7.54 7.54 / 10, (93526 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 2 - 8
Speltid: 15 (min)
Ålder: 14+
Regelspråk:
Försälj. rank: 149/15175
215 kr
Ej i lager, leveranstid 10-30 vardagar
Klarar du av att ge dina lagkamrater rätt ledtrådar för att de ska förstå vilka kodord du tänker på? Codenames är en klurig och spännande ordlek där två lag ställs mot varandra. Vilket lag blir först med att gissa rätt på alla sina kodord, efter att först ha fått ledtrådar från sina lagledare? Se bara upp så att ni inte gissar på det ord som är förknippat med lönnmördaren – för då förlorar ni omedelbart!
Spelarna delar in sig i två lag och väljer ut varsin ledare som är mästerspionen inom laget. Mästerspionerna sätter sig vid ena sidan av bordet och samtliga lagkamrater sitter på motsatt sidan.
25st kodordskort läggs ut i 5 rader om 5 kolumner. De röda, blå och beigefärgade brickorna sorteras upp i varsin hög, med lönnmördarens bricka bredvid dessa.
Nyckelkorten blandas och mästerspionerna drar ett slumpmässigt kort att placera i hållaren så att kortets framsida endast är synligt för dem. Det lag vars färg är markerat på nyckelkortets kanter börjar.
Att identifiera alla de egna kodord som lagets mästerspion ger ledtrådar till!
När det blir endera lagens tur skall deras mästerspion ge ett ord som ledtråd. Ordet skall syfta på en eller flera av de kodordskort som ligger utplacerade. På nyckelkortet framför sig kan de två mästerspionerna identifiera vilka av kodorden som är röd- respektive blåmarkerade och man vill att ens lagkamrater skall identifiera motståndarlagets uppmärkta ord.
Efter att ha sagt en ledtråd får mästerspionen också säga en siffra, som då anger hur många kodordskort som ledtråden syftar på. Detta är även det maximala antalet gissningar som lagkamraterna får under sin tur, plus ytterligare en gissning på en tidigare ledtråd som man har misslyckats med. När laget är ense om vilket kodordskort man vill gissa på så vidrör man kortet. Lagets mästerspion skall därefter täcka över kortet med en bricka av samma färg som nyckelkortet anger.
Om brickan tillhör motståndarlagets färg så får laget fortsätta att gissa på nästa (eventuella) kodord. Om brickan tillhör det egna lagets färg eller är beige så har man gissat fel och turen går vidare till motståndarlaget. Råkar man gissa på det kodord som är förknippat med lönnmördaren så förlorar laget omedelbart.
När endera lag har lyckats identifiera alla de kodord som tillhör motståndarlaget har man vunnit.
Speltyp: Vuxen/partyspel
Serie: Modern Classics (Asmodee Nordics)
Kategori: Ord, Spioner, Memory / Minne, Lagspel, Slutledningsförmåga, Mönster (Se / Göra), Risktagande
Tillverkare: CGE - Czech Games Edition, Enigma
Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
215 kr
Ej i lager, leveranstid 10-30 vardagar
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.