Hej. Jag måste ha hjälp med 2 frågor king 2 brädspel jag har. Drakborgen Legenden och Doom.
I drakborgen, förlorar man alltid en SP när man förlorar en KP? Jag undrar bara för det är annars värdelöst att göra KP skada i strid som TEX. ninjans kaststjärnor. Och man kommer aldrig kunna dö utav KP förlust för SP tar ju alltid slut först om det inte är under riktigt konstiga anledningar.
Andra frågan är i brädspelet DOOM! Japp, brädspelsversionen av spelet DOOM. I spelet säger dom att uppnår du samma skada som antal rustningspoäng så tar du en skada + resterande skador. Dvs har du rustning 2 och får 3 skada tar du 2 poäng. Tar du däremot en skada tar du ingen skada alls.
Detta känns lite konstigt eftersom allt verkar dö väldigt fort (kanske ska göra det..?) och att spindeln (det svagaste monstret) har 1 rustningspoäng... varför har den då inte lika gärna 0 i rustning eftersom 1 rustning är ingen rustning? Och varför kudne dom då inte lika gärna ha satt ner rustningsvärdena ett steg så att en rustning alltid tar bort ett skada..? Bara jag som är förvirrad?
Om du inte vet riktigt vad jag menar FRÅGA!!! Så förklarar jag vidare vad som är oklart för dig. Jag är tacksam för alla svar!
Skrivet av: Durahell [2006-12-30 04:48:52]
Som jag minns det tog man skadan och delade den med armour och avrundade neråt till närmaste heltal.
Exempel:
5 damage på 2 armour ger 5/2 = 2.5 avrundas till 2 liv.
5 damage på 3 armour ger 5/3 = 1.66 avrundas till 1 liv.
7 damage på 2 armour ger 7/2 = 3.5 avrundas till 3 liv.
7 damage på 3 armour ger 7/3 = 2.33 avrundas till 2 liv.
Skrivet av: Wookie [2006-12-30 10:45:53]
Ok men det förklarar inte varför spindlarna har 1 i armor dock... kanske man kan buffa deras armor ett steg så dom får 2 ? Annars ser jag det bara som en otroligt ologisk och krånglig lösning på ett effektivt armor system
Skrivet av: Durahell [2006-12-30 23:15:12]
Om det nu är så som jag minns det är det ju bara att dela damage med armour och avrunda neråt för att få antalet liv som försvinner. Eftersom man inte kan dela med 0 (ej definierat matematiskt) så är 1 lämpligt som minsta armour.
Skrivet av: Wookie [2006-12-30 23:37:44]