Klicka för större bild
Bild 1 av 2

Risk: Godstorm

Vem kommer att styra den forntida jorden - och bortom den?

Stig in i en tid av myter och legender, där uråldriga trosuppfattningar och rädslor styr. Kämpa över hela jorden och i de mörka regionerna nedanför genom att utnyttja urkrafter för att slå till med förödande kraft. Ta kommandot över fem uråldriga kulturer - den grekiska, keltiska, babyloniska, nordiska och egyptiska - i en världsomspännande strid som kommer att avgöra vilken civilisation som är den högsta. Och var så säker, gudarna kommer inte att sitta still i det här kriget...

2 - 5
?
10+

Regelspråk: Engelsk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 6.28/10

Antal röster: 2729 st

Sätt betyg

799 kr

I lager, leveranstid 1-3 vardagar

1 Spelplan av antika världen

1 Spelplan av underjorden

5 Antika arméer

5 Uppsättningar gudar

5 Pantheonkort

66 Mirakelkort

44 Territoriumkort

12 Tempel

60 "faith"brickor

1 Referenskort

1 Epokmarkör

5 Turordningsmarkörer

5 Pestbrickor

1 Sjunkna Atlantis markör

1 "maelstrom" markör

10 Tärningar

1 regelbok på engelska

Med gudomliga krafter i krig! - 9/10

En annorlunda version av risk där givetvis möjligheten att spela med de ”vanliga” Risk reglerna finns, men den här varianten gör det genast mer intressant. Att det i mångt och mycket är tärningarna som i så många andra fall avgör utfallet känns inte speciellt motsägelsefullt då det trots allt finns ”gudomliga” krafter involverade i det hela.

Spelet erbjuder två möjliga scenariers där man kan spela ”Epok” varianten som innebär fem omgångar/person innan man räknar samman poängen för att se vem som vunnit, eller den klassiska varianten om att erövra världen. I den senare ingår inte gudarnas krafter och slaget om underjorden (givetvis går det hela att köra i klassisk variant med gudar involverade).

Epok varianten innebär dock att du kan bygga tempel för att få mer favörer, länder kan härjas av pest samt att du kan frammana gudar på spelplanen. Utöver detta ingår även olika kort beroende på vilken gud man nyttjar som innehar magiska krafter och som kan användas under spelets gång. Det finns en nackdel smed korten som drar ner betygspoängen, i mina ögon, då det finns två olika varianter för att tillgång till dessa. Det ena är genom att ”köpa” dem under din tur eller att förvärva dem genom att genomföra vissa arbetsuppgifter (tex. slå tre lika tärningar under en invasion). Det senare sättet skapar tyvärr ytterligare en massa regler som gör att det är komplicerat att introducera spelet för nybörjare då man lätt glömmer av möjligheten att förvärva kort via ”arbetsuppgifter”.

Tidsmässigt sett går det relativt snabbt att spela epokvarianten jämfört med den mer traditionella varianten av Risk, givetvis kan man som jag tidigare nämnde förlänga epok spelandet fram tills en spelare står som slutgiltig segrare.

Reglerna är relativt enkla att få grepp om och det är lätt att komma in i spelandet. Tyvärr finns det några få saker jag finner irriterande och det är som jag nämnt den alternativa möjligheten att förvärva vissa kort. Känns som att man lätt glömmer vissa av dem i stridens hetta..

Utseendemässigt är Godstorm även en trevlig upplevelse då det är en snygg och detaljerad spelplan. Det är även en stor förbehållning att man kan föra krig på den alternativa spelplanen -underjorden - och dessutom sänka Atlantis.

Kom också ihåg att inte slänga alla ”pappersbitar” missade att man skull ha kvar maelstrom markören nämligen…

Jag kan dock starkt rekommendera Godstorm!

2009-02-15 av: Adler
Recension 1 av 1

Speltyp: Strategispel, Krigsspel

Kategori: Tärning, Mytologi, Områdeskontroll, Områdesförflyttning, Kortdrivet

Tillverkare: Renegade Game Studios

Länkar: BoardGameGeek

Försälj. rank: 12894/16506

Personer som har köpt Risk: Godstorm har också köpt