1 game board
57 region cards
100 houses
45 emmissaries
5 point cards
5 fortifications
9 scoring markers
1 emperor marker
Va? Vann jag!? - 9/10
China är baserat på spelet Web of Power och använder sig av samma geniala system som där. Vissa regler har ändrats men bara till Chinas fördel. Spelet är lätt att lära sig och går att spela på lite mer än en timme. Mindre om man spelat det tidigare.
China är ett spel med ett så pass invecklat poängsättningssystem att det är svårt att förstå vem som kommer vinna ända fram till slutet. Om en spelare satsar på att plocka poäng snabbt genom att bygga mängder av hus i de olika provinserna gör han det samtidigt mycket svårare att planera placerandet av ens sändebud som placeras ut i de olika provinserna.
Det finns nio olika provinser med plats för fyra till åtta hus i varje. Husen i en provins begränsar antalet sändebud som kan vara där men inte på det sätt som man först tror. Den spelare som har byggt flest hus är den som sätter gränsen för hur många sändebud som varje spelare kan skicka dit, det sammanlagda antalet hus spelar ingen roll i det sammanhanget.
Sändebuden är ofta det som ger de stora poängen men det är svårt och mödosamt att få ta del av dem då man måste vara den spelare som har flest sändebud i två intilligande provinser för att få några. Det hela hade varit mycket lättare om man haft fler sändebud och obegränsat med tid men då skulle hela charmen med spelet försvinna på en gång.
China är kortbaserat och det är korten som styr var man göra sina handlingar. När man gått genom kortleken två gånger är spelet slut och man summerar ihop poängen för alla spelare.
Speltyp: Strategispel
Kategori: Antiken, Territorium byggande, Områdeskontroll, Kortdragande, Hand management, Nätverk / Vägbyggande
Tillverkare: Uberplay Entertainment
Länkar: BoardGameGeek
Försälj. rank: 6607/16506