Tjäna Imperiet eller Rebellerna i detta snabbspelade kortspel där spelarna har små sammandrabbningar varje spelrunda. Använd ditt förnuft, din känsla och dina resurser klokt för att gå segrande ur varje sammandrabbning och därmed också vinna hela spelomgången!
Spelarna sorterar upp spelkorten i tre delar: Imperiet, Rebeller samt Händelsekort. De två spelarna väljer varsin sida att representera och tar sina motsvarande spelkort, vilka därefter sorteras upp i Resurs-, Strategi- och Karaktärskort. Efter att ha valt ut 4st karaktärskort vardera så blandas dessa med de egna resurskorten. Resterande karaktärskort placeras åt sidan.
Händelsekorten blandas. Spelarna tar två inflytandemarkörer vardera och singlar därefter fraktionsmarkören för att bestämma vilken sida som pekar uppåt (för senare användning).
Att spela till sig tillräckligt många händelsekort för att uppnå 7 segerpoäng, genom att varje spelrunda vinna den rådande sammandrabbningen med hjälp av sina resurskort.
Spelet pågår i 3 faser: Planering, Drabbning, Dominans.
I planeringsfasen börjar spelarna med att vända upp det översta händelsekortet och väljer därefter i hemlighet varsitt strategikort – som man inte visar upp – bland de som är kvarvarande.
I drabbningsfasen har spelarna fyra alternativ: spela ut det översta resurskortet, använda egenskapen hos ett redan utspelat resurskort, spendera en inflytandemarkör eller passa.
Händelsekortet talar om hur många resurskort som får ligga utspelade hos varje spelare. När man använder egenskapen hos ett resurskort så vrider man kortet 90 grader medsols. Om en inflytandemarkör spenderas får man vrida tillbaka ett valfritt, roterat resurskort så att dess egenskap går att använda igen.
Så snart som bägge spelare har valt att passa går man vidare till nästa fas.
I dominansfasen börjar spelarna med att visa sitt utvalda strategikort och läser upp vilken effekt som detta har. Därefter avläser man resursvärdet på sina utspelade resurskort och jämför totalen med det aktiva händelsekortets målvärde. Här gäller det att ha ett högre resursvärde än sin motspelare – men inte högre än det aktuella målvärdet.
Den spelare som vinner sammandrabbningen får det aktiva händelsekortet, som är värt ett antal segerpoäng och även nya inflytandemarkörer. Har båda spelarna överstigit händelsekortets målvärde så slutar sammandrabbningen oavgjord och händelsekortet förkastas.
Oavsett vad utfallet blev så förkastas samtliga utspelade resurskort samt strategikortet.
En ny spelrunda påbörjar därefter med planeringsfasen.
Den spelare som först uppnår 7 eller fler segerpoäng med sina händelsekort, vinner spelet.
48 Resource Cards
24 Event Cards
10 Strategy Cards
16 Influence Tokens
1 Balance Token
1 Rulebook
Speltyp: Kortspel
Kategori: Bluff, Film / TV / Radio, Lekbyggande, Science Fiction, Hand management, Memory / Minne, Variabla spelare
Tillverkare: Fantasy Flight Games, Enigma
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Försälj. rank: 13999/16531