Allmänt om brädspel, kortspel och rollspel - Viktigast för ett bra brädspel

Tänkte höra vad ni anser vara viktigast för att ett brädspel ska vara bra. Välj de punkter i listan som du anser vara viktigast, kommentera gärna.

* Spänning
* Utmanande
* Skadeglädje
* Vinnarkänsla
* Design
* Rättvist spel, dvs att man inte vinner på bara tur
* Snabbt att lära sig
* Lite dötid, dvs lite tid då man bara väntar på andra spelare
* Spännande ända fram till slutet, dvs så man inte "vet" halvvägs vem som kommer vinna
* Nytänkande, dvs åtminstone somliga helt nya delar som inget annat spel har
* Gå snabbt att spela
* Ta lång tid att spela
* Gå att variera spelet, dvs att man kan välja olika scenarion eller dylikt när startar upp spelet
* Annat, beskriv gärna vad

Skrivet av: Surre [2006-01-09 15:58:45]

Vad som är viktigast enligt mig varierar från gång till gång samt beror på vem/vilka jag spelar med. Men jag kan iaf kommetnera några av dina punkter.

* Rättvist spel, dvs att man inte vinner på bara tur

Jag tycker inte att spelet ska avgöras av slump (så lite tur som möjligt)

* Spännande ända fram till slutet, dvs så man inte "vet" halvvägs vem som kommer vinna

Spelet för inte vara "över" för tidigt

* Gå snabbt att spela

Inte ta mer än 2-3 timmar, men kan tänka mig längre tid om spelet är tillräckligt bra på andra punkter.

* Snabbt att lära sig

Reglerna bör inte vara för långa och krångliga. Reglerna bör även vara vettiga så att man förstår varför man ska göra som man gör.

* Design

Det är inte så viktigt att spelet ser jätte bra ut men det får inte se för "tråkigt" ut heller. Det är även viktigt att kvaliteten på pjäser, spelplan etc är bra.

Tycker även det är viktigt att spelet inte har någon given strategi för att vinna så att partierna blir för lika när man spelar.

Skrivet av: Admin lubic [2006-01-09 19:14:32]

* Utmanande
- Jag gillar spel som låter en tänka till både en och två gånger innan man gör sitt drag. Domaine, Carcassone och Fjords är tre bra exempel på enkla spel där varje drag kan vara avgörande

* Skadeglädje
- Inget jag letar efter hos ett spel, men det är kul att skratta åt andra. Roborally och Munchkins är två bra exempel

* Design
- Utseende ÄR väldigt viktigt. Man måste verkligen vara hängiven för att orka sätta sig ner och lära sig ett spel med dåligt skrivna regler och en ful/dålig spelplan medan bra regler och snygga pjäser och en rejäl spelplan får en att se över mindre fel. Attack! och Memoir ´44 är två spel som jag förmodligen skulle ignorera om det inte vore för designen.

* Snabbt att lära sig
- Blir viktigare och viktigare det här. Det är svårt att få de nya spelarna att komma tillbaka om man börjar med att försöka få dem att spela Europe Engulfed..

* Lite dötid, dvs lite tid då man bara väntar på andra
spelare
- Oftast väldigt viktigt, men det finns undantag. Jag har inget emot att vänta på min tur när jag spelar Axis & Allies då min strategi växer fram allt eftersom de andra spelarna gör sina drag.

* Spännande ända fram till slutet, dvs så man inte "vet" halvvägs vem som kommer vinna
- Viktigt i tidskrävande spel. Jag har ett par spel som kräver ett par dagar för att man ska ta sig genom dem och det är inte kul att redan efter den första dan förstå att man kommer förlora.

* Nytänkande, dvs åtminstone somliga helt nya delar som inget annat spel har
- Inget krav, men kul. Stridshjulen i World in War är ett bra exempel på något nyskapande i ett spel.

* Gå snabbt att spela
- Viktigt när man har ont om tid.

Skrivet av: sardukar [2006-01-10 13:39:10]

Otroligt beroende på umgänget och situationen.
Om det är på ett konvent i tävlingssammanhang eller över ett par kalla med polarna.

Tävlings eller Party spel helt enkelt.

Så jag väljer två viktigaste punker ;)

Seriöst spel:
-Rättvisa.
Gjorde ont att komma i två i SM-kvalet i Carcassone, tre brickor kvar och flikkan som kom att vinna kvalet drar rätt bricka... Men jag är inte bitter :)

Oseriösa spel:
-Design.
Inte helt sant, men om ett spel ser intressant ut har jag funnit att det mycket enklare att lura på mina vänner att prova det, än om jag dukar fram något som ser tråkigt ut.
(Och i vänskapsspel så är inställningen bland spelarna nästan det viktigaste... nästan)

Skrivet av: The_EyE [2006-08-19 18:32:37]

Skriv ett nytt inlägg

Du måste ha ett användarkonto vara inloggad för att kunna skriva inlägg. Har du inget användarkonto kan du enkelt skapa ett helt gratis.