I det tidiga 1900-talets England har man just upptäckt en ny mineraltyp: spyrium. Spelarnas mål är därför att bygga gruvor som kan hämta upp mineralen och fabriker att producera någonting av den. Men byggnadskorten är begränsade från spelrunda till spelrunda och alla slåss om samma byggnader! Vilken strategi lägger DU upp för att stå som segrare med flest antal poäng när den sista spelrundan är över?
Varje spelare väljer varsin färg och plockar de träpjäser, spelmarkörer samt det spelkort som hör denna färg till. Spelkorten med byggnader, karaktärer och patent sorteras upp i högar enligt deras bokstav på baksidan och varje hög blandas noggrant. Från högen med A-kort vänder man upp 9st i ett mönster på 3x3 kort.
Spelbrädet placeras ut och får sina tillhörande händelsekort utplacerade på sig – väl blandade med två av korten uppvända. På poängmätaren, den första fasrutan och bostadsmätaren placerar spelarna varsin rund trämarkör.
Mynt och spyriumkristaller sorteras upp i högar och spelarna tar 8st mynt samt 2st kristaller vardera. Man tar även tre av sina spelfigurer och placerar på sitt spelkort. Övriga spelfigurer placeras åt sidan. Förstaspelarkortet delas ut till en slumpmässig deltagare.
Att samla poäng genom att bygga gruvor, fabriker och köpa patent från spelområdet varje spelrunda.
Varje spelrunda turas spelarna om med att få utföra varsin handling. I den första fasen, där alla börjar, kan man antingen placera ut en spelfigur mellan två spelkort eller använda egenskapen från det aktuella händelsekortet.
När en spelare väljer att gå in i fas två får man även genast utföra en handling kopplad till denna fas. Här får man antingen plocka tillbaka en av sina utplacerade spelfigurer, använda förmågan från ett av sina köpta byggnadskort eller använda egenskapen från det aktuella händelsekortet.
När en spelare tar tillbaka en av sina utplacerade spelfigurer får man välja att antingen ta lika många mynt från banken som antalet kvarvarande spelfigurer runt samma spelkort där man själv hade sin figur, använda egenskapen på det karaktärskort där figuren stod, eller köpa det byggnadskort eller patentkort där figuren stod. När man använder karaktärskort eller köper ett spelkort så ökar kostnaden för handlingen med 1 mynt per kvarvarande spelfigur runt spelkortet.
Byggnadskort har ett kostnadsvärde samt ett poängvärde upptryckta på sig. Kostnaden för en byggnad ökar för varje byggnadskort som man redan äger, men kan bli billigare om man byter ut ett byggnadskort av samma typ istället för att placera ut byggnaden som ett helt nytt kort.
Patentkort har ett kostnadsvärde samt en egenskap som skänker spelaren en permanent förmån och är även värd ett visst antal extrapoäng vid spelets avslut.
När en spelare inte längre har några handlingar kvar som denne önskar utföra, passar man. När samtliga spelare har passat är spelrundan över och man går vidare till nästa. Alla kvarvarande spelkort plockas då bort och man fyller istället på med nya, samt ersätter händelsekortet med ett nytt. Förstaspelarkortet går vidare till nästa spelare i turordningen.
Efter 6 spelrundor tar spelet slut och spelarna räknar då ihop poäng för sina byggnader samt patent. Flest poäng har vunnit.
1 Game board
35 Workers (7 of each color)
20 Discs (4 of each color)
~50 Spyrium crystals
24 Numbered tokens
31 Coins of £1, and 15 of £5
10 Bonus tokens (2 of each color)
1 First player card
7 Event cards
7 Technique cards
17 Character cards
35 Building cards
Speltyp: Strategispel
Kategori: Bygga städer, Ekonomi, Industri / Tillverkning, Variabel turordning
Tillverkare: Asmodée
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Försälj. rank: 13772/16531