• Recensioner

    • Ett spel värt att spela!

      Beställde och fick Wings of War Miniature Deluxe Set WWII nu i veckan. Eftersom jag är ett enormt Wings of War- fan och har det första Delux settet och de flesta av de delarna och expansionerna till Wings of Wars WWI serie så har jag set fram emot den här delen länge!
      Spelserien är grymt bra överlag men när man väl provat att spela med miniatyrplanen så är det nästan omöjligt att gå tillbaka till att bara spela med korten. Det va därför jag väntade med att beställa WWII serien tills den kom i delux-form med fyra stycken miniatyrer. Även om spelet på många sät fungerar likadant som WWI serien så är det ändå en del som skiljer. Till skillnad från WWI serien där man använder sig av två skade-kortlekar när man skjuter på motståndaren, en A-lek för flygplan med två kulsprutor och en B-lek för de plan med enbart en kulspruta, så använder man ingen kortlek alls i WWII-serien när det gäller beskjutning och skada. Här använder man små markörer i fyra olika färger. Dessa är liksom skadekorten i WWI-serien försedda med symboler eller siffror för att ge olika typer av skador eller skadepoäng till det beskjutna planet. Men eftersom planen under WWII hade betydligt mer varierad beväpning än under WWI så finns det alltså fyra olika skadekategorier: A, B, C och D. Under WWI hade de flygplanen från början ingen beväpning alls, från 1915 i regel en kulspruta för jaktplan och två (en framåtriktad och en rörlig för spanaren) för tvåsitsiga plan, 1916 och fram till krigsslutet så utrustades de flesta jaktplanen och tvåsitsarna med två framåtriktade kulsprutor och för spanarna i de tvåsitsiga en eller två rörliga kulsprutor. Men under WWII hade de flesta flygplanen betydligt fler kulsprutor eller automatkanoner: de första versionerna av Hurricane och Spitfire exempelvis 8 ksp var, Bf-109 och Mitsubishi Zero 2 ksp och 2 automatkanoner etc. Detta gör att i WWII-serien så blir skadorna vis beskjutning betydligt mer individualiserad beroende på de olika flygplnanstypernas beväpning. I övrigt är spelbrädena för att placera sina manöverkort och markörer bara hälften så stora som de i WWI-serien. Manöverkorten skiljer sig från WWI-serien genom att vare kort har två olika manöverresultat: en för hög hastighet och en för låg hastighet. Detta gör det hela mer realistiskt efter som flygplanen under WWII hade betydligt bättre möjligheter att kontrollera och justera sin hastighet i luftrn med hjälp av bättre gasreglage och luftbromsar som inte förekom under WWI. Har inte riktigt hunnit provspela härligheten ordentligt än men rent spelmässigt har spelet helt jlart lika hög klass som WWI-seriens. Dock var där en stor besvikelse: miniatyrflygplanen. I och för sig har jag haft lite otur med vissa av WWI-miniatyrerna ja beställt (råkat ut för sneda landningsställ eller något dåligt åsatt klistermärke) men överlag har WWI-miniatyrerna hållt jäkligt hög klass. Men av de fyra plan jag fick med i WWII-deluxsettet var det bara Mitsubishi Zero'n som var bra! Såväl Wildcaten, Bf-109:an och Spitfiren hade sneda stabilisatorfenor. Wildcatens och Spitfirens spröt till radioantennen var sneda. Spitfirens vingas var snett fastsatta i förhållande till flygkroppen. I övrigt var det inget fel på varken målning eller emblem med ett undantag: BF-109:an. Alla som är insatta i tyska flygplan från WWII vet att utöver de svartvita balkenkreuzten på vingarna och sidorna av flygkroppen så hade ett snedställt nazistiskt hakkors på stjärtfenan. Jag poängterar att det var den snedställda nazistiska versionen av hakkorset och inte den typ som användes av finnarna på flygplan och stridsvagnar son nationalitetsbeteckning och inte har ett skit med nazismen att göra. Men istället för historiskt korrekta hakkors på Bf-109:an i Wings of War så har tillverkarna av någon outgrundligt dum anledning valt att inte ha med hakkorset utan istället ett kryss. Jag kan förstå att man vill utelämna hakkorset för att ingen ska få för sig att man på något vis stöttar nazism, men att ersätta det med ett kryss ser bara jävligt löjligt ut!!! Då är det bättre att strunta helt i att ha med någon markering på stjärtfenan. Dessutom tvivlar jag starkt på att någon skulle få för sig att anklaga Nexus eller Fantasy Flight Games för att vara nazister eller sympatisera med sådana för att de återskapar tyska flygplan från WWII på ett historiskt korrekt sätt med hakkorsen på stjärtfenorna. Samtliga tyska flygplan bar dessa som en del av nationalbetäckningarna, det betydde inte att alla flygplansbesättningar som flög dem var medlemmar i NSDAP eller ens nazister. Ett stort MINUS att den historiska korrektheten, som i övrigt varit så extremt hög i Wings of War-serierna, fått stryka på foten för nån larvig politisk låtsaskorrekthet!!! OERHÖRT UPPRÖRANDE!!!!!
      I sin helhet är WWII-serien helt klart värd att köpa och spela, men om merparten av seriens miniatyrplan till skillnad från WWI-seriens håller så låg standard som de jag fick så ödsla inte extrapengar på miniatyrerna, då räcker kortversionerna gott!!!!!

      Skriven av: Verdun1916 - 2010-02-13 15:56:00

    • Oändlig spelbarhet - Betyg: 10/10

      Arkham Horror. Ett fantasiskt spel.

      Detta är mitt absoluta favoritspel. Jag har spelat Arkham Horror i många olika sällskap och med olika tillägg men det är alltid väldigt roligt. Jag har lagt minst 400 timmar på det här spelet och det är fortfarande ett av de mest lockande och givande spelen att spela.

      Hela funktionen av alla mot spelet fungerar väldigt bra och det är nästan alltid en kamp in i sista rundan. Spelet är också väldigt olika beroende på hur många spelare man är då reglerna ändras. Tillägg rekomenderas också starkt, specielt de större då de tillför nya "Aincient Ones" och karaktärer att spela.

      Köp och njut! Bra på två skall också sägas!

      Skriven av: jonjosefsson - 2010-02-09 00:23:52

    • En taktisk favorit - Betyg: 10/10

      Jag och mina fantasybok läsande vänner öppnade en spellåda med stora förväntningar på intrig, strategi och taktik och det var vad vi fick! A Game Of Thrones innehåller alla dessa komponenter och mer!

      Den simultana planeringsfasen är genialisk och gör spelet mycket spännande tillsammans med uppmuntran till allianser utan garantier =). Jag har nu kört spelet ett par varv och upptäckt att man kan vinna med flera olika taktiker och med vilken fraktion som helst. Ett väldigt välbalanserat spel, men jag rekomenderar att ändra reglerna, för att inte tillåta motståndare att se ens använda karaktärskort då det kan skapa viss osäkerhet. Dessutom kan det vara klokt att använda den "setup" variant som regelboken föreslår för att försvaga Greyjoy ätten i början av spelet.

      Tycker ni om detta spel titta gärna till tilläget clash of kings vilket var väldigt bra och tillförde mycket!

      En klar favorit!

      Skriven av: jonjosefsson - 2010-02-09 00:15:09

    • Historiskt intressant - Betyg: 8/10

      Crusader Rex är ett spel som utspelar sig kring tiden för det Tredje korståget. Spelet börjar 1187, men innan slaget vid Hattin som ledde till katastrof för korsfarastaterna och förlust av Jerusalem. Härifrån har spelarna möjlighet att forma historien själva.

      På ett bräde som visar det Heliga landet styr den ena spelaren frankernas trupper och den andra muslimernas. Sju städer är Victory cities och båda spelarnas mål är att kontrollera en majoritet av dessa vid spelets slut. För att uppnå detta har båda spelarna träblock som symboliserar emirer och nomader (för muslimerna) och korsfarare, turkopoler, riddarordnar och Outremerstaternas furstar (för de kristna). Blocken har en sida med information på och en tom sida. Således ser spelaren endast sina egna truppers information. Genom detta uppnås en ovisshet om motståndarens styrka.

      Reglerna för förflyttning är logiska och enkla, men har ändå en del intressanta specialinslag. Man använder också kort för att avgöra hur många drag man får göra varje runda och vem som får göra först. Detta system fungerar mycket bra och ger en ytterligare taktisk dimension.

      De mest avancerade reglerna är de som rör strider och belägringar. Dessa kan kräva ett par genomspelningar innan de sitter, men grunderna förstår man ganska fort. Dock blir det ett problem om man glömmer några av de till synes små specialreglerna kring strider eftersom dessa används för att balansera spelet.

      Styrkan i spelet sitter främst i hur intressanta specialregler har implementerats. Dessa regler gör de två sidorna olika, men ändå relativt jämspelta. Muslimerna är generellt på offensiven, medan den frankiska spelaren får satsa mer på att hålla sina startpositioner. Vidare bidrar dessa regler till att ge historisk krydda till spelet genom att motsvara historiska händelser. Ett exempel på detta är dragandet av nya block i slutet av varje spelrunda. Muslimerna drar olika grupper av turkiska, kurdiska och arabiska nomader, medan de kristna drar bl a korsfarare och pilgrimer. Nomaderna dyker upp i olika av de muslimska kärnområdena, medan pilgrimerna anländer i kristna kuststäder. Korsfarablocken är dock det intressanta! Det finns tre engelska, tre franska och tre tyska block. För att ett lands korståg ska komma igång måste alla tre pjäserna dras, vilket motsvarar kampanjerna i Europa för att värva makthavare till korståg.

      Spelet tar ganska lång tid att spela, men eftersom det endast inbegriper två spelare är tidsåtgången ändå betydligt mindre än i exempelvis Axis & Allies. Flytet är också bra och eftersom varje runda inbegriper ett mycket begränsat antal drag måste spelarna prioritera på ett intressant sätt.

      En svaghet man kan peka på är att regelhäftet inte är idealt organiserat, utan måste läsas ett par gånger innan bilden klarnar ordentligt. Vidare kan initiativreglerna upplevas som något orättvisa, eftersom en styrka med bra initiativvärden som försvarar sig med lite tur kan mangla en jämnstor styrka. Detta gynnar framförallt saracenerna, men frankerna har användbara specialregler som balanserar även detta.

      Spelet rekommenderas varmt, men för mig personligen kom en ganska stor del av behållningen från den historiska anknytningen, vilken hanteras på ett väldigt bra sätt. Den som inte är medeltidsintresserad ska nog snarare prova ett annat av Columbia Games blockspel som sätter detta grundsystem i en annan historisk kontext.

      Skriven av: Guardian - 2010-02-07 23:52:56

    • Väldigt lätt och roligt - Betyg: 8/10

      Det kan ta 2 minuter eller tre kvart (max skulle jag säga). Lite strategi och en del tur.
      Det är superlätt att förstå reglerna. Ett roligt spel för att spela lite snabbt eller några omgångar.

      Skriven av: lidali - 2010-02-07 20:01:12

    • Jag tröttnar aldrig på spelet! - Betyg: 10/10

      Även den som spelar det första gången mot någon som spelat det länge har chansen att vinna (även om chansen inte är allt för stor). Det är många regler men väldigt enkla regler som gör att den som har spelat den en gång förstår vad det går ut på. Speltiden kan vara allt från 30 min till 3 timmar (om man pladdrar mycket emellan) främst beroende på vem som spelar (kan alla och är alla med så går det rätt fort).

      Det är bra balanserad och eftersom spelplanet är annorlunda varje gång så tröttnar man (jag) aldrig.

      Synd bara att det inte riktigt går att spela med 2!

      Superbra spel som alla bör ha!

      Skriven av: lidali - 2010-02-07 19:56:29

    • Få frågor

      Spelet i sig som idé är egentligen helt ok. Speltiden är dock rätt lång vilket är något utav en nackdel. Ett ENORMT minus är att de knappt har några frågor alls :S, när man kört igenom spelet en eller två gånger kan man i princip frågorna och då är det ingen idé att spela spelet alls mer. Så ska det givetvis inte vara.

      Skriven av: Lingon - 2010-02-05 21:07:57

    • Clown i en samhällskontext - Betyg: 8/10

      Detta blir ingen recension men på länken nedan kan ni kolla in lite om spelet... i slutet av reportaget talar de om spel utifrån en samhällskontext - att sällskapsspelen vi spelar återspeglar samhället och Clown används som exempel.

      http://svtplay.se/t/102887/sverige_

      Skriven av: Hultgren - 2010-01-25 10:59:15

    • Ett smartare familjespel - Betyg: 8/10

      Clown är ett steg mot större saker, på två sätt.
      Dels för att 10% av vinsten går till välgörande ändamål, men också för att det är lite smartare än familjespel brukar vara.

      Många är vana vid spel där man rullar en tärning och flyttar sin pjäs. Här finns också tärningar, men var du sätter pjäserna är upp till dig.
      Med andra ord finns det val för dig att göra, till skillnad från Monopol, där tärningen släpar dig med på en färd du inte har någon kontroll över.

      Varje spelare har fyra "arbetare" som kan användas till olika saker.
      Man hämtar färg i "Butiken" och bygger "Tält" runtom i världen, för tälten får man poäng och den som först kommer upp i en viss poängsumma vinner.

      Det som talar starkast för spelet är att:
      * Det är ett spel med riktiga val som engagera både barn och vuxna
      * Varje köp är till stöd för utsatta barn runtom i världen.
      * Dessutom är det kanske det snyggaste spelet på marknaden just nu. Det pryder sin hylla.

      Skriven av: geas - 2010-01-13 01:51:37

    • Seger! - Betyg: 8/10

      Kul att spelet både är strategi och tur. Dessutom är det lätt att komma in i och funkade i alla fall för hela vår familj.

      Skriven av: Mallan - 2010-01-12 19:47:08

    • Näsryckaren - Betyg: 8/10

      En blandning av strategi och överraskande moment i uppdragskorten. Vi var en blandad skara i åldrar som uppskattade spelet. Klart värt att testa!

      Skriven av: marypopins82 - 2010-01-05 17:08:17

    • Diplomat eller ej - Betyg: 8/10

      Spelet är genialiskt i sitt utförande då all tur elimineras. Endast skicklighet gäller då man spelar detta spel. En stor nackdel är att du bör vara 7 spelare, det är direkt missvisande enligt min mening när det står 2-7 spelare. Spelet fungerar inte som det ska om inte varje land spelas av oberoende spelare. Förutom att det kan vara svårt att dra ihop 7 spelare så lär man även ha bra tid på sig att genomföra detta. Har man dock både tid och spelare så är detta spel något av de bästa jag spelat någonsin

      Skriven av: Lingon - 2010-01-03 00:05:51

    • En otroligt bra maskin! - Betyg: 7/10

      Ernst Udets Fokker D.VII är en av de mest kända jaktflygplanen från första världskriget!
      Jag hade mycket höga förväntningar på den här maskinen men hade tyvärr otur! Exemplaret jag hade hade ett snett landningsställ vilket gör att ja bara ger den en 7 i betyg. I övrigt är planet perfekt! Målningen är så realistisk man kan förvänta sig av en flygplansmodell i skalan 1/144 som den här är i. Spelmässigt så hittar man inget bättre flygplan att spela med i Wings of War än Fooker D.VII:an.
      Fokker D.VII var det bästa planet under första världskriget. Det va snabbt, smidigt och stadigt!
      Med två Spandau 7,92mm kulsprutor så hade den bra eldkraft! I en skicklig pilots hand var Fokker D.VII i stort sett oslagbar i en strid jaktplan-mot-jaktplan. Dock kom planet inte i tjänst förrän under krigets sista månader och han därför inte göra så stor inverkan på krigets förlopp.
      Vill du ha den bästa maskinen i spelet så rekommenderar jag varmt dig att köpa Fokker D.VII:an!

      Skriven av: Verdun1916 - 2009-12-31 04:44:24

    • En grymt härlig kärra! - Betyg: 10/10

      Schäfers Fokker D.VII är en grymt skön kärra! Helt klart ett av de finaste planen i Wings of War's minityrplansserie.
      Otroligt fin kvalitet på modellen jag fick!
      Fokker D.VII var det bästa planet under första världskriget. Det va snabbt, smidigt och stadigt!
      Med två Spandau 7,92mm kulsprutor så hade den bra eldkraft! I en skicklig pilots hand var Fokker D.VII i stort sett oslagbar i en strid jaktplan-mot-jaktplan. Dock kom planet inte i tjänst förrän under krigets sista månader och han därför inte göra så stor inverkan på krigets förlopp.
      Vill du ha den bästa maskinen i spelet så rekommenderar jag varmt dig att köpa Fokker D.VII:an!

      Skriven av: Verdun1916 - 2009-12-31 04:38:53

    • Kanonspel! - Betyg: 8/10

      Jag är ingen stor krigsspelare men när jag läste om kvalitén på de olika delarna av detta spel blev jag intresserad och inhandlade.
      Spelet är underbart! Det är, i sammanhanget, mycket lätt att lära sig och att lära ut och samtidigt fullt med valmöjligheter. Regelsystemet är brilljant då det nästan helt tar bort att riktig dötid för den som inte agerar (då man kan reagera på allt motståndaren gör blir ingenting denna gör ointressant).
      Jag rekommenderar detta spel varmt till alla (det kanske är för "enkelt" för inbitna krigsspelare men för mig som spelar allt möjligt var det perfekt).

      Skriven av: ilgoga - 2009-12-29 10:38:48

    • Frag - Betyg: 7/10

      Frag är ett lättlärt spel. Regelboken ligger endast på 4 sidor. Men trots detta är det ett roligt spel. Det går lätt och snabbt att sätta upp det för en omgång. Det tar inte för lång tid och kan vara kul även för 2 spelare fast det är roligare med flera. Det spelet saknar är lite balans då vissa vapen är i stort sett värdelösa men annars inget speciellt obalanserat. Med så lätta regler är det lätt att lägga till saker i spelet som egengjord terräng och dylikt vilket kan vara kul.
      Ett spel då man vill springa omkring och skjuta sina vänner på ett dataspelsliknande sätt.

      Skriven av: allot - 2009-12-22 14:47:02

    • Khet - bra spel för små snillen - Betyg: 10/10

      Ett mycket bra spel som är utmanande och utvecklar både det strategiska sinnet som hjärnans matematiska förmåga i både geometri och vinklar. Ett nytänkande spel med flera dimensioner. Barn och vuxna kan spela tillsammans utan problem. Definitivt en ersättare för schack.

      Utmärkelser bl.a Årets Spel 2007 i Sverige,Årets Familiespill 2007 i Norge, och Mensa-select 2006.

      Skriven av: melle - 2009-12-14 22:41:06

    • Bondespel - Betyg: 10/10

      Riktigt roligt spel som håller länge. Har spelat spelet ett flertal gånger men har fortfarande inte sett alla kort(!).
      Spelet varierar från gång till gång eftersom det är ett begränsat antal kort i spel varje gång.
      Det finns likheter med många andra spel MEN det som gör att Agricola är så mycket bättre är att man inte behöver skrapa ihop hela spelgänget. Ett av de få strategispel som är riktigt bra på två spelare.
      Spelet har också ett "familje" läge med förenklade regler, har inte provat det men det kanske kan vara bra om man vill spela med yngre barn.
      Det negativa med spelet var att det tog ett tag innan man förstod reglerna... vissa benämningar var inte så solklara. Men när man väl förstått så har det inte uppstått några direkta frågetecken.

      Jag rekommenderar detta varmt till alla som gillar strategispel. Kanske inte för nybörjare, lite vana vid strategispel krävs.

      Skriven av: zwenzzon - 2009-12-07 21:49:14

  • Föregående Nästa