Klicka för större bild
Bild 1 av 3

Arena Maximus

Ett kapplöpningsspel med triumfvagnar (chariots) med spänning, skicklighet och förtrollningar.

Spelet går ut på att man ska ta sig runt ett varv på banan. Under loppet måste man spela ut kort för att ta sig förbi hinder på banan. Men inte nog med det, korten används även till att stoppa och skada sina motspelare.

Spelet börjar med att man slumpar ut banbrickorna så att spelplanen skapas. Eftersom man slumpar ut dem blir spelplanen olika varje gång. Det finns en mängd olika banbrickor med hinder av olika slag som man måste ta sig förbi. Brickorna läggs upp och ner så att man inte i förväg ser vilka hinder som kommer. Under spelets gång när någon kommer till den sista brickan som ligge ruppvänd så vänds nästa 3 brickor upp så att man ser vilka hinder det är på dessa.

Varje spelare får sedan en triumfvagn samt 7 kort. De olika triumfvagnarna är bra på olika saker så det gäller att anpassa sitt lopp efter vilken vagn man får.

Varje omgång börjar med att den spelare som ligger sist gör sitt drag. Det första spelaren bestämmer är hur många så kallade "piskkort" han eller hon vill lägga ner framför sig (eller ta bort). Dessa kort anger sedan vilken hastighet spelarens triumfvagn har. Har man till exempel 3 "piskkort" framför sig har man hastigheten 3.

Nästa steg är att kasta valfrit antal kort från handen.

Steg 3 är att dra kort så att man tillsmamans med korten framför sig (som anger hastigheten) får 7 kort. Detta innebär att ju fortare man åker ju färre kort får man på handen och då får man svårare att klara hinder samt motspelares attacker. En balansgång helt enkelt.

Fas 4 är att flytta sin triumfvagn. Man flyttar ett steg (bricka) för varje "piskkort" (hastighet) man har lagt ner framför sig. När man komme rtill en ny bricka händer 4 faser.

1. Ramma - Man kan försöka ramma de motspelare som befinne rsig på den brickan man kommer till. Detta sker genom att spela ut set om "piskkort" och "tygelkort". Den som blir rammad kan försvara sig genom att spela ut lika många kort. Lyckas man med rammningen gör man 2 i skada. Lyckas den rammade försvara sig får den som försökte ramam 1 skada.

2. Blockera - De som redan befinner sig på den bricka du kommer till kan försöka blockera dig. De spelar då ut ett antal tygelkort och du måste spela lika många annars får du inte komma till den brickan.

3. Brickans effekt - Nu ska du lösa eventuella hinder som finsn på brickan genom att spela ut rätt typ av kort i rätt färger (varje piskkort och tygelkort har också en färg).

4. Anfall - Nu kan du anfalla eventuella motståndare som befinner sig på brickan. Anfall sker med piskkort och kan stoppas med piskkort. Varje piskkort som inte stoppas ger 1 skada.

Dessa 4 faser upprepas tills du har flyttat dina steg och då blir det näste spelares tur.

Som du har läst kan man få skador. Får man fler skador än sin vagn tål så krashar den och man får stå över en runda samt förlorar alla sina hastighetskort.

Spelet slutar när någon kommit runt ett varv på spelplanen.

Läs mer
2 - 5
30 - 60 (min)
10+

Regelspråk: Svensk flagga   Engelsk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 5.87/10

Antal röster: 992 st

Sätt betyg

169 kr

Ej tillgänglig

5 Triumfvagnar

5 Triumfvagnsbrickor

84 Kort (piskor, tyglar, magi)

19 Skademarkörer

36 Banbrickor

18 Raksträckor

18 Kurvor

Spelregler på engelska och svenska

Ett roligt kapplöpningsspel - 5/10

Spelet är roligt att spela eftersom man får puckla på varandra under loppets gång.

Det klart roligaste är just att man får slå på varandra för att ta sig förbi/hindra sina motspelare.

En del strategi men man bör nog spela detta spel just för att det är roligt.

Passar även för spel med familjen/barnen.

2004-10-30 av: Admin Wookie
Recension 1 av 1

Speltyp: Familjespel

Kategori: Racing, Fantasy, Hand management

Tillverkare: Fantasy Flight Games

Länkar: BoardGameGeek

Försälj. rank: 5569/16527

Plastfickor till Arena Maximus

Det är totalt 84 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Personer som har köpt Arena Maximus har också köpt