![]() |
![]() |
Ibland är jag mycket glad för att man hänger med en smula i politiken. Det gör nämligen att man verkligen kan sitta och asflabba åt illustrationerna och korten i detta spel.
Swärje är ett kul intriger - och myglaspel med skön känsla. Väl värt att spela.
Skriven av: sandman - 2006-10-09 15:48:09
Oj, oj , oj var ska man börja...
Så groteskt roligt som bara spel där man får krossa sina motståndare kan vara. Det är hästlängder bättre än vanliga RISK för här har man en rimlig chans att försvara sig vid attacker. Skojiga kort som antingen kan förstöra för andra, såsom små atomvapenexplosioner som drabbar hela kontinenter, hjälpa dig i ditt försvar eller helt enkelt bara få dig att brista ut i ett superskurkaktigt, onskefullt gapskratt. Ingen omgång blir lik den förra och även om det går tokdåligt för någon så finns alltid en rimlig chans att komma igen och vinna hela alltet. Enda nackdelen är egentligen att antalet rundor är bestämt till fem och då man auktionerar ut spelordningen för varje runda så är det den med mest energi som får välja när dess turn skall vara. Tyvärr så är det den som är sist i sista rundan som defacto avgör vem som skall vinna eftersom man då inte behöver befästa några gränser utan det är bara att storma framåt. Aningens tråkigt. Detta löses dock enkelt genom att efter sista rundan slå tärning om ifall en runda till skall köras. Kan innebära galet långa partier men medför att den sista spelaren inte kan anfalla hejdlöst utan att säkra sina egna gränser. Och inte att förglömma, man får bo på månen....
Kort sagt: vansinnigt underhållande.
Skriven av: ztrigoi - 2006-10-08 15:36:58
Ett galet roligt & enkelt spel, och väldigt bra när man vill introducera nya spelare till brädspel och försöka konvertera dem till spelnördar. Reglerna är enkla och strategin för att vinna är uppenbar. Dock så är det nästan ett måste att ha expansionerna Seafarers och Cities & Knights. Grundspelet klarar sig inte så bra själv då man tröttnar efter ett par omgångar. Så sammanfattningsvis ett lysande spel om man har expansionerna men i sig själv bara skojigt en gång eller två.
Skriven av: ztrigoi - 2006-10-08 15:22:04
Axis & Allies var ett fruktansvärt roligt spel på den tiden då man ej provat så många. Ju fler spel man spelar desto mer uppenbart blir det att avsaknaden av fritt vald strategi gör spelet tråkigt. A&A Europe blir väldigt styrt , förvisso av naturliga orsaker, vilket gör att det i princip finns en gångbar taktik för varje land vilket i sin tur medför att varje omgång blir den andra lik. Är man dessutom fyra spelare så måste någon vara USA, där har man ett land och får sätta ut 8 pjäser och innan man faktiskt har säkrat haven och börjar få ut en något så när respektabel flotta så är antingen Moskva eller Tyskland invaderat och spelet är över, så man får inte strida så mycket, vilket känns som huvudpoängen i krigsspel. Vill man kriga så föreslår jag de nya RISK spelen, antingen 2210 A.D eller GODSTORM där man får välja strategi efter humör.
Skriven av: ztrigoi - 2006-10-08 15:09:06
China är baserat på spelet Web of Power och använder sig av samma geniala system som där. Vissa regler har ändrats men bara till Chinas fördel. Spelet är lätt att lära sig och går att spela på lite mer än en timme. Mindre om man spelat det tidigare.
China är ett spel med ett så pass invecklat poängsättningssystem att det är svårt att förstå vem som kommer vinna ända fram till slutet. Om en spelare satsar på att plocka poäng snabbt genom att bygga mängder av hus i de olika provinserna gör han det samtidigt mycket svårare att planera placerandet av ens sändebud som placeras ut i de olika provinserna.
Det finns nio olika provinser med plats för fyra till åtta hus i varje. Husen i en provins begränsar antalet sändebud som kan vara där men inte på det sätt som man först tror. Den spelare som har byggt flest hus är den som sätter gränsen för hur många sändebud som varje spelare kan skicka dit, det sammanlagda antalet hus spelar ingen roll i det sammanhanget.
Sändebuden är ofta det som ger de stora poängen men det är svårt och mödosamt att få ta del av dem då man måste vara den spelare som har flest sändebud i två intilligande provinser för att få några. Det hela hade varit mycket lättare om man haft fler sändebud och obegränsat med tid men då skulle hela charmen med spelet försvinna på en gång.
China är kortbaserat och det är korten som styr var man göra sina handlingar. När man gått genom kortleken två gånger är spelet slut och man summerar ihop poängen för alla spelare.
Skriven av: sardukar - 2006-09-26 16:07:56
Bridges of Shangri-La har fänglsat mig med sin enkelhet och helt geniala spelsystem. Speltiden är under 60 minuter och det går att förklara reglerna på fem till tio minuter på ett sådant sätt att även de mest oerfarna spelarna förstår dem. Taktiken däremot är mycket svårare att lära sig - precis som det ska vara.
Varje spelare har tillgång till 42 brickor som representerar deras representanter i de sju olika lärorna. En representant från varje lära placeras ut i någon av de många byarna. Man får som mest placera ut två mästare i en och samma by vid spelets början. När de första sju är på plats börjar spelet på riktigt.
Det finns tre olika sorters handlingar som man kan utföra.
1. Placera ut en ny mästare - För att göra detta krävs att du redan har en mästare i den by där du vill placera ut en ny samt att det inte finns någon av den läran där redan.
2. Placera ut lärjungar - Med denna handling får man placera ut två lärjungar hos två valfria mästare (mästarna behöver inte vara i samma by). En mästare får inte ha fler än en lärjunge åt gången.
3. Påbörja "journey of the students" - Med denna handling skickar man iväg alla lärjungar från en by, även de andra spelarnas, till någon av de intilliggande byarna. När lärjungarna passerar en bro tas den bort från spelplanen. Väl framme i den nya byn kommer lärjungarna att fylla ut de lediga mästarplatser som finns, ersätta de gamla mästarna, bli lärjunge hos en ny mästare av samma skola eller bli bortskickade.
I och med att spelet går kommer byarna att bli isolerade när broarna rivs. När alla broar till en by har rivits får man inte längre placera ut mästare eller lärjungar i den staden. Spelet är slut när alla broar utom en har rivits och vinnaren är då den spelare som har flest mästare ute på planen.
Skriven av: sardukar - 2006-09-26 15:45:48
Om ni vill ha ett spel som är lätt att ta med sig och oerhört roligt att spela så ska ni köpa Munchkin!
Spelet är lätt att sätta sig in i, kräver ingen stor yta att spela det på, tar lite plats ihoppackat och är framförallt väldigt fyndigt! Man kan jäklas med sina medspelare eller slåss tillsammans.
Det enda minuset som bara gör spelet till en 9 är att man inte får med sig de "poletter" som man behöver för att markera vilken level man befinner sig på.
Ha en skitkul kväll!
Skriven av: sublime - 2006-09-18 18:11:23
Vi har spenderat många timmar på att försöka förstå reglerna för det här spelet...
Jag har (efter 4 års boende i England) en mycket bra engelskt ordförråd men det hjälpte inte mycket för att förstå de väldigt komplicerade reglerna till det här spelet.
Om man har orken att sätta sig in i de krångliga reglerna och kan gissa sig till hur vissa grejer funkar (finns t ex inget som förklarar var Uriel och Lilith börjar spelet) så blir det till sist ganska kul!
Kom dock ihåg att om du har en hel dag och en hel natt att sätta dig in i reglerna, ett gott tålamod och inga problem med att improvisera så är det bara att sätta igång men om du har en medspelare utan tålamod så undanber jag eder att ens försöka!
Lycka till!
Skriven av: sublime - 2006-09-18 18:02:37
Detta spel är allt vad man vill ha för att kunna spela ett fightingspel... eller? Det är lite som Monopol med de olika sidorna och myntkorten som gör att om man hamnar på "Smuggler's Cove" kan man få betala 4 Guld till en spelare.
Nåja, Spelet går ut på att antingen köpa ett skepp som har blivit stulet, eller så kan du slåss mot Pirat-Kungen.
Ett inte allt så segt spel om man spelar 2 stycken. Kan spela ända upp till 5. Då blir det kaos! Försökte spela 5 pers, då det inte gick. utan blev alldeles för rörigt och efter runda 5 åkta en av spelarna ut, så hon fick sitta och titta på i 2,5 timmar tills vi andra hade spelat klart.
Då man spelar inte enbart mot spelet, utan mot varandra också, så krävs det att man tar det ned en nypa tålamod. Oavsett om man har alla "uppgraderingar" som finns så kan det fortfarande gå utför väldigt snabbt...
En i övrigt roligt och vältänkt spel med många olika nivåer att spela på. Rekomenderat antal spelare: 3-4.
Skriven av: Larsson - 2006-09-05 09:34:22
Detta spel är nog bland de absolut bästa jag någonsin spelat! Väldigt varierande och varje spel är unikt. Det finns otroligt många sätt att vinna på. Fungerar grymmt på allt ifrån 2 till 5 spelare.
Enda nakdelarna jag ser med det är att det är lite jobbigt att presentera det för nya spelare samt att det tar lite för lång tid att spela för min smak. Speltid ca 2 timmar. Men efter första rundan brukar nya spelare hänga med på hur man spelar.
Ett måste för alla som gillar strategispel!
Skriven av: MunkOil - 2006-09-01 00:27:07
Gustav Adolf the Great (GAG) är det hittills bästa strategispelet som behandlar det trettioåriga kriget. Spelet innehåller material för inte mindre än 5 slag från Gustav II Adolfs (GIIA) polska och tyska krig. Höjdpunkterna är naturligtvis slagen vid Breitenfeld och Lützen. Kartorna och spelbrickorna är av utmärkt kvalitet.
De dynamiska och lättflytande reglerna bygger på Musket & Pike som ursprungligen utvecklades för det engelska inbördeskriget. Det krävs att man läser villkoren noggrant, men efter ett par övningsslag så flyter striden logiskt och bra. Reglerna är något mindre komplicerade än t ex GMTs klassiska föregångare, Lion of the North (LotN). En annan viktig skillnad jämfört med LotN är att svenskarnas militära styrka och GIIAs taktiska överlägsenhet har tonats ned. Det tunga svenska fotfolket med sina regementspjäser och plutonvisa eld är fortfarande slagfältets herrar. Det legendariska svenska rytteriet är dock något svagt. Spelet återspeglar inte heller det svenska artilleriets överlägsna eldhastighet. Detta kan bero på att GMT denna gång använde sig av flera tyska krigsexperter som tycks ha försökt tona ner svenskarnas dokumenterade överlägsenhet.
Att de olika sidorna är jämna gör det dock roligare att spela. Slumpen, i form av tärningen, spelar en ganska stor roll. Det innebär att slagen ofta avgörs av spelarnas förmåga att utnyttja oväntade fördelar eller att vända plötsliga motgångar. På så sätt känns det som en intressant och verklighetstrogen simulation.
Spelet är oundgängligt för den som är intresserad av trettioåriga kriget. Med sin ypperliga kvalitet bör det vara ett bra spel även för de strategifantaster som inte tidigare har intresserat sig för 1600-talets krig. Betyget blir 9 av 10. Rekommenderas varmt.
Skriven av: Torstensson - 2006-08-28 00:20:49
Det här spelet passar inte att spela när man bara är två, då blir det inget kul alls...Plus att som vanligt tar det lite tid att lära sig reglerna....
Skriven av: Karlstadkatt - 2006-08-27 12:09:44
Detta barndomens spel som uppenbarligen har fått ett mycket "häftigare" utseende än vad jag minns det som. En gammal klassiker som kan bli anningens långdraget, men det funkar ändå, speciellt om man låtsas ha pokeransikte och lite humor till det som Sardukar redan påpekat =)
Skriven av: Karlstadkatt - 2006-08-26 14:42:09
Visst, jag erkänner jag är inte världbäst på frågor av det här slaget, men vuxenfrågorna känns generellt för svåra och barnfrågorna för lätta. Dessutom ett stort minus för att spelets frågor inte kommer funka om exempelvis tio år, vissa av frågorna funkar ju inte ens nu.
Skriven av: Karlstadkatt - 2006-08-25 17:14:53
Ett roligt spel som är lätt att komma in i, passar alla åldrar med intresse för språk. Dock håller man inte alltid riktigt med spelets version av vad ett ord betyder....De flesta olika utmaningarna är roliga, finns endast en tråkig. En fördel för att det ska bli riktigt roligt att spela är att alla spelarna har någolunda intresse för språk och ligger på ungefär samma kunskapsnivå om det.
Skriven av: Karlstadkatt - 2006-08-25 17:07:14
För att det här spelet ska bli riktigt roligt behöver man vara åtminstone fyra personer. Spelet bygger främst på fördomar om män/kvinnor, men roligt blir det. Den enda "nackdelen" jag kan komma på egentligen är att reglerna är så enkelt skrivna att det vid vissa situationer inte finns ett svar på hur man ska göra. Men, det är ändå ett prisvärt spel
Skriven av: Karlstadkatt - 2006-08-24 18:39:28
Hejhej, har införskaffat Gloom men ännu inte hunnit testa spelet, bara läst regler och kollat in korten. Riktigt snygga kort, nackdel med dom är att texten känns lite väl liten och det känns som att det är rätt så komplicerad engelska så för att förstå det riktigt roliga som står på korten behövs nästan en ordbok bredvid sig. En annan nackdel är att reglerna känns anningens komplicerade tar nog lite tid att komma in i spelet men sen är det säkert kul!
Skriven av: Karlstadkatt - 2006-08-24 18:09:06
För alla som spelat Runebound och i alla fall tyckt att det var hyfsat (förstår inte hur man skulle kunna tycka att det är annat än underbart) så rekommenderas detta tilläggspaket starkt.
Paketet består i huvuddel av kort med encounters (korten med text), men har även en del nya challanges (monster). Dessa kort introducerar några helt nya, spännande händelser. T.ex. finns det kort med förmågan att kunna samla liken på de monster man dödat och sedan lämna in dem i städerna för guld. Det finns monster som är ruskigt duktiga i ranged (finns ett grönt, ett gult och ett blått) och som därför bjuder på hårt motstånd mot uppbiffade melee-hjältar (tyvärr också mot magic-hjältar som alltid tycks ligga i underläge...). Dessutom finns en serie kort (ett grönt, ett guld och ett blått) som ger dig respektive -1, -2 och -3 när du slåss i skog och träsk efter att ha dödat ett sådant. Belöningen ges istället i att du tillslut kan vända denna förbannelse och istället få respektive +1, +2 och +3 i skog och träsk. Det finns även en hel del kort som spelare kan använda mot varandra för att försvåra movment-fasen och ger spelare ytterligare anledning att vara på allerten under andras tur.
Jag har nu spelat ett antal matcher med detta paket och ser aldrig någon anledning till att inte ha med det. Det ger ett nytt djup med dess många annorlunda händelser och en utökad interaktivitet mellan spelare. Det blir plötsligt många nya kort man kommer ha på hand och därför svårare att ha koll på sina tillgångar. Men detta är inget större minus utan mer lite mer utmaning. En besvikelse är dock det ena nya röda kortet som i princip först låter dig slåss mot sista bossens ande och om du vinner sen får slåss direkt mot sista bossen utan möjlighet att fly. Med andra får man slåss mot 2 röda i rad istället för att bara hitta sista bossen...inte vidare genomtänkt enligt min mening.
Det här är verkligen ett bra tilläggspaket som jag varmt rekommenderar "alla" att ha till sitt Runebound!
/Pada-chan
Skriven av: Pada-chan - 2006-08-21 01:39:27
För alla er som likt undertecknad har sjuk humor kommer att älska det här spelet. Det är sällan jag skrattar högt när jag spelar spel, men när jag spelar detta, så är det mer än lätt hänt.. och jag är inte den enda som skrattar..
Uppföljaren (Save Dr. Lucky) är inte lika kul, å andra sidan har den en gåta som är lite klurig..
Skriven av: Lottie - 2006-08-17 14:04:49
Ett spel som i Eurogamens förlovade tid , redan har gjort så mycket av det vi kallar nytt. Handel, investering och sanolikhet-dicing.
Att reglerna dessutom för dom flesta av oss är radikalt anorlunda än vad vi minns gör att spelet helt klart är värt att återvända till.
Första gången man lyckas med följande brukar vara tillräckligt för att inse hur bra det är:
Tre av dina motståndare närmar sig din hotellösa gata. Det är Annas tur och hon står 7 steg bort. Snabbt räknar du efter, 7 på två tärningar, det är 6 chanser på dom tretiosex möjliga utfallen, det är rätt tillfälle att reagera.
Snabbt säljer du av några hotel på andra delar av planen som intecknar en gata, och sekunder senare (fortfarande i Annas drag) så har du ett monster framför henne.
Hon slår, slår 6, inte illa (5/36 utfall, det har Settlers lärt oss). Bra betalt :), dom intjänade pengarna räcker till att återställda det du offrade, och två spelare kvar att råna. Kärlek.
Skriven av: The_EyE - 2006-08-17 12:40:33
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.