Cookies

Vi använder Cookies för att du ska kunna handla i vår webbutik samt för att samla in data för hur vår webbplats används och för vår marknadsföring hos Google.

Här kan du välja vilka Cookies som vi får använda för att spåra hur vår webbplats används och hur våra annonser presterar.

  • Brädspel/Sällskapsspel och Kortspel - WorldofBoardGames.com
    • Visa kundvagnen Visa kategorierna
    • Din kundvagn

      Din kundvagn är tom.
      • » Alla sällskapsspel
      • » Barnspel
      • » Familjespel
      • » Kortspel
      • » Krigsspel
      • » Rollspel
      • » Strategispel
      • » Vuxen/partyspel
      • » Tillbehör
      • » Merchandise
      • » Erbjudanden

      Topplistor
      Recensioner
      Presentkort

      Forum
      Köp- och Säljmarknad

      Om oss
      Butiken i Umeå
      Fraktpriser & leveranser
      Köpvillkor
      Om Cookies

      Logga in

      Glömt dina uppgifter?
      Skapa användarkonto
      • Din kundvagn

        Din kundvagn är tom.
        • » Alla sällskapsspel
        • » Barnspel
        • » Familjespel
        • » Kortspel
        • » Krigsspel
        • » Rollspel
        • » Strategispel
        • » Vuxen/partyspel
        • » Tillbehör
        • » Merchandise
        • » Erbjudanden
      • Topplistor
        Recensioner
        Presentkort

        Forum
        Köp- och Säljmarknad

        Om oss
        Butiken i Umeå
        Fraktpriser & leveranser
        Köpvillkor
        Om Cookies

      • Logga in

        Glömt dina uppgifter?
        Skapa användarkonto
      • Information

        Köp - I lager

        Köp - Beställningsvaror

        Boka - Kommande

        Bevaka - Tillfälligt slut

        Utgått - Utgått

        Visa Mastercard DIBS

      • Twilight Imperium - Imperial Strategy 1 eller 2 VP?

        Det största dilemmat rörande det här spelet är utan tvekan huruvida ISC ska ge 1 eller 2 VP.
        Vissa anser att 2 VP är för mycket då det väldigt mycket styr hur man måste välja Strategy Cards. Dvs. Man "måste" välja Initiativ och sedan ISC för att inte hamna efter.
        Andra anser att spelet blir mer dynamiskt, men för långt, om man bara kör med 1 VP.

        Det finns ett antal trådar om det här på Boardgamegeek...

        Någon som har en åsikt?

        Skrivet av: taragalinas [2005-02-16 13:27:52]

        Vi lirade 2 spel i lördags och har samma funderingar. Dock tror jag att 2 VP kan vara bra om man kör långa spelet (14 VP), men jag har inte testat det än.

        Sedan tror jag också att 2 VP funkar bra om man är 6 personer som spelar men funkar mindre bra med 3-4 personer. Detta för att man med 3-4 spelare får kort 1,8 med kortare intervaller än om man kör med 6 spelare.

        Men jag har bara spelat 2 spel så mer spel krävs för en mer ingående analys av detta från min sida.

        Skrivet av: Admin Wookie [2005-02-16 20:19:09]

        Jag spelade ett standardspel med mina vänner tis och ons kväll, har nu spelat 2 partier. Jag älskar spelet pga dess mys samt att det nyttjar en hel del trevliga spelmekanismer. Jag kastas mellan acceptans för 2 VP ISC och att tycka att det är alldeles för bra. Det är ju VP:na man vinner på och så där värst många andra VP finns inte i spelet. Min erfarenhet är att Secret objective är oftast för svårt. Public objective Stage I är oftast så lätta att alla klarar de flesta av dessa; detta separera alltså inte heller spelarna åt. Public objective Stage II skulle kunna vara en vattendelare men sannolikheten är ju ganska stor (75%)att Imperium rex kommit upp iaf som det 3:e Stage II-kortet. Det betyder att man har 1 el 2 turns på sig att försöka lyckas med Stage II objectives.

        Jag vill dock inte avfärda 2 VP ISC än. Tar ju dock 2 Strategyfaser att få kortet. (Välja 1 följt av ISC) På 2 Strategyfaser kan man ju lyckas med ganska mkt annat, tex kan ju Hacan slanta in 20 trade goods vilket ju kan vara väldigt användbara om man vill lyckas med andra objectives. Undantaget är ju den som börjar med speaker token, denne kan ju välja ISC direkt.

        Mer spelande krävs innan jag vill avfärda 2 VP ISC...

        Wookie, avs i kväll så tror jag ni får köra utan mig....Vi körde till kl 2 natten mellan tis-ons och jag känner av det än. Jag dyker såklart förbi dock :)

        /HJ

        Skrivet av: ivixor [2005-02-17 10:09:10]

        Kanske ska man husregla så att den som är 1:a Speakern inte får ta ISC som första val. Då kommer man ifrån att det bara kostar ett "Strategy pick" för denne at ta ISC initialt.

        Skrivet av: ivixor [2005-02-17 11:44:15]

        Blir det inte så att spelare två får ISC på ett strategy pick då? Om han tar kortet dvs vilket är ganska troligt.

        Alltså man "flyttar" bara ISC ett steg åt vänster vilket inte gör någon skillnad, eller?

        Skrivet av: Admin lubic [2005-02-17 12:02:23]

        Kom på det under lunchen...hoppades att jag skulle hinna posta igen innan nån såg det :)

        Kanske kan man säga att ingen får ta ISC turn 1 men att man ändå flippar upp ett Public Obj...?

        Skrivet av: ivixor [2005-02-17 12:30:16]

        Jag tror att risken är stor att det som händer är att spelet "bara" tar en extra runda att spela, eftersom det är ganska troligt att första spelaren (kommer inte ihåg om första speakern för göra det eller inte?) som får ta kort 1 tar det för att i nästa runda ta kort 8.

        Sen är vi på ruta ett igen :) förutom att vi som sagt kommer en runda "efter" ...

        Hoppas du inte tar illa upp att jag hoppar på dina idéer hela tiden :)

        Skrivet av: Admin lubic [2005-02-17 13:47:28]

        Det är utmärkt att bli emotsagd. Det tvingar en att tänka. :)

        Vad jag menade var att komma ifrån det faktum att nån kan ta ISC med ett "Strategy pick". Det gör man med mitt förslag ovan då man turn 1 måste ta Initiative (Förmodligen speakern som tar detta). Spelet borde inte heller ta längre tid då man ju ändå måste flippa upp ett Obj och det är ju oftast dessa som begränsar spelets längd.

        Nåja, detta är ändå en ganska syntetisk konstruktion. På den officiella hemsidan ochh BGG finns bättre förslag som mer grundligt förändrar ISC. Jag tror detta behöv på sikt....

        Skrivet av: ivixor [2005-02-17 14:48:27]

        Ahh nu är jag med på vad du menade :), Jo det skulle kunna vara en liten lösnig på problemet med att personen som börjar får 2 poäng ganska fort och inte behöver ta kort 1 för att komma åt kort 8...

        Vi prata lite om att kanske prova att köra med ett VP för ISC och även köra med öppna obj. kort så att man kan plannera och klura lite i förväg...

        Skrivet av: Admin lubic [2005-02-18 03:42:19]

        http://www.fantasyflightgames.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=13;action=display;num=1109007268

        Skrivet av: ivixor [2005-02-21 20:14:15]

        Klart värt att testa.

        Skrivet av: Admin Wookie [2005-02-21 23:32:32]

        På den officiella hemsidan. Dock tycker jag inte att deras lösningar på ISC-problemet direkt glänser.....

        Skrivet av: ivixor [2005-02-25 09:53:40]

        Nu finns länkar till FAQ/Errata samt de nya spelvarianterna från informationen om spelet.

        Skrivet av: Admin Wookie [2005-02-25 10:58:59]

      • Skriv ett nytt inlägg

        Du måste ha ett användarkonto vara inloggad för att kunna skriva inlägg. Har du inget användarkonto kan du enkelt skapa ett helt gratis.

        Tillbaka till trådarna
        • Kundtjänst

          Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.

          E-post: info@worldofboardgames.com
          Telefon: 090 - 205 92 11
          Adress: Björnvägen 11, 906 40 UMEÅ
        • Leveranstid och fraktpriser

          Ordrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.

          Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.