Spelarna väljer varsin fraktion och tar sina spelmarkörer, spelfigurer samt spelkort. Gemensamt bygger man upp spelplanen av stora rymdsektionsbitar och får då även successivt placera ut sin startarmé samt motståndarnas målmarkörer.
Samtliga neutrala spelmarkörer som inte hör till någon fraktion skall sorteras upp och placeras intill spelplanen, tillsammans med stridstärningar, byggnadsmodeller och spelrundemätaren.
Förstaspelarmarkören slumpas ut.
Att ta kontroll över de planeter som innehåller den egna fraktionens målmarkör, lika många som antalet spelare, eller vara den med flest målmarkörer när den 8:e spelrundan är slut.
Forbidden Stars pågår som längst i 8 spelrundor och varje spelrunda är indelad i 3 faser som sker i turordning från förstaspelaren:
1. Spelarna placerar ut 4 av sina ordermarkörer på spelplanen i de rymdsektorer där man önskar ta en handling. Varje spelare placerar endast ut 1 markör i taget och det är tillåtet att överlappa såväl sina egna som andras markörer.
2. Spelarna utför handlingarna från de ordermarkörer som har placerats ut, 1 markör i taget. Om en spelare inte har någon markör som ligger synligt på grund av att den överlappats, måste man istället passa.
3. Spelarna samlar in målmarkörer från planeter under ens kontroll, samt resurser, och ska även dra händelsekort som kan påverka såväl spelplanen som deras handlingar och spelfigurer. Förstaspelarmarkören lämnas vidare till nästa spelare i turordningen.
Man har 4 olika typer av ordermarkörer och tillika handlingar tillgängliga. Genom dessa får spelarna rekrytera trupper, bygga upp byggnader, förflytta sina plastfigurer, samla in tillgångar samt byta ut sina stridskort mot kraftfullare varianter och då även införskaffa uppgraderingar till ens ordermarkörer. En handling utförs endast i den rymdsektor på spelplanen dit man har placerat en av sina markörer.
När fler än en spelare har spelfigurer i samma område av en rymdsektor, utbryter där en strid. Spelarna reder ut striden genom att slå stridstärningar och spela ut stridskort med egenskaper på sig. Man räknar antalet attacksymboler och drar av från antalet försvarssymboler för att räkna ut hur många förluster som varje sida lider. Om båda spelarna fortfarande har spelfigurer kvar efter tre utspelade stridskort, vinner istället den sida vars trupper, spelkort och tärningar tillsammans har det högsta moralvärdet.
Den person som blir först med att lyckas lägga beslag på lika många av sina målmarkörer som antalet spelare, vinner i den tredje fasen. Annars avslutas spelet efter 8 spelrundor och då vinner istället den eller de spelare som sitter med flest målmarkörer.
Waaagh! Underbart konfliktspel!
Gillar du orker i rymden, episka strider och att bygga upp en ekonomi för att sedan släppa lös dina vilda horder av krigare och skepp på motståndaren? Då är detta spelet för dig.
Tyvärr nästan helt out of print, men går att få tag på hos andra.
+ Snygga komponenter
+ Både tärningar och kortlek
+ Högt omspelsvärde
- Luddig regelbok. Kräver erratas från FFG och även inofficiella erratas från BGG där designern kommenterat.
- Hög downtime på fler än 2 spelare
Speltyp: Strategispel
Kategori: Fighting, Figurer, Science Fiction, Områdeskontroll, Modulär spelplan, Variabla spelare
Tillverkare: Fantasy Flight Games
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Försälj. rank: 8405/16687