Någon som har tips på bra litteratur om hur man konstruerar ett brädspel? Eller litteratur som beskriver olika typer av brädspel och hur de är uppbyggda?
Skrivet av: Dandan [2009-12-30 23:01:47]
Finns tyvärr inte vad jag vet.
Du kan kolla in denna sida, de använder sig av brädspel som ett sätt att designa datorspel. Har inte läst igenom materialet själv så jag vet inte hur bra det är.
http://gamedesignconcepts.wordpress.com/
Skrivet av: magnusesko [2010-01-07 13:16:56]
I New York köpte jag 1995 den läsvärda boken "The Complete Wargames Handbook: How to Play, Design, and Find Them" av James F. Dunnigan.
Skrivet av: Tristan [2012-03-25 15:07:51]
"Tabletop: Analog Game Design" av Greg Costikyan & Drew Davidson är väldigt bra. Det är en antologi av blandade texter kring spel och vissa handlar mer om enskilda spel än om generella tips kring design, men det finns både och.
Sen har jag även "The Game Invetor's Guidebook - How to INVENT and SELL Board Games, Card Games, Role-playing Games & and Everything in Between!" av Brian Tinsman och även om jag inte har hunnit läsa den än så verkar ju titeln ganska lovande.
Skrivet av: Algernon [2012-10-15 19:03:55]