![]() |
![]() |
6.01 6.01 / 10, (397 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 3 - 6
Speltid: 30 (min)
Ålder: 8+
Regelspråk:
Försälj. rank: 11472/16286
243 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Oh Captain! längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
På skattjakt ute på havet har ert skepp förlist och nu befinner ni er alla i en grotta hos det sjöodjur som räddade er från att drunkna! Kaptenen har gett order om att leta igenom denna spännande, outforskade grotta och ta med allt värdefullt som ni lyckas hitta, men er plan är att behålla de bästa fynden för er själva. Vem av er lyckas bluffa kaptenen bäst och därmed komma undan med det mest värdefulla bytet??
Bestäm vem i sällskapet som blir kaptenen. Denna spelare mottar därefter 5 mynt och kaptensflaskan.
Alla andra spelare, så kallade utforskare, mottar 3 mynt vardera och ett bräde för insamlat byte. Resterande mynt placeras lättillgängliga för alla deltagare.
Utforskarna väljer varsin äventyrare och någon blandar alla Nomad-kort, drar tre kort som man blandar in med finalkortet och placerar därefter dessa fyra kort i kortcontainern som utgör grottan – med resterande kort ovanpå.
Denna kortcontainer placeras framför spelaren till vänster om kaptenen, för att visa att denna spelare är förstaspelaren. De fyra översta korten i containern förkastas för att bilda en slänghög.
Att lyckas bluffa för kaptensspelaren vad man hittar i grottan och komma undan med ett så värdefullt byte som möjligt.
I turordning från förstaspelaren turas utforskarna om med att utforska grottan, berätta för kaptenen vad man påstår sig ha funnit och får därefter kaptenens dom. Därmed agerar kaptensspelaren samtidigt som varje utforskare – i det steg där man bestämmer sig för huruvida man tror på det utforskaren säger eller inte.
Varje tur är indelad i fyra steg:
1. Den aktiva utforskaren börjar med att välja huruvida man vill göra myteri eller ej, för att på så vis kunna överta kaptensrollen, men man behöver i så fall inneha fler mynt än kaptenen.
Annars ska man istället ge bort ett av sina mynt till kaptenen för att visa på sin lojalitet.
2. Utforskaren drar ett Nomad-kort från grottan och betraktar kortet tyst för sig själv, vartefter man får säga vad man vill om kortets framsida.
Om man har funnit just ett Nukha-ägg så måste man ljuga om detta och säga någonting annat!
3. Kaptenen måste nu välja mellan att antingen köpa utforskarens dragna Nomad-kort, eller låta denne få använda kortet för sin effekt i en direktattack mot någon utforskare. Effekterna kan vara allt från att stjäla ett byte från en annan utforskare till att stjäla ett mynt från en annan utforskare.
Om kaptenen köper kortet så betalar denne ett mynt till utforskaren och om det då visar sig att utforskaren talade sanning om vad kortet var, får kaptenen använda kortets effekt för en attack.
Om kaptenen väljer att låta utforskaren använda kortet så placeras kortet uppochned på utforskarens bräde för insamlat byte och därefter sker den effekt som utforskaren påstår att kortet har, oavsett om detta är en lögn eller inte.
4. Den utforskare som blir attackerad av det aktuella Nomad-kortet ska bestämma sig för huruvida man bara väljer att acceptera konsekvensen av attacken, eller utmanar den som använder kortet!
Vid en utmaning vänder man upp Nomad-kortet och ser om utforskaren ljög eller talade sanning om vad kortet är:
Om det var en lögn får den attackerade utforskaren stjäla ett mynt från den som attackerar med kortet.
Om det var sanning får attackeraren både använda kortets effekt och även stjäla ett mynt från den attackerade utforskaren.
När den aktiva utforskaren väl har gått igenom de fyra stegen skickar man vidare grottan med Nomad-korten till nästa spelare i medsols turordning, som i sin tur blir förstaspelare och aktiv.
Spelomgången avslutas när någon utforskare väl drar finalkortet från grottan och alla deltagare tar då sina insamlade byten, räknar antalet guldmynt som korten tillsammans är värda och den deltagare som har flest antal av varje korttyp mottar dessutom bonuspoäng för detta.
Deltagaren med flest poäng vinner spelomgången.
Speltyp: Kortspel, Vuxen/partyspel
Kategori: Bluff, Fantasy, Hand management, Byteshandel
Tillverkare: Asmodée
Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
243 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.