Klicka för större bild
Bild 1 av 2

Codenames (SVE)

Klarar du av att ge dina lagkamrater rätt ledtrådar för att de ska förstå vilka kodord du tänker på? Codenames är en klurig och spännande ordlek där två lag ställs mot varandra. Vilket lag blir först med att gissa rätt på alla sina kodord, efter att först ha fått ledtrådar från sina lagledare? Se bara upp så att ni inte gissar på det ord som är förknippat med lönnmördaren – för då förlorar ni omedelbart!

Förberedelser

Spelarna delar in sig i två lag och väljer ut varsin ledare som är mästerspionen inom laget. Mästerspionerna sätter sig vid ena sidan av bordet och samtliga lagkamrater sitter på motsatt sidan.

25st kodordskort läggs ut i 5 rader om 5 kolumner. De röda, blå och beigefärgade brickorna sorteras upp i varsin hög, med lönnmördarens bricka bredvid dessa.

Nyckelkorten blandas och mästerspionerna drar ett slumpmässigt kort att placera i hållaren så att kortets framsida endast är synligt för dem. Det lag vars färg är markerat på nyckelkortets kanter börjar.

Spelets mål

Att identifiera alla de egna kodord som lagets mästerspion ger ledtrådar till!

Spelets gång

När det blir endera lagens tur skall deras mästerspion ge ett ord som ledtråd. Ordet skall syfta på en eller flera av de kodordskort som ligger utplacerade. På nyckelkortet framför sig kan de två mästerspionerna identifiera vilka av kodorden som är röd- respektive blåmarkerade och man vill att ens lagkamrater skall identifiera motståndarlagets uppmärkta ord.

Efter att ha sagt en ledtråd får mästerspionen också säga en siffra, som då anger hur många kodordskort som ledtråden syftar på. Detta är även det maximala antalet gissningar som lagkamraterna får under sin tur, plus ytterligare en gissning på en tidigare ledtråd som man har misslyckats med. När laget är ense om vilket kodordskort man vill gissa på så vidrör man kortet. Lagets mästerspion skall därefter täcka över kortet med en bricka av samma färg som nyckelkortet anger.

Om brickan tillhör motståndarlagets färg så får laget fortsätta att gissa på nästa (eventuella) kodord. Om brickan tillhör det egna lagets färg eller är beige så har man gissat fel och turen går vidare till motståndarlaget. Råkar man gissa på det kodord som är förknippat med lönnmördaren så förlorar laget omedelbart.

När endera lag har lyckats identifiera alla de kodord som tillhör motståndarlaget har man vunnit.

Läs mer
2 - 8
15 (min)
14+

Regelspråk: Svensk flagga

★★★★★★★★★★
★★★★★★★★★★

Betyg: 7.53/10

Antal röster: 98425 st

Sätt betyg

215 kr

I lager, leveranstid 1-3 vardagar

Plastfickor till Codenames (SVE)

Det är totalt 200 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Det är totalt 25 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Det är totalt 40 st kort som passar i någon av dessa plastfickor

Tillbehör till Codenames (SVE)

Personer som har köpt Codenames (SVE) har också köpt