Klicka för större bild
Bild 1 av 2

Codenames: Pictures (SVE)

Klarar du av att ge dina lagkamrater rätt ledtrådar för att de ska förstå vilka bilder du tänker på? Codenames är en klurig och spännande ordlek där två lag ställs mot varandra. Vilket lag blir först med att gissa rätt på alla sina bilder, efter att först ha fått ledtrådar från sina lagledare? Se bara upp så att ni inte gissar på den bild som är förknippad med lönnmördaren – för då förlorar ni omedelbart!

Förberedelser

Spelarna delar in sig i två lag och väljer ut varsin ledare som är mästerspionen inom laget. Mästerspionerna sätter sig vid ena sidan av bordet och samtliga lagkamrater sitter på motsatt sidan.

25st bildkort läggs ut i 5 rader om 5 kolumner. De röda, blå och beigefärgade brickorna sorteras upp i varsin hög, med lönnmördarens bricka bredvid dessa.

Nyckelkorten blandas och mästerspionerna drar ett slumpmässigt kort att placera i hållaren så att kortets framsida endast är synligt för dem. Det lag vars färg är markerat på nyckelkortets kanter börjar.

Spelets mål

Att identifiera alla de egna bilderna som lagets mästerspion ger ledtrådar till!

Spelets gång

När det blir endera lagens tur skall deras mästerspion ge ett ord som ledtråd. Ordet skall syfta på en eller flera av de bildkort som ligger utplacerade. På nyckelkortet framför sig kan de två mästerspionerna identifiera vilka av bilderna som är röd- respektive blåmarkerade och man vill att ens lagkamrater skall identifiera motståndarlagets uppmärkta bilder.

Efter att ha sagt en ledtråd får mästerspionen också säga en siffra, som då anger hur många bildkort som ledtråden syftar på. Detta är även det maximala antalet gissningar som lagkamraterna får under sin tur, plus ytterligare en gissning på en tidigare ledtråd som man har misslyckats med. När laget är ense om vilken bild man vill gissa på så vidrör man kortet. Lagets mästerspion skall därefter täcka över kortet med en bricka av samma färg som nyckelkortet anger.

Om brickan tillhör motståndarlagets färg så får laget fortsätta att gissa på nästa (eventuella) bild. Om brickan tillhör det egna lagets färg eller är beige så har man gissat fel och turen går vidare till motståndarlaget. Råkar man gissa på den bild som är förknippad med lönnmördaren så förlorar laget omedelbart.

När endera lag har lyckats identifiera alla de bilder som tillhör motståndarlaget har man vunnit.

Läs mer
2 - 20
20 (min)
10+

Regelspråk: Svensk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 7.18/10

Antal röster: 24156 st

Sätt betyg

235 kr

Tillfälligt slut

14 agent cards in two colors

1 double agent card

4 innocent bystander cards

1 assassin card

60 key cards

1 rulebook

1 card stand

140 cards with 280 pictures

Speltyp: Vuxen/partyspel

Kategori: Slutledningsförmåga, Spioner

Tillverkare: CGE - Czech Games Edition, Enigma

Länkar: BoardGameGeek

Försälj. rank: 168/16568

Tillbehör till Codenames: Pictures (SVE)

Personer som har köpt Codenames: Pictures (SVE) har också köpt