• Recensioner

    • Snabbt och enkelt - Betyg: 10/10

      Det bästa med detta barnspel är att det tar högst 2 minuter att börja spela, man behöver dessutom inte läsa regler varje gång man ska spela det, har man spelat en gång vet man hur det fungerar.
      spelplanen blir annorlunda varje gång och en spelomgång tar inte längre tid än att varken barn eller förälder hinner tröttna, oftast vill vår son spela det en eller två gånger till och vi går med på det eftersom det går relativt snabbt att spela klart.

      Rymdstenarna är helt magiskt fina och spelbrickorna som ska placeras ut har en baksida som gör att de inte glider omkring, illustrationerna av Rymdisarna lämnar inte heller något att önska - i det hela ett riktigt bra spel som barnen inte tröttnar på.

      Skriven av: Gammacea - 2017-01-20 08:35:48

    • Det klassiska lekbyggarspelet - Betyg: 9/10

      Om du aldrig spelat en så kallad ”Deckbuilder” (ungefär ”kortleksbyggar-spel”) förut kommer detta spel att fullkomligt vända upp och ner på allt du tänkte och trodde om ett kortspel. Ett vanligt kortspel innehåller en lek med givna kort och lika förutsättningar för alla spelare. I Dominion börjar du visserligen alla med sju pengakort och tre poängkort, men sedan slutar likheterna. Från sin lek med tio kort drar man fem kort och spelar dessa för att med pengakorten köpa nya kort från ett antal framslumpade lekar med olika typer av pengakort, poängkort och handlingskort. Pengakorten används för att köpa nya kort, poängkorten ger de poäng som krävs för att vinna spelet (men har sällan något annat syfte, vilket gör det vanskligt att börja köpa dem för tidigt i partiet), medan handlingskorten kan användas för att bygga upp olika typer av kombinationer av spel som kan ge extra kort, användas för att försämra motståndarens händer, tjuvkika på kort och så vidare. När man spelat sina fem kort kastar man dem i en temporär kasthög tillsammans med eventuella kort man köpt och drar fem nya. När ens lek är slut blandar man alla kastade och köpta kort och skapar en ny lek. På så vis kommer man hela tiden att förbättra sin lek och gång på gång att få dra de nya kort man fortlöpande köper.

      Spelet är oerhört beroendeframkallande, passar utmärkt för två spelare och finns i otaliga versioner som man dessutom kan blanda fritt med varandra. Det går fort att lära sig, är jättekul för två spelare, har en grym omspelbarhet (de framslumpade lekarna gör att ett parti aldrig blir det andra likt) och äger den där perfekta balansen mellan belönande av strategiskt tänkande och en del tur.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-13 13:29:28

    • Det klassiska lekbyggarspelet - Betyg: 9/10

      Om du aldrig spelat en så kallad ”Deckbuilder” (ungefär ”kortleksbyggar-spel”) förut kommer detta spel att fullkomligt vända upp och ner på allt du tänkte och trodde om ett kortspel. Ett vanligt kortspel innehåller en lek med givna kort och lika förutsättningar för alla spelare. I Dominion börjar du visserligen alla med sju pengakort och tre poängkort, men sedan slutar likheterna. Från sin lek med tio kort drar man fem kort och spelar dessa för att med pengakorten köpa nya kort från ett antal framslumpade lekar med olika typer av pengakort, poängkort och handlingskort. Pengakorten används för att köpa nya kort, poängkorten ger de poäng som krävs för att vinna spelet (men har sällan något annat syfte, vilket gör det vanskligt att börja köpa dem för tidigt i partiet), medan handlingskorten kan användas för att bygga upp olika typer av kombinationer av spel som kan ge extra kort, användas för att försämra motståndarens händer, tjuvkika på kort och så vidare. När man spelat sina fem kort kastar man dem i en temporär kasthög tillsammans med eventuella kort man köpt och drar fem nya. När ens lek är slut blandar man alla kastade och köpta kort och skapar en ny lek. På så vis kommer man hela tiden att förbättra sin lek och gång på gång att få dra de nya kort man fortlöpande köper.

      Spelet är oerhört beroendeframkallande, passar utmärkt för två spelare och finns i otaliga versioner som man dessutom kan blanda fritt med varandra. Det går fort att lära sig, är jättekul för två spelare, har en grym omspelbarhet (de framslumpade lekarna gör att ett parti aldrig blir det andra likt) och äger den där perfekta balansen mellan belönande av strategiskt tänkande och en del tur.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-13 13:28:05

    • Klockrent.

      För en person som undertecknad som älskar frågespel är detta en helt perfekt "nytagning" på det.
      Frågekategorierna är lika många och godtyckliga som i Bezzerwizzer, allt från köksutrustning till svenska diktare.
      Twisten att svaren inte kommer direkt utan genom ett par olika leveranssätt gör det hela mycket roligare. En person som kan allt om musik är inte given om hen ska nynna eller lyssna.

      Nej riktigt riktigt roligt, får 9/10 (från en frågespelsälskare då).

      Skriven av: snuffles - 2017-01-09 11:08:36

    • bästa politik spel som finns!

      Och mycket bra genomgång av Romansk politiskt och militär situation genom republiktiden.
      Svårt att lära reglar snabbt, flera you tube filmer finns att hjälpa med det.
      Fantastiskt intressant att spela med 4+ spelare.
      Early republic - mostly joined game against the game itself and the wars it brings against Rome and thus players.
      Middle republic - personal ambitions can come forth, but Rome is still in peril occasionaly, especially if some players put too much self in front of state
      Late Republic - a true wonder of politics, assasinations, machinations, false and right trials, exiles, dictatorships and rebellions. Rome is strong outwards, but bickering and power struggles in the Senate can doom it before the first barbarian army can reach the northern borders....

      Skriven av: athelasloraiel - 2017-01-08 23:04:22

    • Vinterkräkis väck! - Betyg: 9/10

      Spel behöver inte vara tävlingsinriktade, åtminstone inte spelarna emellan. I Pandemic – eller Pandemia, som den nordiska versionen heter – antar spelarna roller av läkare, vetenskapsmän, ingenjörer eller forskare med målet att tillsammans försöka bekämpa fyra allvarliga sjukdomsutbrott som drabbat världen. Antingen vinner spelarna tillsammans, eller så vinner spelet. Varje drag får en spelare utföra en kombination av fyra handlingar, till exempel resa runt i världen, bota sjukdomar, dela forskningsresultat med sina medspelare eller temporärt försöka hejda en viss sjukdom att spridas. Innan nästa spelares drag måste man dra kort från en speciell lek som alltid resulterar i att sjukdomen blossar upp på nya ställen i världen, och det blir en ständig kamp att balansera tillgängliga resurser (läs ”tid”) mellan att hålla sjukdomarna stångna och att upptäcka de botemedel som krävs för att vinna. Pandemic kan modifieras för olika skicklighetsnivåer, där vinstchansen på normalnivån ligger runt 40%. Pandemic är svårt, men det ska samarbetsspel också vara, för då känns det speciellt när man faktiskt lyckas vinna det tillsammans. Pandemic finns också i en s k ”Legacy”-variant, där själva spelplanen och korten förändras från parti till parti, men det finns även historiska varianter, en version som innehåller tärningar istället för kort, samt en Cthulhu(!)-variant, där sjukdomarna bytts ut mot monster från en annan dimension.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-04 19:13:45

    • Vinterkräkis väck! - Betyg: 9/10

      Spel behöver inte vara tävlingsinriktade, åtminstone inte spelarna emellan. I Pandemic – eller Pandemia, som den nordiska versionen heter – antar spelarna roller av läkare, vetenskapsmän, ingenjörer eller forskare med målet att tillsammans försöka bekämpa fyra allvarliga sjukdomsutbrott som drabbat världen. Antingen vinner spelarna tillsammans, eller så vinner spelet. Varje drag får en spelare utföra en kombination av fyra handlingar, till exempel resa runt i världen, bota sjukdomar, dela forskningsresultat med sina medspelare eller temporärt försöka hejda en viss sjukdom att spridas. Innan nästa spelares drag måste man dra kort från en speciell lek som alltid resulterar i att sjukdomen blossar upp på nya ställen i världen, och det blir en ständig kamp att balansera tillgängliga resurser (läs ”tid”) mellan att hålla sjukdomarna stångna och att upptäcka de botemedel som krävs för att vinna. Pandemic kan modifieras för olika skicklighetsnivåer, där vinstchansen på normalnivån ligger runt 40%. Pandemic är svårt, men det ska samarbetsspel också vara, för då känns det speciellt när man faktiskt lyckas vinna det tillsammans. Pandemic finns också i en s k ”Legacy”-variant, där själva spelplanen och korten förändras från parti till parti, men det finns även historiska varianter, en version som innehåller tärningar istället för kort, samt en Cthulhu(!)-variant, där sjukdomarna bytts ut mot monster från en annan dimension.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2017-01-04 19:13:19

    • Carcassonne - Betyg: 8/10

      Det bor en pusselfantast i oss alla, och ett av de vackraste pussel man kan lägga är det som porträtterar den medeltida staden Carcassonne. Att den färdiga staden dessutom ger poäng gör inte saken sämre. I Carcassonne turas spelarna om att dra brickor ur en påse (eller ur en trave, eller ur spelkartongens lock – det som passar dig bäst) och försöker passa in dessa i ett gemensamt pussel för att bygga de längsta vägarna, de frodigaste ängarna, de mest välmående klostren och de största städerna.

      Carcassonne finns i otaliga varianter, där originalspelet fortfarande är en av de bästa. För två spelare är stenåldersvarianten Hunters and Gatherers en personlig favorit, men det finns även versioner som utspelar sig i vilda västern, Söderhavet och till och med i Star Wars universum – alla med sina egna specialregler och unika särdrag. Oavsett vem som vinner har man ett vackert pussel att vila ögonen på vid spelets slut.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2016-12-20 11:32:50

    • Carcassonne - Betyg: 8/10

      Det bor en pusselfantast i oss alla, och ett av de vackraste pussel man kan lägga är det som porträtterar den medeltida staden Carcassonne. Att den färdiga staden dessutom ger poäng gör inte saken sämre. I Carcassonne turas spelarna om att dra brickor ur en påse (eller ur en trave, eller ur spelkartongens lock – det som passar dig bäst) och försöker passa in dessa i ett gemensamt pussel för att bygga de längsta vägarna, de frodigaste ängarna, de mest välmående klostren och de största städerna.

      Carcassonne finns i otaliga varianter, där originalspelet fortfarande är en av de bästa. För två spelare är stenåldersvarianten Hunters and Gatherers en personlig favorit, men det finns även versioner som utspelar sig i vilda västern, Söderhavet och till och med i Star Wars universum – alla med sina egna specialregler och unika särdrag. Oavsett vem som vinner har man ett vackert pussel att vila ögonen på vid spelets slut.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2016-12-20 11:31:59

    • Perfekt introduktion

      Heights of Courage är ett av flera spel i en serie av enkla krigsspel. Serien (standard combat series eller SCS) har cirka 10 sidor regler som alla spel i serien delar och sedan har varje spel 2-5 sidor med egna regler. Spelen är inte mer avancerade än ett av fanstasy flights bräd- eller kortspel.

      Heights of Courage innehåller flera scenarion så spelarna kan spela kortare spel på några timmar eller spela hela spelet (kampanjspelet med hela förloppet på den syriska fronten under 1973) Hela kampanjen tar två eller tre ordentliga spelkvällar att slutföra.

      Som vanligt med spel från Multi-Man Publishing så är kartan och countersen utmärkta.

      En utmärkt start för nya krigsspelare.

      Skriven av: wade - 2016-12-07 10:45:00

    • Tågspelet som passar alla! - Betyg: 8/10

      Inom hobbyn finns det ett uttryck som lyder ”gateway games”, ungefär ”portalspel”, vilket betecknar en slags första steg in i brädspelens värld bortom Monopol, Yatzy och Risk. Tre spel brukar så gott som alltid nämnas i samma andetag, och det är Catan (tidigare känt som Settlers från Catan), Carcassonne och så Ticket to Ride.

      Ticket to Ride är ett järnvägsbyggarspel, vars originalversion utspelar sig i ånglokens USA. Spelarna tävlar om att färdigställa olika järnvägslinjer, och gör så genom att spela ut så många kort som möjligt i olika sviter. Varje drag kan spelaren endast välja en av tre möjliga handlingar, antingen spela ut en svit av kort, dra nya kort (för att försöka samla fler kort av en svit) eller dra nya biljettkort, vilket tillåter spelaren att försöka färdigställa nya järnvägslinjer och få poäng för dessa. Spelet kommer med hela 225 små miniatyrvagnar som används för att markera ut ens järnvägslinjer, och när en spelare har två eller färre sådana kvar går spelet in i sin sista runda. Alla spelare får poäng för sina färdiga delsträckor, men de största poängen utgår för färdigställda järnvägslinjer. Häri ligger en del av spelets tjusning, för alla linjer som inte färdigställts ger istället spelaren minuspoäng. Och givetvis kan spelarna blockera varandra för att hinna klart med sina linjer. Spelet tar 15 minuter att lära sig, men man tröttnar aldrig på att spela.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2016-12-04 15:05:15

    • Tågspelet som passar alla - Betyg: 8/10

      Inom hobbyn finns det ett uttryck som lyder ”gateway games”, ungefär ”portalspel”, vilket betecknar en slags första steg in i brädspelens värld bortom Monopol, Yatzy och Risk. Tre spel brukar så gott som alltid nämnas i samma andetag, och det är Catan (tidigare känt som Settlers från Catan), Carcassonne och så Ticket to Ride.

      Ticket to Ride är ett järnvägsbyggarspel, vars originalversion utspelar sig i ånglokens USA. Spelarna tävlar om att färdigställa olika järnvägslinjer, och gör så genom att spela ut så många kort som möjligt i olika sviter. Varje drag kan spelaren endast välja en av tre möjliga handlingar, antingen spela ut en svit av kort, dra nya kort (för att försöka samla fler kort av en svit) eller dra nya biljettkort, vilket tillåter spelaren att försöka färdigställa nya järnvägslinjer och få poäng för dessa. Spelet kommer med hela 225 små miniatyrvagnar som används för att markera ut ens järnvägslinjer, och när en spelare har två eller färre sådana kvar går spelet in i sin sista runda. Alla spelare får poäng för sina färdiga delsträckor, men de största poängen utgår för färdigställda järnvägslinjer. Häri ligger en del av spelets tjusning, för alla linjer som inte färdigställts ger istället spelaren minuspoäng. Och givetvis kan spelarna blockera varandra för att hinna klart med sina linjer. Spelet tar 15 minuter att lära sig, men man tröttnar aldrig på att spela.

      Skriven av: Dan_Johansson - 2016-12-04 15:03:36

    • OCS

      Om du funderat på att spel OCS eller något annat WWII operational game så är det här en lysande introduktion. Reglerna är tydliga och bra strukturerade. Det följer också med ett bra spelexempel. Spelet har bra support på BGG.

      För att vara ett OCS-spel är Sicily II ett "litet spel" med få counters och liten map area. För någon som inte spelat OCS tidigare är det nog stort för att bjuda på variation utan att vara oöverskådligt.


      8/10 spelnördar i betyg.

      Skriven av: wade - 2016-11-23 13:43:24

    • Underskattat! - Betyg: 7/10

      Ett enkelt, prisvärt och roligt tärningsspel. Spelarna turas om att vara äventyrare och grottmästare. Äventyraren slår tärningar för att besegra monster och drakar, samt hitta skatter som kommer upp på de tärningar grottmästaren slår. Förmågor på karaktärskorten varje spelare tilldelats och några tärningssymboler och skatters effekter öppnar för vissa strategiska val. Mycket bra kvalitet på de snygga specialgjorda tärningarna. Standardkvalitet på korten men billig känsla på markörerna för skatter och poäng. Spelet kommer i en låda formad som en liten skattkista och används också som det under spelets gång. En kul detalj som höjer den tematiska känslan.

      Helt klart bäst på 2 spelare eftersom båda då agerar hela tiden. 3 funkar någorlunda när man fått lite flyt på grejerna, men med 4 spelare blir det för segt att sitta och vänta på sin tur.

      Korttexter på engelska gör att yngre spelare behöver hjälp att förstå sin karaktärs förmågor, men det är så pass lite text på varje kort att detta går att lägga på minnet.

      Efter att ha legat långt in i en låda en tid har spelet återigen kommit fram allt oftare och spelas en hel del. Barnen som är 10 år spelar med farmor 79 och alla har kul!

      Skriven av: hjs1 - 2016-10-28 23:27:50

    • Sämre version.

      Ett av mina favoritspel men köp den engelska versionen istället. Denna version är INTE en svensk version. Det är en dubbelspråkig version finska och svenska. Detta innebär att alla kort har BÅDE svensk och finsk text vilket gör många kort svåra att läsa på grund av att teckenstorleken är pytteliten för att få plats. Vissa kort är i princip oläsbara utan förstoringsglas och stark belysning (huvudsakligen rollkorten då dess olika bakgrundsfärger ofta blir en dålig mix med den pyttelilla texten).

      Rekommenderar starkt spelet Pandemic men absolut inte denna version av det.

      Skriven av: igulfast - 2016-10-24 18:50:25

    • Sämre version.

      Köpte den här expansionen på rea i den lokala spelbutiken. Denna version är INTE en svensk version. Det är en dubbelspråkig version finska och svenska. Detta innebär att alla kort har BÅDE svensk och finsk text vilket gör många kort svåra att läsa på grund av att teckenstorleken är pytteliten för att få plats. Vissa kort är i princip oläsbara utan förstoringsglas och stark belysning (huvudsakligen rollkorten då dess olika bakgrundsfärger ofta blir en dålig mix med den pyttelilla texten).

      I min box saknades två komponenter: tärningen och en av de fem röda brickorna.

      Slutligen, det absolut sämsta med denna version.
      Korten för "Superbakteriemutation" (superbug infection - engelsk ver.) är, förutom rubriken, HELT OCH HÅLLET på finska!!! Så om du precis som jag inte kan finska så är de helt oanvändbara!

      Köp den engelska versionen istället.

      Skriven av: igulfast - 2016-10-24 18:47:41

    • Bra start i Lock N Load tactical

      Heroes of the Falklands är en riktigt bra start i Lock N Loads tactical system. spelet innehåller allt du behöver för att spela samtliga scenarion i spelet. Flera av scenariona är dessutom infantry only vilket underlättar inlärningen av spelet. Suprise party är exempelvis en bra introduktion till systemet.

      Lock N Load tactical är annars en advance squad leader kopia i nyare tappning som dessutom erbjuder cold war och post cold war konflikter. Lock N Load är betydligt enklare än Advance squad leader men absolut inte simpelt (som i enkelt på ett sätt som gör att spelbeslut inte inverkar). Det är betydligt närmare vad Squad Leader var före spelet helt omvandlades till Advanced squad leader.

      Nackdelar med systemet är (enligt mig) att fordon är riktigt kraftfulla och sidan med fler fordon kan lätt få ett oöverstigligt övertag. Heroes of the Falklands har inte så mycket scenarion med fordon i sig (av naturliga skäl) så för just den här titeln i serien är det inte ett problem. En annan nackdel (men det gäller för alla tactical level war games) att det ibland kan vara lite svårt att räkna ut vilka enheter som har Line of sight och hur.

      Betyg 8 av 10 Harriers

      Skriven av: wade - 2016-10-11 13:15:16

    • En dålig och två bra varianter

      I regelhäftet står det om 3 olika varianter men den första; Stock Companies är inte bra. Kanske mest realistisk eftersom de största bolagen får agera först när det gäller att köpa resurser och sprida sitt elnätverk men som spel funkar den dåligt. De andra två är dock mycket bättre och riktigt roliga att spela. Tyvärr är regelhäftet väldigt dåligt skrivet och det tar en hel del tid att reda ut begreppen. När man väl gjort det så börjar utmaningen att räkna ut vilken strategi man ska välja när det kommer till aktiehandeln som är det som avgör vem som vinner. Lite dyrt med tanke på hur få grejor det är i den stora lådan som också är tänkt att man ska samla kartor i från de andra expansionerna.
      Mina betyg blir följande; Variant 1:3, variant 2:9, variant 3:8. Regelhäftet: 3. Värde för pengarna: 5

      Skriven av: larmatt - 2016-10-09 23:06:25

    • Höjer svårigheten ordentligt

      Gillar du grundspelet, men tycker uppdragen är för enkla ger den här boxen klart större utmaningar.

      Gillar du Marvel Knights eller X-Force är dessa två grupper med. Med expansionen har man 4 av 5 av de första X-men.

      Så med 5 nya Masterminds och 8 nya Schemes ökar variationen på motståndet enormt även om du vill fortsätta med att spela dina gamla favorithjältar.

      Skriven av: schwanhof - 2016-09-10 20:07:10

  • Föregående Nästa