir krig ang vilka ord som är godkända eller inte, regelboken är inte till någon hjälp utan det är husregler som gäller, och i detta hushållet är vi inte överens, trist men sant.

      Skriven av: Lilleolov - 2011-02-28 14:11:14

    • Går hem hos dom flesta - Betyg: 9/10

      Har provat detta både med vänner som spelar mycket spel och vänner som föredrar spel med en gamepad i handen och hittils så har spelet blivit väldigt väl mottaget. Har spelat ett par omgångar endast med flickvännen också (finns specialregler i regelboken för 2 spelare även om det officiellt är ett spel för tre spelare) och även detta har varit mycket kul och givande. Allra roligast är det dock med fyra spelare eller fler då det ger en väldigt speciell dynamik i spelet då man i stort sett bara kan interagera med sina bordsgrannar och därmed har svårt att påverka eller påverkas av övriga spelare kring bordet. Enda nackdelen med spelet är att spelkorten är väldigt stora och att det därmed är svårt att få tag på plastfickor till dom (vilket man definitivt vill ha då korten slits väldigt vid blandning).

      Skriven av: LordDaimos - 2011-02-22 23:02:10

    • Alla älskar Dominion - Betyg: 9/10

      Alla som jag spelat Dominion med älskar det, inbitna spelare, ovana spelare, ovilliga spelare, unga spelare, gamla spelare, ja alla!
      När jag introducerar spelet för en ny person brukar det sluta med att vi spelar detta hela kvällen. Detta går alldeles utmärkt då man varje ny spelomgång väljer ut vilka kort man ska ha med.
      Spelet går ut på att varje spelare ska bygga ihop en kortlek som ska generera flest vinstpoäng innan spelets slut. Skillnaden på Intrigue å vanliga Dominion är att Intrigue har något fler kort som påverkar motståndaren, detta gör att det blir mer konflikt mellan spelare istället för endast ett race om vinstpoängen.

      Skriven av: Rutan - 2011-02-18 21:16:53

    • Bra på 3-4 spelare

      Spelet är riktigt bra på 3-4 spelare. Tyvärr väldigt obalanserat på 2 spelare (till Defenders fördel)! Reglerna (även de reviserade som man kan ladda ner från BGG) är riktigt dåligt skrivna med många oklarheter och brister. 26 sidor(!) FAQ säger väl en del. När reglerna väl sitter så har man dock ett mycket bra spel.

      Skriven av: Drapulv - 2011-02-18 11:07:18

    • caylus mini - Betyg: 8/10

      Bra! Precis som det 'riktiga' men det är lite enklare och snabbare.

      Skriven av: Bertil - 2011-02-17 21:50:24

    • Ett av mina favoritspel - Betyg: 10/10

      Efter 20 partier gillar jag det fortfarande väldigt mycket. Inget familjespel direkt.

      Skriven av: oscarfries - 2011-02-15 19:34:49

    • Mycket bra spel - Betyg: 10/10

      Ett tips är att spela med 3 brickor i handen, då blir det inte så mycket slump.

      Skriven av: oscarfries - 2011-02-15 19:30:40

    • Burn that Brain! - Betyg: 9/10

      This game is such value for money.An almost-masterpiece by Peer Sylvester and published by interesting company Histogames.

      The setting is 19th century Siam (Thailand). Counter-intuitive, brain-burning strategy with a unique mechanic: You try to strengthen your influence over the seemingly-winning faction (acquiring cubes of that color) but in doing so you must inevitably weaken that faction on the board - thus hurting the chances of that very faction. Marvellous. Just marvellous.

      A typical game session would take 40-60 minutes. The game I feel is primarily designed for (and really shines with) 2-3 players.

      Skriven av: tomaslundin - 2011-02-03 11:54:48

    • Smooth Operator - Betyg: 10/10


      Medium complex wargame that does a fantastic 'storytelling' job. Heck, the whole game is damn near perfect!
      Planning and manouvering with just the perfect dose of randomness and chaos. This is a game I could play forever, I think(12 scenarios included), especially since there is a 'random scenario generator' included. And oh yeah - it has got a crystal clear rulebook.
      At times you will have to look things up as situations arise but you will quickly sort these things out thanks to a very clever and clear rule system.
      This is the best wargame out there according to me. And there are expansions out there too!
      Scenarios generally take somewhere between 2 and 3,5 hours.

      Skriven av: tomaslundin - 2011-02-03 09:32:56

    • Bra koncept - Betyg: 7/10

      Ett enkelt men samtidigt ganka roligt strategispel, som tyvärr grundar sig på för mycket slumpfaktorer. Det har hänt att en armé på 20 blivit krossad av en motspelares 5 arméer, på grund av denna faktor.

      Men annars fungerar mekaniken relativt bra, och är man dessutom fyra stycken som spelar blir det ännu roligare. Och med de nya uppdragen som finns till den nyare upplagan gör det än bättre än den gamla versionen.

      Skriven av: NiklasBonath - 2011-02-01 13:30:56

    • bästa expansionen - Betyg: 9/10

      Riktigt bra expansion som ger mer av grundspelet vilket betyder mer variation. Det bästa är dock den förvaringsbox som följer med. I boxen kan man förvara alla komponenter snyggt och prydligt. Det bästa är att detta även inkluderar komponenterna från de övriga expansionerna!

      Skriven av: LittleFriend - 2011-01-21 20:04:34

  • Föregående Nästa