![]() |
![]() |
7.05 7.05 / 10, (3366 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 4 - 6
Speltid: 120 - 240 (min)
Ålder: 14+
Regelspråk:
Försälj. rank: 11329/16286
518 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa New Angeles längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
Staden New Angeles bubblar av såväl en efterfrågan på produkter och tjänster som ilskna aktivister, som anser att stadens megakorporationer utnyttjar alldeles för många androider och för lite mänsklig arbetskraft. Som chef för varsin sådan megakorporation försöker spelarna att såväl hålla efterfrågan mättad som motståndet kuvat, genom att varje spelrunda lägga fram ett eller flera förslag på hur man bör agera och därefter hålla en omröstning om vilket som är det bästa förslaget. Kan ni lyckas hålla ut genom 6 spelrundor och däremellan 3 kravrundor när efterfrågan behöver mättas, eller samlar ni på er alltför mycket negativitet och kaos i staden så att USAs regering slutligen kliver in och tar ifrån er makten?
Spelarna viker upp spelplanen och sorterar upp alla markörer och plastfigurer så att de ligger inom räckhåll. Spelkorten delas upp i sina högar, blandas var för sig och placeras på de egna platserna runt samt ovanpå spelplanen.
Spelarna väljer varsin megakorporation att spela och tar ett tillhörande spelark, spelkort och en spelmarkör – som ska placeras på kapitalmätaren. Man tilldelas även varsitt dolt investeringskort och en agenda som talar om vilken eller vilka spelare som man eftersträvar att få ett högre kapital än.
Ett uppställningskort slumpas fram och från detta får spelarna information om vilka markörer och figurer som ska placeras ut på spelplanen, samt i vilka distrikt de hamnar. Kortet berättar även hur många tillgångskort som blir tillgängliga i den första spelrundan.
Slutligen tar varje spelare de förslagskort som står på ens spelark och man ger förstaspelarbrickan till någon.
Varje spelare strävar efter att uppnå ett högre kapital än den eller de motspelare som står listade på ens agendakort. Spelarna strävar tillsammans efter att ta sig igenom alla spelrundor utan att hotmarkören når 25. En eventuell förrädare i gruppen strävar efter att uppnå åtminstone 25 kapital och få upp hotmarkören till 25.
Spelarna försöker ta sig igenom 6 standardrundor och 3 kravrundor utan att hotmarkören uppnår 25.
Varje standardrunda består av 3 faser som upprepas för varje tillgängligt tillgångskort. Den aktiva spelaren, med förstaspelarmarkören, vänder upp ett tillgångskort och placerar på spelplanen. Personen drar därefter nya förslagskort och spelar ut ett av sina tillgångskort från sin hand, med en motivering till varför han eller hon anser att handlingarna som står på kortet är de som är viktiga att fokusera på just nu.
I turordning från den aktive spelaren får varje annan spelare en chans att lägga ut ett av sina förslagskort som ett motförslag, med en motivering till varför detta skulle vara än viktigare att fokusera på än det som den aktiva spelaren föreslog. Varje nytt motförslag överlappar det förslagskort som redan ligger ute. Vill man inte presentera ett motförslag säger man ”pass”.
De spelare som därefter inte har ett aktivt förslag utspelat ska istället rösta, genom att placera ett av sina förslagskort uppochned bredvid det förslag som man vill rösta på. Annars säger man ”pass”. Det förslag som har flest röster vinner och den spelaren genomför handlingen som står på förslagskortet. Spelaren vinner även det uppvända tillgångskortet och kan bruka dess effekt enligt vad som står på kortet. Alla utspelade förslagskort förpassas därefter till en gemensam slänghög
Den aktiva spelaren avslutar sin tur genom att överlåta förstaspelarmarkören till nästa spelare i turordningen. Om det fortfarande finns tillgångskort kvar att ta från så inleds en ny runda som genomförs på samma vis.
När de tillgängliga tillgångskorten väl är slut sker en produktion i varje distrikt som har en android-markör utplacerad om där inte ligger en strejkmarkör, en strömavbrottsmarkör eller en Org-Crime-spelfigur. De distrikt som kunde producera sina resurser får därefter antingen en protestmarkör placerad på sig eller sin redan existerande protestmarkör flippad till den strejkande sidan.
Slutligen drar spelarna det översta händelsekortet och ser om det har någon negativ inverkan på staden, samt placerar ut nya markörer, figurer och tillgångskort enligt instruktionerna. Därefter flyttar man spelrundemarkören och en ny spelrunda kan påbörjas.
När spelrundemarkören påbörjar en kravrunda, istället för en standardrunda, går spelarna igenom sina investeringskort, kontrollerar produktionstabellen mot efterfrågan, drar ett nytt kravkort och nollställer produktionstabellen. Nya investeringskort delas ut och spelarna kan därefter fortsätta med en ny standardrunda.
Om spelarna lyckas genomföra den sista kravrundan utan att hotmarkören når 25, vänder spelarna upp sina agendakort och ser vilka som har vunnit spelet – genom att uppnå ett högre kapitalvärde än sin/sina motståndare. Den spelare som sitter med federalistkortet som sin agenda vinner istället genom att samla åtminstone 25 kapital och få hotmarkören att nå 25.
Speltyp: Strategispel
Kategori: Bluff, Science Fiction
Tillverkare: Fantasy Flight Games
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
518 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.