Klicka för större bild
Bild 1 av 2

Escape: The Curse of the Temple (SVE)

Templet är på väg att rasa samman och du har bara tio minuter på dig att aktivera de magiska juvelerna för att komma ut. 1-4 deltagare slår sina tärningar i vild panik utan att invänta varandra, när de försöker matcha symboler och letar efter utgången!

Förberedelser

Spelplanen förbereds genom att man skapar en slumpmässig hög av tempelbrickor bestående av huvudkamrar, baskamrar samt utgången - som ligger någonstans nära botten av högen. Startbrickan läggs ut i mitten av spelytan tillsammans med de två översta tempelbrickorna i högen.Varje spelare placerar sin spelarpjäs på startbrickan och lika många ädelstenar på depåbrickan som det står angivet i reglerna beroende på deltagarantalet.

Spelarna tar fem tärningar vardera, placerar antingen den medföljande CD-skivan i en CD-spelare eller timglaset på bordet och därefter är man redo att börja så snart som tiden sätter igång!

Spelets mål

Att aktivera tillräckligt med ädelstenar för att lyckas ta sig ut och samtidgigt även finna utgången - innan 10 minuter har passerat.

Spelets gång

I Escape: The Curse of the Temple behöver man inte invänta sin tur utan samtliga deltagare slår istället sina fem tärningar hela tiden så mycket de vill i ett försök att matcha symbolerna på tärningarna mot symbolerna på tempelbrickorna. För att flytta sin spelpjäs från ett rum till ett annat krävs det att tärningarna matchar de två symbolerna som finns på tempelbrickan som man önskar flytta sig till. För att få dra en ny tempelbricka och placera ut denna, behöver man matcha två gröna gubbar.

För att kunna aktivera kristallerna i de rum som tillåter detta, behöver man matcha 4, 7 eller 10 symboler av det som visas på den tempelbrickan. Beroende på antalet symboler som matchas får man sedan plocka bort ett antal kristaller från depåtbrickan och istället placera på tempelbrickan.

Problemet som kan uppstå för spelarna är om de rullar fram den svarta tempelsymbolen på en tärning. Tärningen blir då låst och får inte användas - förrän den blir upplåst av att den egna spelaren, eller någon på samma tempelbricka, slår fram den gula tempelsymbolen.

Vid två tillfällen per spelomgång tvingas spelarna återvända tillbaka till startbrickan inom en viss tidsgräns. De som misslyckas med detta kommer permanent att få en tärning låst.

När spelarna väl har hittat utgången behöver varje spelare (individuellt) slå fram lika många nyckelsymboler som antalet kvarvarande kristaller på depåtbrickan plus 1. Därför är det nödvändigt för spelarna att försöka aktivera och därmed få förkasta så många kristaller som möjligt innan man försöker ta sig ut.

Om någon spelare efter 10 minuter (uppmätt med antingen CD-skiva eller timglas) fortfarande befinner sig kvar inne i templet, har alla förlorat. Annars vinner samtliga spelet så snart som dem har lyckats ta sig ut.

Läs mer
1 - 5
10 (min)
8+

Regelspråk: Svensk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 6.95/10

Antal röster: 17342 st

Sätt betyg

349 kr

Ej tillgänglig

Expansioner till Escape: The Curse of the Temple (SVE)

Personer som har köpt Escape: The Curse of the Temple (SVE) har också köpt