Klicka för större bild
Bild 1 av 2

Nations

Nations handlar om att bygga upp en så ståtlig nation av produktiva byggnader, fantastiska underverk och kulturella inslag som möjligt. Att rusta upp för krig samt erövra kontinenter ingår förstås också i styrandet, men samtidigt gäller det även att finna en balans i kapprustningen så att det egna folket inte gör uppror. För ju fler människor som man sätter i arbete på såväl slagfälten som industriområdena, desto fler munnar blir det att mätta och även hålla nöjda över arbetssituationen. Fyra tidsåldrar senare är det den största och mest välbärgade nationen som vinner spelet.

Spelplan och spelpjäser

Nations innehåller ett medelstort spelarark per nation och spelare, två stora spelplaner som samlar spelkomponenter samt räknar poäng, fem uppsättningar träfigurer av olika färger, blandade resursmarkörer i både trä och hårdpapp samt närmare 350st spelkort.

Förberedelser

Spelarna börjar med att välja varsin nation – med tillhörande spelarark – som man vill representera och plockar därefter åt sig en uppsättning träfigurer av utvald färg. På den ena spelplanen kommer varje spelares runda träpjäser att placeras ut för att markera nationens stabilititet, krigsvärde, turordning, svårighetsgrad samt insamlade poäng.

Resurserna sorteras upp i fyra högar och spelarna plockar på sig så mycket av varje resurs som det står angivet på deras spelarark.

Framstegskorten sorteras upp efter sina fyra tidsåldrar och placeras därefter ut på den andra spelplanen enligt hur många spelare man är. Uppdelningen av händelsekorten sker på samma vis men dessa placeras i närheten av spelplanen och endast det översta kortet placeras ut. Ett antal bruna arkitektkuber skall också finnas tillgängliga – beroende på antalet spelare.

Spelets mål

Målet med Nations är att ha så många poäng som möjligt när spelets sista spelrunda väl är över – vilket sker efter fyra tidsåldrar.

Spelets gång

Varje spelrunda är indelad i tre faser där den första förbereder spelplanen med nya framstegskort samt ett nytt händelsekort, medan spelarna får bestämma sig för huruvida men önskar få extra resurser eller en ny, tillgänglig arbetare. Nu återfylls även arkitektpoolen med de bruna träkuber som behövs för att bygga underverk.

I nästa fas får spelarna ta en handling vardera i turordning fram till dess att alla har passat, antingen för att man inte längre kan utföra några handlingar eller helt enkelt inte vill göra någonting mer denna spelrunda. Här väljer man mellan att antingen köpa ett framstegskort för pengar, placera ut en av sina tillgängliga arbetare på något av de framstegskort som ligger på nationens spelarark, eller hyra in en arkitekt att placera på det underverk som man kan ha under uppbyggnad.

I den tredje och sista fasen justerar varje spelare sina resurser utefter vilka inkomster samt den konsumtion som man har beroende på ens framstegskort samt arbetare, ser över spelarordningen, avhandlar eventuella krig som startats och tittar slutligen på vilka effekter som det aktuella händelsekortet har på spelarna. Varannan spelrunda avslutas också med en poängrunda och därefter går man in i nästa tidsålder.

Efter fyra tidsåldrar och totalt 8 spelrundor är spelet över och man gör då en sista poängräkning för att fastställa vem vinnaren är.

Läs mer
1 - 5
90 - 180 (min)
14+

Regelspråk: Engelsk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 7.60/10

Antal röster: 12505 st

Sätt betyg

549 kr

Ej tillgänglig

344 cards

240 chits

107 wooden pieces

Rules, boards, player aids, solo material etc.

Liknar Cilivilization utan karta - 9/10

Nations går ut på att allokera olika resurser, eftersom förutsättningarna ändras ofta är tajming väldigt viktigt. Spelarna turas om att göra en handling var i taget vilket ger kortare väntetider.

Spelet är lätt att förstå, det finns förberett en enklare variant där knepiga kort tas bort och alla spelar har samma startpositioner (utan olika inriktning på olika civilisationer).

Med olika startförutsättningar och de "avancerade" korten blir spelet lite svårare men också mer varierat. Spelet har ingen karta utan varje civilisation bygger för sig själv med en gemensam "pool" av tillgängliga saker, man påverkar dock varandra indirekt och ofta snabbt.

Det handlar om att balansera mellan olika resurser- även en spelare i svag position kan bli starkast på ett område och försöka komma ikapp/kompensera på det sättet.

Om du gillar det gamla Civilization (Avalon Hill) eller tex Lords of Waterdeep så tror jag detta passar dig. Det är inget krigsspel.

2014-02-14 av: Magro
Recension 1 av 1

Speltyp: Kortspel

Kategori: Civilisation, Variabla spelare

Tillverkare: Lautapelit

Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek

Försälj. rank: 11477/16527

Plastfickor till Nations

Det är totalt 344 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Expansioner till Nations

Personer som har köpt Nations har också köpt