Skörda åkrar, vandra längsmed vägar och samla djur i stallen! Denna variant på det klassiska Carcassonne (SVE) använder samma välkända spelmekanik för att bygga upp spelplanen - som man sedan placerar ut sina ”meeples” på - men med flera nya sätt att plocka poäng på! Färdiga åkrar skördas och utplacerade spelfigurer kan vandra längsmed vägarna, medan stall placeras ut på ängarna för att samla alla djur runtomkring.
Spelarna letar upp startbrickan och placerar mitt på bordet. Resterande landsbrickor blandas och placeras i jämna staplar. Poängbrädet skall ligga vid sidan av allting.
Spelarna väljer en färg och tar sina 5st meeples-figurer samt två stall. En meeple placeras på poängbrädets startposition.
Samtliga skördemarkörer sorteras upp i högar.
Att samla poäng genom att lägga ut landsbrickor för att skapa åkerfält, långa vägar och få så många djur som möjligt runtomkring sitt stall.
Den aktive spelaren drar en landsbricka och placerar ut. Brickan placeras intill en redan utlagd bricka så att kanterna passar bredvid varandra: vägar måste kopplas ihop med vägar, åkrar med åkrar och grönfält med grönfält.
Spelaren får därefter placera ut en av sina spelfigurer på den dragna brickan. Spelfiguren blir antingen en fotvandrar eller en jordbrukare beroende på var den placeras: på en väg eller en åker. Man kan även välja att placera sitt stall på brickans grönfält.
Om spelaren inte väljer att placera vare sig en spelfigur eller ett stall kan man istället låta en av sina fotvandrare få vandra längsmed den väg som figuren står placerad på, för att få 1 poäng per landsbricka som passeras.
När en landsbricka placeras ut så att den färdigställer ett område med en spelfigur på sig, får spelaren som äger figuren lika många poäng som antalet brickor (vägar eller åkrar) som det området består av. När åkrar färdigställs får spelaren även ta de skördemarkörerna som åkrarna eventuellt visar.
Spelet avslutas när den sista spelbrickan är utplacerad. Spelarna kan då tillgodoräkna poäng för områden som ej blev färdigställda där man har en spelfigur utplacerad. Därefter får man poäng för antalet djur som finns på den landsbricka där man har ett stall, samt de 8 intilliggande brickorna. Bonuspoäng delas slutligen ut för skördemarkörer: varje markör är värd 1 poäng och om man har lyckats samla alla 5 olika grödor så får man ytterligare 5 poäng per samling. Fågelskrämmorna kan användas som jokrar om en eller flera grödor saknas.
Den spelare som har flest poäng vinner spelet.
73 Land tiles
33 Harvest tokens
25 Wooden meeples
10 Wooden stables
5 50/100 Tokens
1 Scoreboard
1 Rulebook
Speltyp: Familjespel
Serie: Carcassonne
Kategori: Placera brickor
Tillverkare: Z-MAN games
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Försälj. rank: 6701/17169