Klicka för större bild
Bild 1 av 3

iKNOW

Ett fyndigt sällskapsspel som kombinerar kunskap med smart taktik! Spela taktiskt och gissa hur dina vänner tänker, men använd din egen kunskap för att själv gå framåt. Med sin ledtrådsmekanik och vadslagning ställs spelarna inför utmaningar som gör iKNOW till mer än bara ett frågespel.

Förberedelser

Spelplanen placeras mellan alla spelare som sedan väljer varsin färg av iKNOW- och iBET-pjäserna. Varje spelare får även tilldelad sig en vit i-markör som ska placeras ovanpå och igenom iBET-pjäsen. Frågekorten placeras stående (långsidan) i den medföljande hållaren.

Spelets mål

Att svara på frågor och även försöka gissa rätt på hur ens motståndare svarar. Först till 20 poäng vinner.

Spelets gång

Någon spelare blir utvald till uppläsare för den första spelrundan och skall därför välja en av de 4 kategorierna som ett frågekort kommer att läsas upp för. Detta markeras genom att man placerar den transparenta i-markören ovanpå den korresponderande färgen, i ett av spelplanens hörn. Därefter ska övriga deltagare placera ut sina iKNOW-pjäser på en av spelplanens fyrkantiga platser: den med 3 prickar om man tror sig kunna gissa svaret på frågan redan efter den första ledtråden, den med 2 prickar om man tror sig behöva två ledtrådar och den med 1 prick om man tror sig behöva alla tre ledtrådar. Prickarna motsvarar hur många poäng som respektive nivå är värd om man kommer med rätt svar.

När alla spelare har placerat ut sina iKNOW-pjäser så kommer de nu, i samma ordning som iKNOW-pjäserna står utplacerade från 3 till 1, även få placera sina iBET-pjäser. Denna ställs i en cirkel till höger eller vänster om en motståndares iKNOW-pjäs på spelplanen - beroende på om man tror att denna spelare kommer att svara rätt eller fel.

Uppläsaren ska nu läsa upp den första ledtråden på frågekortet, riktad till den spelare som står först/högst upp på spelplanen. Efter att ha svarat på frågan går man vidare till nästa spelare på spelplanen - och läser upp ledtråden på nivå 3, 2 eller 1 beroende på var spelaren står någonstans. Här är det självklart tillåtet att ge samma svar som någon annan spelare - oavsett vad man hade tänkt säga till en början när man placerade sin iKNOW-spelpjäs!

Därefter meddelar uppläsaren vad svaret var och de som svarade rätt får plocka lika många vita i-markörer som den nivå man svarade på. Har man dessutom placerat sin iBET-spelpjäs korrekt, beroende vad den spelaren svarade och hur man själv trodde, så får man ytterligare 1 vit i-markör för detta. Men om man istället har gissat fel på den spelarens svar så förlorar man 1 vit i-markör!

Uppläsaren i sig får nu också alltid 2 vita i-markörer!

De svarta i-markörerna motsvarar 5 poäng och kan därför ersätta fem vita i-markörer.

Nu ska den spelare som svarade rätt på den senaste frågan välja en kategori för nästa frågekort, medan spelaren till vänster om den senaste uppläsaren bli den nya uppläsaren för denna spelrunda.

Spelet fortsätter på det här viset tills någon uppnår 20 poäng och därmed vinner spelet.

Läs mer
2 - 6
45 (min)
15+

Regelspråk: Svensk flagga

378 kr

Ej tillgänglig

400 Frågekort

6 iKNOW-spelpjäser

6 iBET-spelpjäser

1 Spelplan

1 Kategoribricka

50 i-Poängmarkörer

Regler

Speltyp: Vuxen/partyspel

Kategori: Frågor

Tillverkare: Tactic

Länkar: Tillverkarens hemsida

Försälj. rank: 9142/16585

Personer som har köpt iKNOW har också köpt