Klicka för större bild
Bild 1 av 2

Mysterium (SVE)

En ande har uppenbarat sig i ett skotskt gammalt hus och därför har husets ägare tillkallat professionella medium! Det visar sig att ett mord begicks för 30 år sedan och anden försöker nu få återupprättelse för detta, så att den kan få vila i frid. Lyckas ni förstå andens illustrativa visioner för att kunna peka upp rätt mördare, det rum där mordet begicks samt med vilket vapen som gärningen utfördes? Tiden är dessutom knapp då man efter sju spelrundor tappar man kontakten med anden!

Förberedelser

Spelarna bestämmer sinsemellan vem som skall spela ande. Denna tar spelskärmen och alla blåfärgade spelkort, sorterade i sifferordning, och delar upp dessa på misstänkta, rum, mordvapen samt illustrationer.

Övriga spelare (medium) tar de färgade spelkorten och delar upp dessa på misstänkta, rum samt mordvapen. Varje spelare väljer varsin karaktär och tar en tillhörande spåkula, klärvoajansmarkörer samt pappersficka.

Alla färgade spelkort blandas i sina separata högar och man slumpar fram ett antal kort beroende på hur många som spelar samt vilken svårighetsgrad man önskar. Dessa kort ges till anden som i sin tur slumpar fram exakt lika många antal misstänkta, rum och mordvapen som där finns medspelare. Därefter plockar anden fram samma spelkort bland sina egna och tilldelar varje medium en uppsättning av misstänkt, rum och mordvapen – att placeras i de plastfickor som spelskärmen har på sin insida. Resterande av andens spelkort placeras tillbaka i lådan medan de färgade spelkorten återlämnas till medspelarna, vilka placerar ut alla misstänkta, rum och mordvapen på spelytan framför sig.

Pappersklockan som räknar antalet spelrundor monteras ihop och ställs upp så att alla spelare kan se den. Spelplanens olika bitar läggs ut på spelytan och timglaset placeras nära anden.

Anden drar 7st illustrationskort och inleder spelet med den försa spelrundan.

Spelets mål

Anden försöker få sina medspelare att tyda de illustrativa spelkort som denne spelar ut, för att varje enskilt medium ska kunna lista ut sin uppsättningstrio av misstänkt, rum och mordvapen. Avslutningsvis måste spelarna gemensamt peka ut en trio av kort som är den slutgiltiga för att lösa mordgåtan.

Spelets gång

Varje ny spelrunda ska anden tilldela varje medium åtminstone ett av sina illustrationskort. Detta sker ett medium i taget och med en påfyllning av sin korthand mellan varje medium – upp till 7st illustrationskort.

När samtliga medium har fått kort tilldelade sig så vänder anden på timglaset och man har nu 2 minuter på sig att placera sin spåkula på det spelkort som man tror tillhör ens uppsättning av misstänkt, rum och mordvapen! Alla medium börjar med att gissa på en misstänkt och kommer sedan att gå vidare till rum samt därefter mordvapen allteftersom man gissar rätt. Spelarna får nu även placera ut sina klärvoajansmarkörer för att hålla med eller sätta emot vad ett medium har gissat.

Efter 2 minuter ska anden meddela varje medium huruvida man har placerat sin spåkula på rätt spelkort eller ej. I detta skede får man även poäng för sina klärvoajansmarkörer som är rätt placerade. Korrekta gissningar innebär att man tar sitt tilldelade spelkort och placerar i sin pappersficka.

Innan en ny spelrunda påbörjas skall någon vrida fram visaren på pappersklockan som räknar antalet spelrundor.

Om alla medium lyckas gissa sin uppsättning så plockas övriga kort bort från spelytan. Varje spelare tar nu fram sina tre spelkort från pappersfickan och placerar ut, med en uppmärkande spelmarkör från 1-6. Anden har nu som uppgift att välja ut endast tre av sina illustrationskort där varje kort representerar antingen den misstänkte, rummet eller mordvapnet i en av spelarnas utplacerade uppsättningar, och placerar samtidigt även fram en uppochnedvänd siffermarkör som talar om vilken uppsättning illustrationskorten avser. Alla medium skall därefter, utan tidspress, välja ut en av uppsättningarna man tror är den korrekta som anden tänker på. Man röstar var för sig i hemlighet med hjälp av den numrerade baksidan av klärvoajansmarkörerna.

Beroende på hur många klärvoajanspoäng man som medium har lyckats samla på sig kommer man att få se ett, två eller alla tre illustrationskort som anden har spelat ut innan man tvingas lägga sin röst på vilken uppsättning som man tror är den korrekta.

Endast om majoriteten av spelare har röstat på den korrekta uppsättningen vinner samtliga spelare. Om ett medium inte hinner gissa rätt på sin uppsättningstrio innan den sjunde spelrundan är över har man omedelbart förlorat.

Läs mer
2 - 7
42 (min)
10+

Regelspråk: Svensk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 7.20/10

Antal röster: 46870 st

Sätt betyg

415 kr

Ej i lager, leveranstid 10-30 vardagar

Plastfickor till Mysterium (SVE)

Det är totalt 54 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Det är totalt 18 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Det är totalt 120 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Expansioner till Mysterium (SVE)

Personer som har köpt Mysterium (SVE) har också köpt