Som framgångsrik magiker har du kunnat finansiera en livstid av forskning genom att göra tvivelaktiga jobb åt lögnare, svindlare och de lägsta av mänskligheten.
Hur uppfriskande är det då inte när en klient kommer med ett uppdrag, lika skrämmande som enkelhet, och som har potential att ge en enorm mängd kunskap - kanske den ultimata kunskapen - om än till en enorm bekostnad.
"Release the denizens of Hell into the Earth, with Baphomet - The Sabbath Goat - at their Head, for one night only and let them run amok. Let us see the consequences - for aesthetic reasons only, of course."
Förvänta dig dock inte att denna fråga ska gå vidare utan inblandning från kyrkan och/eller från helvetet självt: inte ens de bästa planerna går alltid som förväntat.
I Aleph Null är målet är att framgångsrikt kalla på den demoniska prinsen Baphomet som, när han dyker upp, förväntar sig att det inte finns några kort på din hand, i huvudstapeln och i avkastningshögen; om det finns några kort kvar i dessa "zoner" förlorar du. Men att "inte förlora" på detta sätt betyder inte att du har vunnit: alla kort som fortfarande är i spel räknas också mot dig - för många och du kommer också att förlora. Ju tidigare du "vinner", desto större är din chans att överleva ett eventuellt straff.
Speltyp: Kortspel
Kategori: Spel för 1 spelare, Hand management
Tillverkare: Övriga
Länkar: BoardGameGeek
Försälj. rank: 3342/16568